• תפריט
רכב

משרד התחבורה: תקן הקרינה יפגע בשוק הרכב

במכתב למשרד לאיכות הסביבה הוא תוקף אימוץ תקן ישראלי שיצמצם את מגוון המכוניות, במיוחד ההיברידיות

תומר הדר 07:0417.06.18

נוהל מדידת הקרינה מכלי רכב של המשרד להגנת הסביבה יפגע בשוק הרכב הישראלי ויצמצם את היצע הדגמים הזמינים לצרכן, כך עולה מתוכנו של מכתב שהעביר משרד התחבורה השבוע למשרד להגנת הסביבה.

 

 

 

המכתב, שהועבר מלשכת שר התחבורה ישראל כץ ללשכת השר להגנת הסביבה זאב אלקין והגיע לידי "כלכליסט" מתייחס לנוהל חדש של מדידת קרינה מכלי רכב שהמשרד להגנת הסביבה פרסם לפני כחודש. הנוהל, שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", מציע שיטה ייחודית לישראל ומחמירה במיוחד למדידה של קרינה שנפלטת מכלי רכב.

 צילום: אפי צור

 

בין ירוק לאדום

התקן מחמיר במיוחד כלפי כלי רכב היברידיים. אמנם כל רכב פולט קרינה, אך רכבים היברידיים שמצוידים בסוללות מאסיביות ומערכות לטעינה תוך נסיעה - פולטים יותר קרינה. הנוהל הישראלי אינו מסוגל למנוע או לאשר ייבוא של מכוניות לישראל, אך הוא כן קובע רמות של קרינה וקובע להן סולם, כאשר סיווג הקרינה של רכבים אמור לנוע בין ירוק שהוא בטוח ובין אדום, שפירושו קרינה גבוהה.

 

בחודש שעבר נדרשו יצרני הרכב בעולם להתייחס לנושא באמצעות איגוד יבואני הרכב הישראל, ששיגר למשרד להגנת הסביבה מכתב חריף הקובע בין היתר כי יישומו של תקן ישראלי ייחודי שיסווג מכוניות כפולטות קרינה בסיווג אדום - בייחוד מדגמים היברידיים - עלול לגרום להפסקת שיווקן בישראל.

 

למה צריך עוד נוהל

כעת מצטרף גם משרד התחבורה ומודיע באופן חריג למשרד להגנת הסביבה כי הנוהל החדש יפגע בשוק הרכב, ובאופן משמעותי בהיצע הדגמים, במיוחד ההיברידיים. בנוסף מדגיש משרד התחבורה כי כיום בעולם קיימים תקנים אשר מסדירים את מדידת הקרינה מכלי הרכב, מה שמעמיד בסימן שאלה את נחיצותו של נוהל ישראלי ייחודי. עוד מדגיש משרד התחבורה כי יצרני הרכב עצמם מייצרים את דגמי המכוניות השונים כך שיעמדו בתקנים בינלאומיים הנוגעים בין היתר גם לקרינה.

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "אין בכוונת המשרד לקבוע כל דרישות, לא לגבי תנאים לייבוא רכב ולא לגבי חובת בדיקות לרכב. מטרת נוהל המדידה היא לקבוע שיטת מדידה אחידה לרכבים. המשרד בוחן אם לפרסם נוהל מקומי עד לפרסום נוהל בינלאומי הנמצא בדיונים בעולם".

 

 

 

ממשרד התחבורה נמסר: "כל סוגי כלי הרכב המיובאים לארץ נדרשים לעמוד בתקינה האירופית, האמריקאית או הקנדית. תקינה ייחודית למדינת ישראל עלולה ליצור חסם בייבוא רכבים. במידה שתתגבש תקינה מחייבת בינלאומית בעניין הקרינה, המשרד יאמצה בהתאם".

 

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x