$
רכב

אמנון שעשוע: "הרכב האוטונומי חייב להבין מהי סכנה"

מייסד ומנכ"ל מובילאיי בוועידה השנתית של מנהלת תחליפי הדלקים והתחבורה החכמה במשרד רה"מ: "מה שחשוב הוא הביטחון שצריך לתת לאנשים שהמכונה הזו לא תהרוג אנשים. המודל שלנו מגדיר מהי סכנה"

תומר הדר 17:2929.10.18

"פיתוח של רכב אוטונומי הוא תהליך שבו מחפשים מחסומים כל הזמן", כך ציין מייסד ומנכ"ל מובילאיי, פרופסור אמנון שעשוע בוועידה השנתית של מנהלת תחליפי הדלקים והתחבורה החכמה במשרד ראש הממשלה.

 

 

לדברי שעשוע, "גילינו שהבעיה אינה קבלת החלטות. או טכנולוגיה. גילינו שהבעיה הספציפית היא הצורך במשמעת חדשה - מדע רגולטורי, כאשר מדברים על בטיחות, ברור שהיא חשובה, אך ההגדרה של בטיחות היא חמקמקה. לתעשיית הרכב יש בטיחות פונקציונאלית, שמבוססת על אינטגרציה של מערכות. אבל כשרוצים שרכב אוטונומי ייסע, זה לא מה שחשוב. מה שחשוב הוא הביטחון שצריך לתת לאנשים שהמכונה הזו לא תהרוג אנשים. המסקנה הראשונה היא שיש להוכיח שהרכב בטוח יותר מאנשים". 

 

עוד אמר מייסד מובילאיי: "יש כמה סוגי גישות לנושא הבטיחות שלא היו משביעות רצון עבורנו. החוק למשל מאוד ברור, עד שמגיעים לנקודה שנוגעת לחובת הבטיחות. ולכך יש כמובן דרכים שונים לאינטרפטציה, אך כאן ההבנה קריטית, כי אלה חיי אדם. אנחנו התחלנו לבדוק - האם להיות בטוח היא שאלה פילוסופית או מתמטית? התשובה היא שזה מתמטי. אנחנו צריכים שהמכונות יבינו, אנחנו צריכים שהמכונה תהיה מצוידת בהבנה כמו זו שיש לבני אדם - למה מכונות רואות כ'זהירות'".

 

אמנון שעשוע אמנון שעשוע צילום: יונתן הפנר

 

 

"מעבר לכך", אמר שעשוע, "אפשר להיות כמובן בטוח אבל לא להיות שימושי. למשל בעת מעבר נתיב אנחנו צריכים לעשות זאת בלי להפריע לאחרים. בישראל זה קשה מאוד. רוב המקומות בעולם לא מאפשרים באמת נהיגה כל כך חלקה. ולכן יש עוד גורם חשוב: זריזות. שהמכונית תהיה זריזה וסתגלנית. ומעבר לכך - יש להוכיח שכל פרשנות שהמכונה תיתן תתבצע בדרך יעילה. לדוגמה, אם אני כאדם זהיר מאמין שהרכב מאחוריי קרוב מדי, אני אאיץ מעט כדי להתרחק. אבל אם זה יהיה כלל, אז אנחנו עלולים לייצר אפקט פרפר, כלומר לייצר אפקט שלם בכביש.

 

"כאן המתמטיקה חשובה. לפני שנה כתבנו מודל והפכנו אותו למודל פתוח, כי חשוב לתעשיה כולה להבהיר את התחום, כדי שתהיה אחידות. העיקרון הוא שהניסיון בנהיגה עובד לפי חמישה עקרונות בסיסיים כגון מתן זכות קדימה, שמירת מרחק ועוד. כל הכללים הנהוגים בנהיגה לקוחים מהעקרונות האלה".

 

לדברי שעשוע: "המודל שלנו פשוט מאוד, הוא מגדיר מהי סכנה. במפתיע אין כיום הגדרה למשל של מה היא סכנה. בתאונה יש שני צדדים ולכל אחד יש דעה של מהי סכנה ומי היה מסוכן. מעבר לכך, המכונה צריכה לדעת כיצד להגיב לסכנה. כדי לא לייצר אפקט פרפר. ומעבר לכך, יש עוד משתמשים בדרך יחד איתנו - המודל בוחן אפשרויות לאינטראקציה עם יתר משתמשי הדרך. למשל אם אני רוצה לשמור מרחק מהרכב שלפני, אני מניח בנסיעה שיש לשמור מרחק מסוים מהרכב שלפני, למדוד את המרחק ממנו, לנתח את המידע כל הזמן ולבדוק מה עוצמת הבלימה הרצויה. לקחת בחשבון מה זמן התגובה של הנהג האנושי. אנחנו כל הזמן מייצרים הנחות וההנחות האלה מתייחסות לכל תרחיש, גם תרחיש טוב וגם תרחיש גרוע. אנחנו עובדים על העיקרון הזה עם מספר מדינות - בסין, באירופה ובארצות הברית. ואנחנו גם עובדים עם מתחרינו כדי לייצר מודל שיאפשר לכולם להעלות רכב אוטונומי על הכביש".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x