$
דעות

בעלי עסק: רוצים שרפורמת הרישוי תצליח? קחו אחריות

בעלי העסקים צריכים להיות ערניים ולשים לב לכך שאמנם במסגרת הרפורמה אחריות גדולה עוברת לחזקת הרשות, אך אחריות לא פחות כבדה מוטלת עליהם

לילך מור 08:0327.07.18

הרפורמה לרישוי עסקים אשר עברה לפני כשבוע במליאת הכנסת, צפויה לצאת לדרך בתחילת שנת 2019, היא הליך חקיקה מבורך ונחוץ למשק הישראלי. הרפורמה שמה לעצמה, בין היתר, לייעל ולקצר את הליך רישוי עסקים. אכן, מדובר בבשורה לבעלי העסקים, שעל פי נתוני משרד הפנים, 29% מהם פועלים ללא רישיון, נכון לשנת 2015.

 

 

 

בשנים האחרונות ישראל הפכה ל"בירוקרטיה ניישן". רבות דובר על הבירוקרטיה והרגולציה הישראלית אשר פוגעות בעיקר בעסקים קטנים ובינוניים והופכות את הליך קבלת רישיון עסק לתהליך מורכב, ארוך ויקר.

 

הבעיות המרכזיות בתהליך כיום הן: הזמן שלוקח לקבל רישיון עסק עומד בממוצע על קרוב לשנה. חוסר ודאות של בעלי העסקים לגבי משך הזמן והדרישות לקבלת רישיון עסק. חוסר אבחנה בין סוגי ומורכבות העסקים אשר מאלצת בעלי עסקים בסיכון נמוך כמו מספרה, לעבור הליך הזהה בעיקרו לזה של עסקים בסיכון גבוה כמו תחנת דלק. סרבול הליך חידוש רישיון אשר הפך כמעט להליך רישוי מחדש גם אם לא נעשה כל שינוי בעסק והחידוש נובע מפקיעת תוקף הרישיון.

 

הרפורמה מנסה לתת מענה למורכבות זו, במספר דרכים, תוך יצירת איזון בין שמירה על ביטחון ובטיחות הציבור, לבין הרצון לעודד פעילות כלכלית ופתיחת עסקים.

 

מסלולי רישוי דיפרנציאלים

 

ראשית, הרפורמה מייצרת מסלולי רישוי דיפרנציאלים על פי דרגת הסיכון של העסק ולפיהם: עסקים ברמת סיכון נמוכה יקבלו רישיון עסק על סמך חתימה על תצהיר בעוד עסקים ברמת סיכון גבוה ימשיכו במסלול המלא. כמו כן ייצרו שני מסלולי רישוי נוספים של קבלת רישיון זמני עם תקופות המתנה משתנות שוב בהתאם לדרגת הסיכון של העסק. חשוב לציין, כי במסגרת הרפורמה, לא נעשה כל שינוי בהגדרת פרטי הרישוי ובדרישות של הגורמים המאשרים. מה שאומר שבמקרה שעסק צריך לעבור הליך מלא של רישוי אין עדיין אבחנה בין קונדיטוריה שכונתית למפעל מזון ובין תחנת דלק לצריכה עצמית בישוב כפרי לבין תחנת דלק ציבורית על ציר תנועה מרכזי.

 

שינוי מהותי נוסף שמציעה הרפורמה הוא קביעת לוחות זמנים לקבלת מענה מהרשות ומהגורמים המאשרים ויצירת מנגנון שבו במידה ולא התקבלה תגובה בזמן הקצוב בחוק יראו בכך כאילו התקבל האישור. גם במקרה זה ההתחייבות ללוחות זמנים תגדיל את הוודאות של בעל העסק במסגרת ההליך.

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: ישראל יוסף

 

כמו כן, במסגרת הרפורמה הוארך התוקף של רישיונות עסק כדוגמת מזנונים, מסעדות, מעדניות מלונות ואולמות משלוש לעשר שנים ושל מרכולים מעשר לחמש עשרה שנים. הוצאת רישיון עסק הינה הליך שדורש משאבים רבים והארכת תוקף הרישיון מהווה הקלה משמעותית על בעלי העסקים.

 

אין הטמעה של מערכת ממוחשבת

 

יש לציין גם שבניגוד לרפורמה בתכנון ובנייה שבה השינוי בהליך הרישוי לווה בהטמעה של מערכת רישוי מכוונת שמקשה מאוד על קידום ההליכים, הרפורמה ברישוי עסקים לא מלווה בהטמעה של מערכת ממוחשבת כזו או אחרת ועל כך יש לברך שכן עובדה זו מעלה את הסיכויים לשינוי משמעותי בהליכים לקיצורם וייעולם.

 

נראה כי הרפורמה מעבירה את האחריות, לפחות במקרים של עסקים בסיכון נמוך, מהרשות וגורמי הרישוי, שלהם משאבים מצומצמים ומוגבלים אל בעלי העסקים. כך, שמצד אחד לבעל העסק יכולה להיות שליטה רבה יותר על התהליך ועל לוחות הזמנים, אך מנגד, אסור להקל בכך ראש, פתיחת עסק היא לא דבר של מה בכך. לעתים עדיף להקשות בשלב הרישוי ולדרוש עמידה בסטנדרטים שקבעו משרד הבריאות או רשות כיבוי האש, מאשר להתמודד עם הרעלת מזון או שריפה שהיה ניתן למנוע. לכן חשוב שבעלי העסקים יערכו בהתאם, יתעקשו על קבלת מידע מפורט ומדויק מהרשות וגורמי הרישוי ויקצו את המשאבים המתאימים לצורך הפעלת עסקים ברישיון.

 

בעלי העסקים צריכים להיות ערניים ולשים לב לכך שאמנם במסגרת הרפורמה, אחריות גדולה עוברת לחזקת הרשות, אך אחריות לא פחות כבדה מוטלת עליהם. אסור לבעלי העסקים להסתחרר או להתבלבל מהבשורה הטמונה ברפורמה, עליהם לקחת אחריות על העסק שלהם, לדאוג שיהיה בטיחותי ויעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר, דבר שיבטיח איתנות כלכלית לאורך זמן, מוניטין וכמובן הכנסה מיטבית.

 

הכותבת היא מנהלת מקצועית בחברת נתיבי הקמה. בעלת ניסיון של 14 שנים בניהול הליכי סטטוטוריקה ורישוי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x