$
רכב

יצרני הרכב האוטונומי יקבלו מפה במתנה

הממשלה תשקיע 25 מיליון שקל במיפוי תלת־ממדי של רחובות מרכזיים. את המידע יאספו חברות מיפוי, אך הוא יוצע חינם למפתחי תחבורה חכמה

תומר הדר 06:5027.09.18

הרכב האוטונומי כבר בדרך, אבל עד שיגיע ליעד הוא זקוק לסבסוד ציבורי. מכרז ממשלתי חדש שיתפרסם אחרי החגים מציע בין 20 ל־25 מיליון שקל לחברות מיפוי ממוחשב שיכינו מאגר ייעודי למכוניות אוטונומיות על כבישים נבחרים בישראל ‑ ובו מידע על בניינים, תמרורים ורמזורים. מסד הנתונים יהיה ציבורי ופתוח, ויעמוד לרשות כל החברות שעוסקות בפיתוח תחבורה חכמה.

 

 

 

המכרז מתפרסם מטעם המרכז למיפוי ישראל (מפ”י) ומינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה. הוא יכלול בשלב הראשון מיפוי תלת־ממדי ברזולוציה גבוהה של קטעי כביש באורך של כ־200 קילומטר בבאר שבע, בחיפה, בתל אביב, בירושלים ובהוד השרון. מיפוי זה יאפשר לראשונה נסיעה סדירה של מכוניות אוטונומיות בכבישים ציבוריים בישראל. עד כה, כל הניסויים ברכב אוטונומי שערכו בארץ יצרניות כמו מובילאיי התקיימו בקטעים מוגבלים ובתנאים מבוקרים.

 

 

דבר אל העצים ואל הבניינים

 

מיפוי מוקדם של תנאי הדרך הוא תנאי הכרחי להפעלה של כלי רכב אוטונומיים, שאמורים לנווט ללא סיוע של נהג אנושי. אמנם, מכוניות אוטונומיות מצוידות באמצעי חישה משוכללים כמו מצלמות ומערכות רדאר, שמסוגלים לקרוא את תנאי הסביבה בזמן אמת. אבל האמצעים האלה אינם מספיקים: הם יודעים לעקוב אחרי התנהגות דינמית של הולכי רגל ושל מכוניות אחרות בכביש, אבל מוגבלים בזיהוי עצמים נייחים כמו תמרורים, נתיבי נסיעה ובניינים.

 

מדוע מפתחי הרכב האוטונומי לא יכולים להסתפק בשלל מפות הערים הקיימות, למשל בתוכנות ניווט? משום שאלה מפות דו־ממדיות שאין בהן מידע על העומק והגובה של עצמים. את הפרטים הגיאומטריים האלה ‑ מיקום קווי הפרדה, עמודים, רמזורים וגופים גדולים כמו עצים ‑ יתבקשו לאסוף החברות שיזכו במכרז המיפוי החדש.

 

במסמכי המכרז שהגיעו לידי “כלכליסט” מפורטים הקטעים הראשונים שייהנו מהמיפוי. המסלולים הארוכים ביותר יהיו בבאר שבע: הם יסתכמו ב־41 קילומטרים הכוללים את כביש 40, כביש 406 ומרכז העיר. בחיפה ימופו כבישים באורך 39 קילומטר, ובהם מנהרות הכרמל, כביש דורי, כביש עוקף נשר רחוב אבא חושי במרכז הכרמל, צירי מוריה, הנשיא, הציונות, דרך יפו ורחוב ההגנה. בהוד השרון ימופו 27 קילומטרים, ובהם מקטע מכביש 6, כביש 531, כביש 4, כביש 402, רחובות הפרדס, ההכשרות והתכלת. בתל אביב ימופו 32 קילומטרים, ובהם נתיבי איילון, דרך נמיר והמשכה בכביש 2, דרך השלום, רחוב ירמיהו ונורדאו. בירושלים ימופו 30 קילומטרים, ובהם כביש 1 (יגאל ידין), כביש 404 (בגין), כביש 60, והרחובות המלך ג'ורג', עמק רפאים וכנפי נשרים.

 

ד"ר ענת בונשטיין ד"ר ענת בונשטיין צילום: יחצ

 

 

כולנו על המפה

 

"פרויקט המיפוי הזה חדשני ברמה עולמית”, מתלהבת ראש מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה ד”ר ענת בונשטיין. “הוא יוכל לשמש את כל החברות שעוסקות בתחבורה חכמה, בין שמדובר ביצרני חיישנים בחזית התעשייה ובין שמדובר בשתי יזמיות מתחילות שמקימות סטארט־אפ ראשון”.

 

לדברי בונשטיין, המאגר הוא רק נדבך אחד בתוכנית הלאומית לתחבורה חכמה, שכוללת גם תמיכה ממשלתית בעשרות מיליוני שקלים במיזמי סטארט־אפ בתחום הזה. לדבריה, הקמת המאגר החדש היא “מהלך חשוב שממשיך לחזק את המובילות הישראלית בתחום".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x