שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דעות

האם כדאי להעסיק בארגון עובדים אקטיביסטים?

עובדים בארגונים שונים, החל מגוגל ואמזון וכלה בדלויט ומקינזי, מחו בשנה האחרונה על אופן הטיפול הפנימי בהאשמות של הטרדה מינית ודרשו להפסיק לעבוד עם לקוחות שבעיניהם נחשבים ללא מוסריים; מה היתרונות למעסיק של עובדים כאלה?

דב סיידמן 07:4330.11.18

כאשר מנהלים שומעים עובדים שמבקרים בפומבי את המעסיקים שלהם, רובם שמחים שלא מדובר בעובדי החברה שלהם. עובדים בארגונים שונים, החל מגוגל ואמזון וכלה בדלויט ומקינזי, מחו בשנה האחרונה על אופן הטיפול הפנימי בהאשמות של הטרדה מינית ודרשו מהנהלות החברות הללו להפסיק לעבוד עם לקוחות שבעיניהם נחשבים ללא מוסריים, מפרים קודים אתיים ואף מזיקים לחברה ככלל.

 

 

 

הדוגמה האחרונה התרחשה ב-1 בנובמבר, כאשר עובדי גוגל ברחבי ארה״ב, אירופה ואסיה שבתו מעבודתם ויצאו להפגין במחאה על האופן שבו התמודדה החברה עם האשמות בהטרדה מינית. העובדים דרשו מהחברה לשנות את התרבות הארגונית, אשר לטענתם מתירה גילויי סקסיזם וגזענות. חודשים אחדים קודם לכן טענו עובדי מקינזי, כי חברת הייעוץ מפרה קוד אתי כאשר היא עובדת עם רשות אכיפת ההגירה והמכס האמריקנית (ICE). גם עובדי גוגל התנגדו לשיתוף הפעולה של החברה עם משרד ההגנה האמריקני ולהסכמה לצנזר תוצאות במנוע החיפוש שלה בעקבות דרישת ממשלת סין.

 

הפגנת נשים נגד הטרדה מינית הפגנת נשים נגד הטרדה מינית צילום: בלומברג

 

 

ואולי מנהלים דווקא צריכים להתקנא כשהם שומעים על מקרים של אקטיביזם בקרב עובדים, אולי מוטב שיתהו מה לא בסדר איתם. למה? משום שאותם עובדים, שמרגישים כי מחובתם להזכיר למעסיקיהם שעליהם לציית לקודים מוסריים מוסכמים - ויודעים שמותר להם להשמיע ביקורת כשהם מזהים בעיה – מעידים על התנהלות ארגונית בריאה ומתפקדת. העובדים עשו זאת מתוך תחושת מחויבות עמוקה ואיכפתיות לחברה שבה הם מועסקים; הם נשארים שם, כי הם שואבים השראה ממנהלים שהרוויחו את הסמכות המוסרית להוביל אחרים.

 

מנהלים חכמים יברכו על ההזדמנות להתייחס לנושאים שחשובים לעובדים האקטיביסטים שלהם, לא בגלל שעליהם להיעתר לכל בקשה ללא ערעור, אלא מכיוון שזו הזמנה לניהול דיאלוג משמעותי, שכרוך בקבלת החששות שמביעים העובדים וניסוח תגובה מתחשבת. כך, למשל, כאשר 650 עובדי חברת Salesforce חתמו על עצומה, שבה דרשו מהנהלת החברה לנתק את קשריה עם סוכנות המכס וההגנה על הגבולות של ממשלת ארה״ב בשל מעורבותה בהפרדת משפחות של פליטים, המנכ״ל מארק בניוף שיבח את עובדיו בטוויטר: ״אני גאה לעבוד עם 30 אלף עובדים, שמשמיעים את קולם ותומכים בקהילות שלהם״. בניוף לא ביטל את החוזה, אבל הוא תרם מיליון דולר לארגון צדקה שמעניק סיוע לילדים שהופרדו ממשפחתם, וכן הביע את התנגדותו למדיניות הפרדת המשפחות.

 

יש קורלציה בין ביצועים מעולים לבין אמונה חזקה במשימה שהציבה לעצמה החברה וביכולתה לשנות את העולם לטובה. הדבר נובע משתי סיבות: מהתשוקה של העובדים למצוא משמעות בעבודתם וכן מהשינויים שחלו באופי העבודה עצמה.

 

אנחנו מתקדמים במהירות מכלכלת המידע לקראת מה שאנחנו מכנים הכלכלה האנושית, בה צריך יהיה להעניק לעובדים את החופש להפיק את המירב מהכשרונות האנושיים היחודיים שלהם: סקרנות, מחשבה עצמאית, חדשנות, שיתוף פעולה ומציאת פתרונות יצירתיים לבעיות.

 

עובדים ששואבים השראה מההנהלה ומאמינים בתכלית הנעלה של החברה, יפגינו התלהבות רבה יותר מהעבודה, יהיו מוכנים ליטול יותר יוזמה וישמחו להשקיע את המאמץ הנוסף הנדרש. מחקר של LRN מראה, כי ארגונים שעובדיהם שאבו השראה מתחושה של ייעוד ותכלית דורגו במקום גבוה יותר בכל הנוגע לנתח שוק, שביעות רצון הלקוחות, נאמנות העובדים וביצועים חשובים אחרים.

 

הממצאים מראים בין השאר, שרק 20% מהעובדים מאמינים שמנכ"ל החברה שלהם פועל מתוך תחושת ייעוד נעלה ובעלת משמעות, שתהפוך את העולם למקום טוב יותר. רק 30 אחוזים ציינו, שהמנכ״לים שלהם מתנהגים באופן המצופה ממנהיג מוסרי, ורק 23 אחוזים אמרו שהמנהלים שלהם מתנהלים כמו מנהיגים מוסריים. 83% מהעובדים שהשתתפו בסקר של LRN ציינו עוד, כי ההחלטות שמתקבלות בחברות שלהם צריכות להתבסס על העיקרון האתי הבסיסי - כלל הזהב – שגורס כי יש להתייחס לאחרים כפי שתרצו שיתייחסו אליכם.

 

מנהיגות מוסרית היא לא מסוג הדברים שאדם יכול לזייף. עובדים נוטים להטיל ספק בתכניות אתיקה ארגוניות, ובצדק. הם ראו כיצד חברות שיצאו בהצהרות נועזות לגבי גילויו של ייעוד חדש ומיהרו לנסח שיטות עבודה מבוססות ערכים המשיכו להתנהל על פי אותם סדרי עדיפויות ישנים בהנהגת מנהלים שדבקו בשיטות הישנות.

 

מנהיגים יכולים לזכות בסמכות מוסרית רק כאשר הם מפגינים מחויבות לתכלית ואתיקה, מעזים לשאול שאלות קשות על אודות טוב ורע ומוכיחים שבעת הצורך יעניקו עדיפות לשיקולים האתיים על פני שורת הרווח.

 

נכחתי בחדר כאשר מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ׳אי, הגיב לראשונה בפומבי על שביתת העובדים. סונדר עשה את הדבר הנכון. הוא הודה שהחברה לא עמדה בציפיות של עובדיה, והתחייב לעבוד עם העובדים כדי לפתור את הבעיות. ״מילים בלבד לא יספיקו וכמו שאתם יודעים, אנחנו צריכים לעמוד מאחוריהן עם מעשים״, אמר. כעת גם העובדים צריכים לעשות את הדבר הנכון. הם חייבים לפעול בתום לב ולחבור אל הנהלת החברה, מתוך הבנה שהמחאה והדרישות שלהם הן הצעד הראשון לדיאלוג ולקידום המאמץ המשותף לשים קץ להטרדות, התעללות ואפליה ומימוש אמיתי של ערכיה של החברה.

 

סונדר פיצ'אי סונדר פיצ'אי צילום: בלומברג

 

זו חוויה נהדרת לראות כיצד סוגיות אתיות מקבלות מקום של כבוד בלב הדיונים העסקיים – הן תמיד היו שייכות לשם. שבוע אחרי התגובה הזו, הודיעה גוגל, כי בכוונתה לשנות את המדיניות שאילצה עובדים ליישב האשמות בהטרדה באמצעות בוררות. פייסבוק ו-Airbnb מיהרו בעקבותיה ושחררו הצהרות דומות.

 

כדי להפוך למנהיג מוסרי אדם חייב להיות מוכן להסתכן. אם תצליחו בכך, תזכו לתגמול בדמות ארגון אנרגטי, מעורב ופעיל, עם אנשים שמביאים את העצמי הטוב ביותר שלהם איתם לעבודה מדי יום. אתם עשויים לגלות שהמוניטין שלכם בקרב הלקוחות משתפר ואתם כובשים עוד נתח שוק. אבל אתם עלולים גם לגלות, שהעובדים שלכם מתייחסים לסוגיות אתיות ברצינות רבה מתמיד ולכן מציגים בפניכם הרבה יותר שאלות לא נוחות ודורשים מכם דין וחשבון. העצה שלי: אל תשכחו להודות להם. זה מחיר פעוט לשלם תמורת יצירת ארגון תחרותי, שמסוגל להמשיך לצמוח - לא משנה כמה אתגרים ושיבושים ייקרו על דרכו.

דב סיידמן הוא מייסד ומנכ"ל LRN

בטל שלח
    לכל התגובות
    x