$
רכב

הפיקוח על הבנקים ריסן את האשראי לרכישת רכבים - אך לא ברור האם הוא הצטמצם בפועל

הנתונים מצביעים, אמנם, על רבעון שלישי ברציפות של ירידה בתיק האשראי לרכישת רכבים בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי; אך בפיקוח על הבנקים לא מחזיקים מידע על התפתחות תיק האשראי לרכבים בחברות האשראי החוץ בנקאי - שייתכן שמושכות אליהן לווים "דחויים", והאשראי שהן מציעות לרוב יקר יותר

רחלי בינדמן 16:1219.12.18

ירידה של 3% באשראי שמעניקים הבנקים וחברות כרטיסי האשראי לצורך רכישת רכבים - כך עולה מנתונים שפרסם אתמול הפיקוח על הבנקים, לפיהם סך תיק האשראי לרכבים הסתכם ב-12.9 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר 2018, לעומת 13.3 מיליארד שקל ברבעון הקודם ו-13.7 מיליארד שקל ברבעון הראשון של השנה.

 

מדובר בירידה עיקבית, המתרחשת שלושה רבעונים ברציפות, כאשר מתחילת השנה ירד תיק האשראי לרכבים ב-5.4%. מבחינת ההתפלגות בין חברות כרטיסי האשראי והבנקים, ניתן לראות כי תיק האשראי לרכבים של הבנקים הסתכם ב-11 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון השלישי, ירידה של 2.6%, ואילו בחברות כרטיסי האשראי התיק הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל, ירידה חדה יותר של 5%.

 

 

 

 צילום: גלעד קוולרציק

 

 

לצינון בשוק ההלוואות לרכבים מספר סיבות. ראשית, בגלל ההתערבות של הפיקוח על הבנקים שביולי אשתקד הורה לבנקים להגביר את הפיקוח על שוק האשראי לרכבים ולבצע ניתוח של הסיכון באשראי זה, על רקע העובדה שיותר ויותר אנשים התפתו לרכוש בשנים האחרונות רכבים חדשים ויקרים בזכות פיתוי מצד חברות האשראי וחברות הליסינג והרכב בדמות תנאי מימון נוחים.

 

כתוצאה מכך, הבנקים הורידו רגל מהגז (תרתי משמע) והחלו לייקר ריביות ולבצע סינון קפדני יותר של הזכאים לאשראי בתחום, למרות שמדובר לכאורה באשראי סולידי שעומד כנגד בטוחה בדמות הרכב הנרכש. חברות כרטיסי האשראי, מצידן, לא הורידו את היקף התיק מטעמי שמרנות, אלא להיפך - לאומי קארד הייתה חברת כרטיסי האשראי עם התיק הגדול בתחום, אך היא קיבלה החלטה לצמצם את התיק שמניב ריביות נמוכות לטובת הגדלת האשראי לכל מטרה המניב ריביות גבוהות יותר - כלומר לטובת הגדלת רכיב הסיכון בתיק האשראי שלה.

 

אחת השאלות הגדולות היא האם הצמצום בתיק האשראי לרכבים גורר מצידו גם ירידה ברכישת כלי רכב מצד הציבור, בשל הקושי במימון, בעיקר של רכבים חדשים; כאן מתברר שכלל לא בטוח שזהו המצב - במיוחד כאשר יש היום חברות אשראי חוץ בנקאיות שגובות ריביות יקרות יותר מהבנקים, כמו מימון ישיר או גופים חוץ בנקאיים אחרים, שפועלים בשיתוף עם יבואניות הרכב ואין באמת מידע מלא על היקף תיק האשראי לרכבים שלהן - וזאת כיוון שאינן מפוקחות על ידי הפיקוח על הבנקים.

 

מי שאמור לפקח על חברות האשראי החוץ בנקאי היא רשות שוק ההון, שבינתיים לא מפרסמת שום נתון בעניין – מה שעלול לייצר ארביטראז' רגולטורי בו הפיקוח על הבנקים, מצידו, פועל לרסן את התחום, אך זה עלול להמשיך ולצמוח באופן מסוכן בקרב חברות האשראי החוץ בנקאי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x