$
רכב

מבחן רכב

וולוו XC40: האחות הקטנה הולכת על בטוח

מערכות הבטיחות של וולוו XC40 מרשימות, המושבים מעולים וחובבי לייף סטייל ימצאו בה אפילו מנשא מיוחד לטייק אוויי. רק חבל שאיכות תא הנוסעים והעיצוב נופלים מאלו המצויים אצל אחיותיה הבכירות

תומר הדר 22:2517.06.18

 

 

הנה קטע מוזר: וולוו XC40 לא נראית כמו גרסה מכווצת של וולוו XC60. ובטח שלא כמו גרסה ממוזערת של וולוו XC90. בעידן שבו דגמים מתוצרת יצרניות גרמניות מסוימות נראים בערך כמו מכונית אחת שהחלה את דרכה בהכי גדול שיש ואז הלכה והתכווצה, הוולוו XC40 נראית שונה. היא נראית קצת קופסתית, קצת זוויתית, קצת מגניבה. בכלל, בשנים האחרונות יש וולוו מגניבות.

 

XC40 צריכה למלא נעליים גדולות מאוד, והכביש שעולה מכיוון כרמיאל לכפר ורדים לא ממש עושה לה הנחות: הוא חדש, אך הוא תובעני, דורשני, הוא מתפתל חזק בשורה של פניות ארוכות שיכולות בקלות לנתק אחיזה, ואז הוא חולף דרך כפר ורדים ויורד בכיוון פקיעין, חוצה את מרכז פקיעין ממש ליד דוכן הפיתות של רעיה ואז חותך חזק שמאלה ועולה לבית ג'אן. ומבית ג'אן יורד, עם תהום בעומק 300 מטרים בצד ימין וקיר בגובה 30 מטרים בצד שמאל. אי אפשר לעשות כאן טעויות כי טעויות יכולות להיגמר ממש רע, אף שזה אחד הכבישים הטובים ביותר בישראל. 

וולוו XC40. רק אל תצפו ממנה להשתולל בהתאם לכוח של המנוע הבכיר, יש לה גבולות ברורים מאוד וולוו XC40. רק אל תצפו ממנה להשתולל בהתאם לכוח של המנוע הבכיר, יש לה גבולות ברורים מאוד צילום: עמית שעל

 

בס דרך מכסה המנוע

 

הוולוו הזאת מיועדת לצעירים, עירוניים, שיש להם ילדים, או שאין להם ילדים. יצרני הרכב מאוד אוהבים את הקטע של הלייף סטייל. לכן יש וו תלייה מיוחד לקניות מהסופר. ויש לה כזה מין מנשא מיוחד למזון של הטייק אוויי כדי שלא יישפך המרק הלוהט חס וחלילה, שהאגרול לא יישפך, שמה שאוכלים צעירים טרנדיים אורבניים לא יימרח ויקלקל להם את כל הלייף סטייל הזה. הפיתה של רעיה ממרכז פקיעין עם האקסטרה זעתר והמריחות של הלבנה מחזיקה יופי בכביש שיורד מבית ג'אן לכיוון כרמיאל. נפילה של מעל 300 מטרים על 4 ק"מ. זו מכונית שתעשה את כל מה שהיא יכולה כדי שלא תמותו. יותר מכך: היא תעשה הכל כדי שלא תתקרבו אפילו למצב של תאונת דרכים.

 

קשה לדמיין יבואני רכב שמעזים לקדוח חור בלוח מחוונים של מכונית ששווה 300 אלף שקל כדי להתקין ללקוח מטרד מצפצף. במכונית יוקרה. בוולוו לא חולמים על דבר כזה. לכולם יש מערכות בטיחות כיום, אך זו של וולוו מדהימה במידת יעילותה, פשטותה, חוסר נכונותה להתערב בנסיעה השוטפת עד למצב חירום. קשה לרדת מוולוו XC40 למכונית אחרת בלי לקוות שאולי היא תבלום כמו הוולוו. יש לה בקרת שיוט אדפטיבית מעולה, בלימה סמי־אוטונומית שעובדת ביעילות מטרידה. היא מסובבת את ההגה למען הנהג. כדי להיות מעורב איתה בתאונת דרכים שנגרמת באשמת הנהג, צריך ממש להקפיד לשוחח בטלפון תוך כדי נהיגה. ממש לוודא שכל SMS נקרא מיידית, להסיט את תשומת הלב מהנהיגה באופן תכוף ככל האפשר. וגם אז, כנראה ש־XC40 תהיה שם כדי להציל.

 

XC40 היא רכב הכביש שטח הקטן הראשון של וולוו. לוולוו יש רכבי כביש שטח גדולים יותר, אך זהו הקטן הראשון. הוא מיוצר על פלטפורמה שמשותפת לחברה־האם הסינית — ג'ילי. השלדה הזו משמשת גם מכונית של מותג שנקרא לינק. פייר, לא ממש מרגישים שורשים סיניים, זו וולוו לכל דבר. קודם כל תא הנוסעים, הוא משדר שלווה. הנדסת האנוש היא משהו שיצרני רכב אחרים יכולים בהחלט ללמוד ממנו, במיוחד התפעול של מערכות המולטימדיה והבטיחות.

 

שיטת "המסך הצף" עם מסך המגע הענק במרכז עובדת היטב. הרמקולים של מערכת השמע מייצרים צלילי בס באמצעות שיטת תהודה מיוחדת שעוברת דרך מכסה המנוע. המושבים מעולים. מישהו בוולוו עשה עבודה מצוינת. חבל שבוולוו מתעקשים להיות סופר־אופנתיים, לכן השטיחים בצבע אדום מזוויע. גם דיפוני הדלתות. ודווקא פסי הקישוט הפנימיים, אלה שעוברים לאורך לוח המחוונים, מרגישים זולים וכאילו מצוירים, בניגוד למשל לריקועי המתכת המרושתים והנאים של XC60 הבכירה. גם הפלסטיק שמצפה את חלקו העליון של לוח המחוונים בהחלט יכול היה להיות מעט יותר נעים למגע. ויש גם מקום, הן מקדימה והן מאחור.

 

 

פנים הרכב פנים הרכב צילום: עמית שעל

 

 

גבולות ברורים

 

XC40 באה בטוב, היא מיועדת לנהגים רגועים, עירוניים, לא למי שמחליט לתת למנוע הטורבו שלה לזמר. 246 כוחות סוס, המון מומנט, שמונה הילוכים. במפתיע, לא הכל מושלם כאן. המנוע חזק מאוד, חלק מאוד, רמת העידון גבוהה, אך הוא כל הזמן נשמע ברקע, מרגיש עסוק, נושף, בועט, זה המון מנוע למכונית כזו, אולי כדאי לחכות ולראות אם תהיה גרסת פלאג אין הייבריד, או ללכת על המנוע הפשוט, זה שמפיק 190 כוחות סוס.

 

גם תיבת ההילוכים ממחישה שצריך לנהוג חזק. שמונה הילוכים, העברות סופר־מהירות, אך גם כאן, במפתיע, אין הרמוניה מלאה. העסק עובד אגרסיבי. זה מדהים כשרוצים לנסוע מהר, אך בכביש 6 זה מעט מעייף. עוד נקודה חשובה: ידית ההילוכים מעט קשה לתפעול, מדובר בספק ידית ספק כפתור, שדורשת לעיתים מגע תקיף כדי להיכנס למקום.

 

XC40 טסה בכביש החשאי, שמתחיל בסמוך לכרמיאל ומגיח בקריות. כביש גרוע, כביש ששר התחבורה צריך לקרוע במו ידיו, ולסלול שוב. XC40 לא מוטרדת מכבישים גרועים כאלה: שלדה סינית, לא שלדה סינית, היא רכב כביש שטח שמצליחה להפגין התנהגות אחידה, נטולת דרמה, זורמת להפליא. המטרה כאן היא תחושת ביטחון, ואותה XC40 נותנת במנות גדושות. רק אל תצפו ממנה להשתולל באופן שהולם את הכוח של המנוע הבכיר, יש לה גבולות ברורים מאוד. היא תדע היטב כיצד לנסוע מהר, אך היא לא תרגיש בנוח, המתחרים הגרמניים יודעים יותר טוב כיצד לנסוע מהר, XC40 מעדיפה קצב מהיר ותקיף, לא מטורף. סך הכל הגיוני לחלוטין.

 

בשורה התחתונה המכונית הזאת היא הצעד הראשון של וולוו בפלח שוק ששיעור ההתפתחות שלו נחשב לאחד הגבוהים כיום בשוק הרכב העולמי. היא מרשימה במיוחד בעיקר בתחום הבטיחות, אך לא רק. הנדסת האנוש מרשימה, התנהגות הכביש נוסכת ביטחון. מעט חבל שכפי שהיא לא מיישרת קו עם האחיות הגדולות מבחינת מראה, היא גם לא מיישרת איתן קו מבחינת איכויות תא הנוסעים, אך למען האמת קשה לשפוט את X40 בהתאם לסטנדרט שיצרו אחיותיה הגדולות, זה לא רק עניין של איות אלא גם של מחיר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x