• תפריט
דעות

עכשיו תורן של קמעונאיות המזון להסתער על השוק

בטווח הזמן הבינוני והארוך לא יוותרו קמעונאיות האי-קומרס על מגזר הצריכה הגדול ביותר - המזון. בהתאם, קמעונאיות המזון העולמיות עוברות תהליך של שינוי, ונכון להיום האסטרטגיה ארוכת הטווח החשובה ביותר שלהן היא ביצור היתרונות הלוגיסטיים וביסוס התשתית הטכנולוגית שתאפשר שימוש בהיקף המידע האדיר שצברו במהלך השנים

אורי קילשטיין 14:2628.11.18

לקמעונאיות המזון בעולם ניתן מעט זמן נשימה. מעט, כי כולם יודעים שקמעונאיות האי-קומרס, בטווח הזמן הבינוני והארוך, לא יוותרו על מגזר הצריכה הגדול ביותר - המזון. זה אולי יקח יותר זמן, אבל לבטח תהיה התמודדות.

 

 

 

 צילום: אוראל כהן

 

 

ההתפתחות של מפלצות האי-קומרס מהירה במיוחד. ענקיות כמו אמזון, עליבאבא, JD ו- אי-ביי תופסות את עצמן כחברות "מידע", ודריסת הרגל וההתפתחות שלהן במגזרי האופנה, האלקטרוניקה והפנאי היא משמעותית וחסרת תקדים. חברות ותיקות ומבוססות כמו מייסיס, סירס, Toys R Us ו- Nine West, שהיו פאר היצירה, עמדו מנגד וראו כיצד השוק נלקח מהן וכיצד במהירות הן נהפכו ללא רלוונטיות.

 

למזלה הגדול של קמעונאות המזון, חסמי הכניסה לתחום משמעותיים יותר. אופי המוצרים והלוגיסטיקה המורכבת לא איפשרו לקמעונאיות האי-קומרס להשתלט. הן גילו במהרה שבניגוד למגזרים האחרים, על מנת לנצח בתחום המזון נדרשת תשתית חנויות פיזית, וכך ראינו בשנתיים האחרונות את אמזון רוכשת את Whole Foods, ואת עליבאבא רוכשת ומרחיבה את רשת חנויות Hema. 

 

 

 

כיום, קמעונאות המזון העולמית עוברת תהליך של שינוי. סוף סוף מונחים כמו Big Data, Disruption ו-Digital transformation פוגשים את מגזר הצריכה הוותיק.

לקמעונאות המזון מאפיינים מיוחדים. ראשית, מדובר במגזר הצריכה הגדול ביותר בכל שוק, המהווה למעלה מ-50% מכלל הקמעונאות. ההוצאות הצרכנית בעולמות ההלבשה, האלקטרוניקה והתיירות קטנות באופן משמעותי מההוצאה על מזון. 

 

 

מינוף הפוטנציאל הטמון ברשתות

 

מאפיין שני של קמעונאות המזון הוא מהות הקשר עם הלקוח – בקמעונאות המזון אנו פוגשים את הלקוח ברמה השבועית, ובמגוון ממשקים בהם הלקוח רוכש את סל הצריכה שלו המורכב מכ-120 מוצרים שונים, המגלים לנו רבות על אופי הלקוח ועל העדפותיו. לאופי הקשר הזה אין אח ורע בשום פלטפורמה או מגזר אחר.

 

לאורך השנים עשתה קמעונאות המזון עבודה מצויינת בקידוד המידע המגיע מקופות הרשתות ומחברי המועדון שלה, ואף הקימה אתרי אינטרנט לממכר מזון, אולם השימוש במידע היה מוגבל, "אנלוגי" בטבעו ובעל השפעה נמוכה על ביצועי הקמעונאים.  

המחבר, אורי קילשטיין סמנכ"ל סחר ושיווק בשופרסל המחבר, אורי קילשטיין סמנכ"ל סחר ושיווק בשופרסל צילום: סיון פרג'
 

נכון להיום, האסטרטגיה ארוכת הטווח החשובה ביותר של קמעונאיות המזון היא ביצור היתרונות הלוגיסטיים שלהן וביסוס התשתית הטכנולוגית שתאפשר שימוש בהיקף המידע האדיר שנצבר. מספר שינויים טכנולוגיים שהבשילו בשנים האחרונות בתחום פלטפורמת האי-קומרס, הטמעות של מערכות Marketing Automation והקמת יחידות Big Data טומנות בחובן פוטנציאל ענקי לרשתות. שילוב המידע בפעילות העסקית השוטפת של החברות – בניהול המגוון, ניהול המבצעים, ניהול ממשקי הלקוח ופיתוח אתרי האי-קומרס מעבר למזון - יכול למנף את הפוטנציאל הטמון ברשתות.

 

יתרון נוסף, חשוב אף יותר ממימוש הפוטנציאל העסקי, טמון באבולוציית ה-DNA הארגוני של קמעונאיות המזון. העובדים המגיעים כיום לרשתות הם בעלי התמחויות מגוונות - מהנדסי תעשיה וניהול, data scientists, אנשי SEO ואנשי Ux Ui. כל אלה נטמעים בארגונים ויוצרים תרבות שונה, תהליכי עבודה שונים ותפיסה ארגונית שונה. הם שמאפשרים במידה רבה לקמעונאיות המזון לייצר תגובת נגד לענקיות האי-קומרס, ולהתפתח למגזרים מעבר למזון, שנחשבו עד לא מזמן כשייכים לעולם החדש בלבד.

 

אנו בשופרסל יצאנו למסע הזה, ובשנתיים האחרונות הארגון השקיע מאמצים רבים בפיתוח התשתית הטכנולוגית והארגונית. בחצי השנה האחרונה המערכות המרכזיות שפיתחנו הבשילו, ואנו נמצאים בעיצומו של התהליך. החזון לפיו נוכל לספק ללקוחותינו כל מוצר או שירות בכל פלטפורמה שיבחרו לרכוש בה, תוך מתן חוויה פרסונלית ללקוח (לאור ההיכרות האינטימית שלנו איתו), קורם עור וגידים. הארגון עובר תהליך של אבולוציה ומטמיע את התובנות מהמידע הצבור בתהליכי העבודה הבסיסיים ביותר ומכין את עצמו להסתערות קדימה.

 

הכותב הוא סמנכ"ל הסחר והשיווק של שופרסל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x