$
דו"ח המבקר

דו"ח המבקר

המבקר: ליקויים קשים בהחלטת מנכ"ל משרד הביטחון להעביר את ייצור המרכבה לנצרת עילית

יוסף שפירא קובע כי מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם החליט להעביר את המפעל לעיר בצורה שרירותית, בלתי תקינה ובלי לנמק את ההחלטה. זאת, למרות שעל פי דירוג שהכין הצבא מדובר במיקום הגרוע ביותר מבין ארבעה

שחר אילן 16:0022.10.18
מנכ"ל משרד הביטחון האלוף (מיל') אודי אדם קיבל את ההחלטה להעביר את מפעל ייצור המרכבה בעלות של מיליארדים לנצרת עילית באורח בלתי תקין, בצורה שרירותית ובלי לנמק. זאת, למרות שעל פי דרוג שהכין הצבא מדובר במיקום הגרוע ביותר מבין ארבעה. כן נמנע אדם מבדיקה ממשית של אפשרויות אזרוח ייצור המרכבה וקניית טנקים מחו"ל. מבקר המדינה יוסף שפירא אף קבע שסירובו של אדם לנמק את פעולותיו מהווה פגיעה במנהל התקין. הוא קורא לשר הביטחון אביגדור ליברמן להורות על בדיקה מחדש של הקמת המפעל בנצרת עילית וכן לבחון מחדש אם אין לאזרח את המפעל.  
טנק מרכבה טנק מרכבה צילום: אפי שריר

 

צה"ל מרכיב את טנקי מרכבה באמצעות מנהלת המרכבה והרק"ם (רכב קרבי משוריין) שתקציבה מסתכם ב-1.5 מיליארד שקל בשנה. במסגרת המנהלת פועל מרכז שיקום ואחזקה שהוא מפעל ייצור המרכבה, העוסק בייצור, בתחזוקה, בשיקום ובהשבחה של כלי רכב קרבי משוריין. מועסקים בו מאות אזרחים עובדי צה"ל. המצב בו צה"ל מייצר בעצמו כלי לוחמה ועוד מרכזי וכבד כל כך חריג, כיוון שבדרך כלל הוא רוכש ציוד לחימה מהתעשייה בארץ או בחו"ל.

 

בשנים האחרונות בחנה מערכת הביטחון את האפשרות לאזרח את פעילויות הפיתוח והייצור של כלי הרכב המשוריינים. היא החליטה לשמר את המצב הקיים, דהיינו, להמשיך לייצר ולספק לעצמה את הטנקים והנגמ"שים. כן החליטה מערכת הביטחון לעביר את מפעל ייצור המרכבה וייתר הכלים המשוריינים לאזור התעשייה ציפורית בנצרת עילית מהלך שעלותו מיליארדי שקלים.

 

המבקר קובע שמשרד הביטחון לא ביצע בחינת כדאיות כלכלית לחלופת אזרוח המנהלת האחראית לייצור כלי הנשק המשוריינים. כן לא בחן עלות של רכישת הטנקים מספקים אזרחיים או מחו"ל. "דבר זה פגם ביכולת לשקול באופן יסודי ומעמיק את החלופות השונות לשם בחירת החלופה המועדפת".

 

בין היתר מציין המבקר כי "באוקטובר 2016 החליט אדם להקים צוות מקצועי שיעסוק, בין היתר, בבחינת פעילויות מפעל המרכבה שניתן לאזרח. עם זאת, הוא קבע מראש, עוד בטרם החל הצוות בעבודתו, כי המפעל לא יאוזרח. קביעה זו סותרת את עצם החלטתו להקים את הצוות". שפירא מציין כי "אזרוח פעילויות שאינן בליבת העיסוק של מערכת הביטחון עשוי למקד את מערכת הביטחון במשימות הליבה שלה ולייעל את השימוש במשאבים העומדים לרשותה".

 

האלוף במיל' אודי אדם האלוף במיל' אודי אדם צילום: אוהד צויגנברג

  

צה"ל בדק ארבע חלופות להעברת מפעל המרכבה לצפון ודירג את החלופה של אזור התעשייה ציפורית רביעית ואחרונה. במקום הראשון דורג מחנה נעורה ליד עפולה. המנכ"ל אדם החליט להעביר את המפעל לציפורית בניגוד לעמדת צה"ל ועוד לפני הדיון המסכם שערך בנושא זה עם בכירי מערכת הביטחון. הוא אף לא נימק החלטה זו. משרד הביטחון ענה למבקר כי "שיקולי המנכ"ל להחליט בניגוד לעמדת צה"ל עצמו". המבקר קובע כי תשובה זו שאינה מנמקת את ההחלטה ו"מנוגדת למנהל התקין".

 

המבקר קובע כי "נפלו ליקויים בתהליכי קבלת ההחלטות של גורמי מערכת הביטחון, ובראשם מנכ"ל משרד הביטחון". לדבריו, "ראוי ששר הביטחון ינחה את מנכ"ל משרד הביטחון לבחון מחדש את המקום שאליו יועתק המפעל, להציג לו חלופות ולציין נימוקים להמלצה". כן הוא ממליץ לבדוק מחדש אפשרות של אזרוח מפעל המרכבה.

 

משרד הביטחון מסר בתגובה כי הוא "דוחה את טענות המבקר בנוגע לתהליך קבלת ההחלטות". לטענת המשרד, ההחלטות לא לאזרח את יצור השריון בצה"ל ולהעביר את מפעל המרכבה לנצרת עלית "התקבלו לאחר בחינה מעמיקה ומקצועית ובהתבסס על המלצות ועדות וצוותי עבודה". בין היתר מציין המשרד ש"שתי ועדות בדקו ב-2014 את שאלת האזרוח ולכן לא היה צורך בבדיקה נוספת".

 

עוד טוען משרד הביטחון שהעברת המפעל המרכבה לאזור ציפורית בנצרת עילית היא "חלק ממהלך לאומי של פינוי מחנות צה"ל ממרכז הארץ וחיזוק הפריפריה". VVGCR אושרה ע"י הממשלה ושר הביטחון בשל שיקולים שחלקם ביטחוניים ואחרים כלכליים וחברתיים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x