$
רכב

בלעדי לכלכליסט

המכוניות האמריקאיות עולות על המסלול המהיר לישראל

משרד התחבורה נערך לביטול האיסור על יבוא רכב המיוצר עבור השוק האמריקאי. המהלך יעלה דגמי רכב חדשים על כבישי ישראל, בעיקר דגמים יפניים המיוצרים עבור השוק האמריקאי, אולם הוא לא צפוי להוביל להורדת מחירים

תומר הדר 07:5410.12.18

משרד התחבורה נערך בימים אלה להסרת החסם האחרון בפני יבוא של מכוניות בתקינה אמריקאית. המשרד יודיע בינואר 2019 על תחילת יבוא מסודר של מכוניות העונות על כללי התקינה בארה"ב, כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי "כלכליסט".

 

 

 

כיום, כל דגם של מכונית אשר מיובאת לישראל חייב לעמוד בתקינה - מכלול של כללים אשר נוגעים לכל היבט ברכב - אביזרי בטיחות, אופן חישוב זיהום האוויר, דרך חישוב צריכת הדלק ועוד. המכשול האחרון בתקינה אשר יוסדר בקרוב הוא האיסור על שימוש בפנסי חזית אמריקאיים בישראל.

 

אקורה MDX היברידית. דגם יפני בתקן אמריקאי אקורה MDX היברידית. דגם יפני בתקן אמריקאי

 

לאיזה כיוון מאירים הפנסים

 

כיום מקובלות בעולם כמה תקינות - סינית, אירופית, אמריקאית, אפריקאית - אשר קובעות אילו מכוניות יכולות להימכר בשווקים השונים. ישראל פועלת בהתאם לתקינה הנהוגה באירופה. המכשול היחיד אשר ניצב בפני יבוא של מכוניות בתקינה אמריקאית לישראל הוא נושא פנסי החזית של הרכב. בעוד באירופה הפנסים חייבים להאיר מעט לצדו הימני של הרכב, בארה"ב אשר מאופיינת בכבישים ארוכים, הפנסים מאירים קדימה וישר. לכן יבוא של מכוניות שמצוידות בפנסים אלה הוא בלתי חוקי בישראל. משום כך, מספר גדול של דגמי מכוניות, בעיקר יפניות שמיוצרות עבור השוק בארה"ב, אינו יכול להגיע לישראל באופן חוקי.

 

כיום ניתן לייבא לישראל גם מכוניות אשר מיוצרות בארה"ב - כמו שברולט קמארו וטנדרים של דודג' - אך רכבים אלה חייבים לעבור בדיקות תקינה מיוחדות במעבדות אירופיות אשר מאשרות את יבואם.

 

לעומת זאת, ישנם דגמים שאינם מסוגלים לעבור את הליך התקינה מכיוון שפנסיהם אינם מתאימים. במקרים מסוימים, בעיקר ביבוא אישי, מותקנים במכוניות פנסים שעברו התאמה מיוחדת, אך תהליך זה הוא יקר ואינו מתאים ליבוא המוני של מכוניות.

 

רשימת המכוניות שאינן מותרות ליבוא לישראל עקב היעדר תקינה לפנסים מתאימים כוללת עשרות דגמים, רובם של יצרני רכבי יוקרה יפניים וגם יצרני רכב שאינם מוכרים בישראל. כך לדוגמה אינפיניטי QX80, רכב הכביש־שטח הבכיר של אינפיניטי, אינו מיובא לישראל כיום עקב היעדר פנסים מתאימים. גם מכוניות אקורה, חטיבת היוקרה של הונדה, אינן מצוידות בפנסים המתאימים לשיווק בישראל.

 

על פי עיקרי המסמך של משרד התחבורה, במהלך החודשים האחרונים ביצע המשרד ביקורת לפנסים בשיתוף עם מומחים מטעם הטכניון. בין היתר נבדקו פיזור אלומות האור, עוצמת התאורה ומידת התאורה על שולי הכביש. בסופה של הבדיקה נקבע כי לנוכח הממצאים יתאפשר לראשונה גם יבוא של רכבים בעלי פנסים אמריקאיים לישראל.

 

דגמים חדשים על הכביש

 

להסרת האיסור על יבוא רכב בעל פנסים פדרליים עשויות להיות כמה השפעות על שוק הרכב הישראלי, אך הדבר לא צפוי להביא להורדת מחירים. יבואני הרכב בוחרים לייבא לישראל דגמים, בין היתר בהתבסס על סל מטבעות ויכולת ייצור. ייתכן מצב שבו יבואנים יבחרו לייבא רכבים מדגמים שעד כה לא שווקו בישראל, אשר עונים על התקינה האמריקאית, ואלה יחליפו דגמים הקיימים כיום בישראל אשר נרכשים במטבעות לא דולריים, שאינם מיטיבים בהכרח עם היבואן. מעבר לכך, המהלך עשוי לעבות משמעותית את היקף היבוא האישי והמקביל.

 

ממשרד התחבורה נמסר: "הנושא נבחן באגף רכב וטרם התקבלה בו החלטה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x