• תפריט
רכב

בלעדי לכלכליסט

טסט כל חצי שנה? שר התחבורה מצפצף רוורס

ישראל כץ חזר בו מהדרישה לחייב משאיות בשני טסטים בשנה, לאחר שמועצת המובילים התנגדה למהלך. המשרד: “בירוקרטיה מיותרת”

תומר הדר 08:2608.10.18

שר התחבורה ישראל כץ חזר בו מהדרישה לחייב משאיות בשני טסטים בשנה.

 

 

 

בסוף 2017 פרסם משרד התחבורה הודעה שלפיה משאיות כבדות, שמשקלן מעל 10 טונות, יצטרכו לעבור מבחן רישוי פעמיים בשנה, במקום פעם בשנה. הסיבה לתקנה החדשה, שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, היתה מה שמשרד התחבורה הגדיר כ"מעורבות גבוהה של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים קטלניות". אלא שלאחרונה ביטל המשרד את התקנה הזו.

 

משאית בכביש משאית בכביש צילום: שאול גולן

 

 

המשרד ציין בהודעת מ־2017 כי מדי חודש מגלים בוחני משרד התחבורה ליקויי בטיחות כה חמורים במשאיות עד כי הן מורדות מיידית מהכביש עד לתיקון הליקויים. אבנר פלור, סמנכ"ל תנועה בכיר במשרד התחבורה, הדגיש כי מכוני הרישי יירתמו למטרה ואף יאריכו את שעות פעילותם. כדי להצביע על חומרת הנושא, הציג משרד התחבורה גם נתונים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שמראים כי מעורבותן של משאיות בתאונות גבוהה בהשוואה ליתר המכוניות.

 

למרות כל זאת, מתברר כעת במפתיע שהמשאיות ישובו לבצע טסט אחד בשנה, כך עולה ממסמך פנימי של משרד התחבורה שעליו חתום שר התחבורה. לפי המסמך, החובה לבצע שני טסטים בשנה תבוטל בינואר הקרוב. מדוע שינה משרד התחבורה את התקנה? אולי בגלל מועצת המובילים שפנתה לאחרונה למשרד התחבורה בעניין זה. מועצת המובילים טענה בפני המשרד כי הטסט הנוסף העמיס עלות של כ־300 מיליון שקל על ענף ההובלה בישראל, וכי הטסט הדו־שנתי אינו תורם לבטיחות מכיוון שרכבים כבדים הם חדישים. את האצבע המאשימה היא הפנתה לנהגים, כלומר לטענתה טוב יותר את הנהגים.

 

ממשרד התחבורה נמסר: “תיקון התקנה על חיוב טסט נוסף למשאיות טרם נכנס לתוקף, מאחר ולא פורסם ברשומות. בבחינה מחודשת של תיקון התקנה שנערכה במשרד התחבורה הוחלט כי מדובר בתיקון העלול לגרום לבירוקרטיה מיותרת והוא אינו תואם את התקינה האירופית, המחייבת משאיות במבחן רישוי תקופתי אחת לשנה. על פי התקנות כיום, כלי רכב כבדים מחויבים בביצוע שלוש בדיקות בטיחות בשנה. הבדיקות כוללות טסט שנתי לרכב, בדיקה מקיפה של בלמים ובדיקת חורף. בנוסף לכך קצין הבטיחות מחויב לבצע אחת לחודש בדיקת תקינות של כלי הרכב והנהגים בחברה ולוודא עמידה בכל הבדיקות הנדרשות ובטיפולי תחזוקה, בהתאם להוראות היצרן של הרכב. זאת ועוד, תיקון התקנה הוצע לפני כשנתיים, ומאז חלו שינויים רבים בבטיחות הרכב הכבד, בהיבטי הטכנולוגיה ותיקוני תקנות המצמצמות משמעותית את המרכיב הטכני כגורם לתאונות הדרכים. משרד התחבורה פועל בימים אלה להעלאת רמת המודעות של הנהגים באמצעות השתלמויות והדרכות”.

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x