• תפריט
שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דעות

מה לעשות כדי להביא את הרכב החשמלי עוד לפני 2030

על הממשלה לפעול כבר היום לא רק לתכנון התשתית אלא להסרת החסם אולי החשוב מכל - איך לעבור לשימוש ברכב חשמלי, חסכוני, נקי ויעיל מבלי להכניס את תקציב המדינה לבור ענק

רונן אהרון 08:3523.11.18

ממשלת ישראל הכריזה כי עד שנת 2030 ינועו בכבישי ישראל רק רכבים חשמליים. מהלך שייעשה באופן הדרגתי ויביא בשורה אמיתית לציבור הישראלי ויסייע לישראל להקטין את התלו ת בנפט ובדלקים מזהמים.

 

 

 

מדובר במהלך המחייב הקמת תשתית לאומית והליכי תכנון מפורטים, אך במקביל להם נדרש מהלך של תאום ממשלתי, בין משרדי הממשלה על מנת להתגבר על המכשול אולי הכבד ביותר – איך לעבור לשימוש ברכב חשמלי, חסכוני, נקי ויעיל מבלי להכניס את תקציב המדינה לבור ענק.

 

הערכות שפורסמו בתקשורת לאחרונה קובעות שההכנסות מהמיסוי על רכישת רכב (מס קנייה) ועל השימוש בו (דלק, אגרות, שווי שימוש) כמעט הוכפלו מתחילת העשור והסתכמו בשנה שעברה ביותר מ-40 מיליארד שקל, סכום שצפוי אפילו לעלות בשנים הקרובות.

 

רמת הטבות המס כיום על רכבים חשמליים נמוכות מידי ואינן מהוות זרז לרכישת רכבים חשמליים, ולכן על הממשלה לשקול את הגדלת הטבות המס על רכבים חשמליים על מנת להמשיך ולעודד רכישה של רכבים ממונעים חשמלית על ידי הציבור הרחב ובכך גם לעמוד ביעדים שהממשלה הכריזה.

 

 

עמדת טעינה של ABB עמדת טעינה של ABB צילום: ABB

אז מה אפשר או נכון לעשות על מנת לאפשר למהפכת הרכב החשמלי להתקדם? הפתרון הקל הוא העלאת מס על חשמל אולם ניתן להעריך כי יוזמה כזו תיתקל בהתנגדות ציבורית גדולה. בעולם נקטו במספר צעדים שנכון וראוי לבדוק אותם גם בארץ:

 

1. חישוב עלות חיצונית להפחתת השימוש בדלקים מזהמים. אין חולק כי חישוב נכון של העלויות החיצוניות של אויר נקי יותר, בריאות הציבור וכדומה יקטינו את "הבור" התקציבי שאמור להיווצר והמספרים יהיו קטנים בהרבה.

 

2. פיתוח תשתית טעינה חשמלית וגביית תשלום לפי טעינה. מודל שמקובל בעולם ומאפשר למעשה לכסות חלק מהפערים בין מס על דלק למס על טעינה. תשתית טעינה נכון שתתבסס על פריסת תחנות ארצית שתאפשר לכל אחד לעצור, לטעון ולהמשיך.

 

3. אגרות גודש. מודל מקובל בעולם בו מי שירצה להיכנס עם רכב פרטי לערים ישלם אגרה על פי שעות העומס והפקקים בכניסה לערים. המודלים היום של הנתיב המהיר,

כביש 6 וכדומה מוכיחים כי הציבור הישראלי מודע לצורך לשלם עבור תשתיות ראויות.

 

4. הקצאה כבר היום, של חלק מהמיסוי על דלקים, לפיתוח תשתית הרכב החשמלי. אחוז המס על דלק היום בישראל הוא מהגבוהים במדינות האיחוד האירופאי וככל שנקדים להפנות משאבים קיימים לפיתוח התשתיות לאורך שנים – תקטן התלות התקציבית בדלק.

 

חזון הרכב החשמלי נמצא מעבר לפינה, חזון שיביא בשורה אמיתית לישראל ולכל אזרח – הקטנת התלות בנפט ודלקים פוסיליים מזהמים, והפחתת זיהום האוויר והרעש. לאור זאת, על הממשלה לפעול כבר היום לא רק לתכנון התשתית אלא להסרת החסם אולי החשוב מכל – החסם של אובדן תקציב המדינה מהכנסות מרכבים ומיסוי דלקים. רק מהלך מחושב הכולל בניית כלים חלופיים יאפשר למהפכת הרכב החשמלי להגיע לישראל באותו הקצב שהוא קורה בשאר המדינות המפותחות.

 

הכותב הוא מנכ"ל ABB ישראל, קונצרן שוויצרי בתחום הנדסת חשמל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x