• תפריט
רכב

רכב כביש־השטח הסיני MG RX5: איכות שמנסה ליישר קו עם המערב

MG RX5 מפתיע לטובה עם מערכת פלאג אין הייבריד, המאפשרת לנסוע 50 ק”מ בכוחו של חשמל בלבד, ולהאיץ בדומה לדגמים ספורטיביים. גם הכניסה לפעולה של מנוע הבנזין חלקה ולא רועשת. עם זאת, תא הנוסעים מעיק מעט בגלל מסך המגע ענקי שכולל שפע מוגזם של סרטונים ואפליקציות

תומר הדר 23:2319.08.18

מפגש בין שני נהגי מכוניות MG הוא מאורע נדיר לכל הדעות, שכולל בדרך כלל קסקטים, לפעמים מקטרת ולרוב מידה בלתי הגיונית של מה שניתן רק להגדיר כפלצנות. ואכן, המפגש הזה בתחנת דלק על כביש גהה היה טעון במיוחד. במשאבה השמאלית MGB, מכונית הספורט האיקונית של MG משנות השישים, השבעים וקצת שמונים, כולל מנוע מיושן וחלש, קפיצי עלים עתיקים מאחור, צבע דהוי, עדות לאיכות ההרכבה הבריטית של שנות השישים המאוחרות וכמובן בעלים אחד.

 

במשאבה הימנית כל מה שבעלי MG שונאים: MG מודרנית. קוראים לה RX5, והיא רכב כביש־שטח בעל מערכת הנעה סמי חשמלית. על הישבן של RX5 בולט כיתוב בסינית. הבעלים של MG הקלאסית כמעט בולע את הקסקט מרוב עלבון. כללי הטקס הבלתי כתובים למפגש בין בעלי מכוניות MG כוללים מידה מסוימת של ריחוק, התנשאות ולא מעט המהומים הדדיים, אך בלי לומר שלום. לא מתייחס לנכדה הסינית הממזרה. MG הקלאסית מתניעה בענן עשן. RX5 לא ממש מתניעה: היא יוצאת מהתחנה על גבי גל כוח חשמלי. הדלק הוזן למיכל רק למען המקרה הבלתי סביר שבו הוא ייגמר.

 

 


 

 

הרבה כרום

 

RX5 היא למעשה בכלל לא MG. כמו כל דבר סיני, אפשר לרכוש אותו תחת כמה שמות. וכמו כל דבר סיני, הוא נמכר גם בעליבבא. אז RX5 משווק בסין גם תחת השם SAIC. ובנוסף לכך הוא משווק בהיצע מבלבל של גרסאות. מבחוץ קשה לומר שמדובר ברכב שמתבלט. אם כבר, הוא מזכיר באופן חשוד את אחד הדורות הקודמים של הונדה CRV. זה לא אומר שהוא לא נאה, להפך. RX5 שלנו הוא רכב מבחן מיוחד שהגיע לישראל לצורך ניסוי. לכן הוא לא עבר שום תהליכים של התאמה לטעם המערבי. יש לו גריל כרום ענק ומעט מוגזם, יותר מדי כיתובי כרום בסינית, ויותר מדי ניסיונות לפנות לטעם שהוא בעצם מה שהסינים רואים כ"מערבי". עם זאת, בכבישי ישראל הוא משתלב היטב.

 

רכב כביש־השטח הסיני MG RX5 רכב כביש־השטח הסיני MG RX5 צילום: אוראל כהן

 

 

בכל הקשור לתוספות כרום, אנחנו די דומים לסינים. אך הדגש אינו על כרום, אלא על מערכת ההנעה. מנוע 1.5 ליטרים בעל מגדש טורבו, ולצדו מערכת פלאג אין הייבריד המפתיעה לטובה. ראשית, היא מאפשרת לנסוע 50 ק”מ בכוחו של חשמל בלבד, כולל עם מזגן, כולל בכביש בינעירוני; שנית, השילוב עם מנוע הבנזין עובד היטב. זה מורגש אגב בעיקר בנסיעה בכביש בינעירוני ב־100 קמ”ש ומעלה. מנוע הבנזין מסתובב בעצלתיים, בלי להכניס יותר מדי רעשים לתא הנוסעים, וכל לחיצה נחושה על דוושת התאוצה מתבטאת בהתגייסות מיידית, לא של הטורבו ולא של תיבת ההילוכים, אלא של המנוע החשמלי. התאוצה יכולה בהחלט להביך כמה דגמים ספורטיביים, וזה מפתיע.

 

עתיד מדומיין

 

עם זאת, התנהגות הכביש בהחלט מכוילת לסין, כלומר לכבישים גרועים, משובשים, אטיים. לכן הרכב מרגיש רך יתר על המידה, כלומר ההיגוי שלו חסר תחושה, וגם הבלימה מעידה שיש כאן תהליך חשמלי שלם שכולל גנרטור ליצירת חשמל בעת בלימה. הסטנדרט המערבי בהחלט טוב יותר, וסביר להניח שאם הרכב ישווק בעתיד בישראל, יידרש שיפור מבחינה זו.

 

תא הנוסעים של RX5 נראה כאילו הוא הגיע מהעתיד, או לפחות מהאופן שבו סינים תופסים את תפיסת העתיד המערבית. וזה נראה מבלבל. ייתכן שעוד לא התפתחנו מספיק, אך דבר אחד ברור: הנהג הסיני דורש ומקבל שפע מוחץ של מידע ושימושים שקשה להסתגל לכולם. גולת הכותרת של תא הנוסעים היא מסך מגע ענקי בגודל של טאבלט שמשמש לצפייה בסרטים. לו ידענו סינית היינו יכולים לספר שמלבד בקרת האקלים והרדיו, הוא מכיל גם אפשרויות למה שנראה כהזמנה של מזון למכונית, כולל מקדונלד’ס. ייתכן שניתן לרכוש משם עוד דברים, כולל טיפולים לרכב. השפע הלא הגיוני של מידע, תמונות, סרטונים ואפליקציות שרצים על המסך הענקי ממחיש את ההבדל בין המזרח למערב. ייתכן שמדובר בתכנון מבלבל, אך גם ייתכן שמדובר פשוט בהבדלי תרבויות, כאלה שלא לוקחים בחשבון את נטייתם של המערביים להתרכז בנהיגה ולא בהזמנת המבורגר לפקק. או שזה העתיד, ואנו טרם הגענו לשם.

 

 

 MG-RX5 מבפנים MG-RX5 מבפנים צילום: אוראל כהן
המנוע של MG-RX5 המנוע של MG-RX5 צילום: אוראל כהן

 

 

יתר תא הנוסעים ממחיש היטב שכשהסינים רוצים הם יכולים. המושבים נוחים, המרווח הפנימי טוב ותא המטען, שנפחו בדרך כלל נפגע משמעותית עקב הימצאן של סוללות, נדיב בנפחו. עם זאת, עדיין יש דברים שבהן האיכות עדיין לא מיישרת קו באופן מלא עם המערב. בעיקר בחלקו התחתון של לוח המחוונים. גם במערב לא ממש מקפידים על הדברים האלה.

 

בשורה התחתונה מדובר ברכב כביש־שטח מעניין, שיכול להתחרות מול יונדאי טוסון ודומיו, כלומר מול רכבים שמחיר גרסאות החדירה שלהם לשוק הוא מגרד את ה־145 אלף שקל. אך RX5 מצויד במערכת פלאג אין הייבריד, טכנולוגיה שמחד היא יקרה, אך מאידך זוכה להטבות מס ניכרות. הסינים יודעים לייצר מכוניות חשמליות ראויות, אך כאן קיימת דילמה שיווקית: ההנעה החשמלית היא כנראה מה שיאפשר לרכב סיני להתחרות בהצלחה במכוניות מערביות בכבישי ישראל, אך מידת הבשלות של הקהל הישראלי היא שתקבע אם הסיני החשמלי ישווק כאן כמוצר נקי ועממי או כמוצר בעל מחיר פרימיום הנובע מטכנולוגיית הנעה נקייה.

 

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x