$
רכב

הודות לרגולציה: הסינים הקפיצו את שוק הרכב החשמלי

סבסודי מס וסנקציות נגד זיהום הביאו לזינוק של 57% במספר המכוניות החשמליות בעולם

תומר הדר 08:0904.06.18

2017 היתה שנת שיא עבור ענף הרכב החשמלי העולמי לפי דו"ח תחזיות 2018 שפרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה ה־IEA. לפי הדו"ח, אשתקד נסעו בכבישי העולם 3.11 מיליון מכוניות חשמליות, עלייה של 57% לעומת נתוני 2016.

 

עיקר הצמיחה מקורו בשוק הסיני, הודות למדיניות הממשלתית שמתגמלת בעלי מכוניות חשמליות בתמריצי מס, ומגבילה מכוניות מזהמות ואוסרת עליהן להיכנס למרכזי הערים. בכל 2017 נמכרו בסין כ־540 אלף מכוניות חשמליות - עלייה משמעותית של 72% בהשוואה למכירות 2016.

 

לפי נתוני ה־IEA, עיקר הצמיחה במכירות העולמיות נובע מסובסידיות ממשלתיות והפחתות מס, איסור כניסת רכבים מזהמים למרכזי הערים והכבדה בחומרת מבחני הרישוי. בנוסף, גם המכוניות עצמן שודרגו, בעיקר הודות לירידת מחירי סוללות ליתיום־יון שאפשרה התקנה של סוללות משוכללות יותר שמאפשרות טווח נסיעה משמעותי יותר.

 

 

בניתוח לפי שיעור מכירות החשמליות מתוך כלל מכירות הרכב במדינה, המדינות הנורדיות מובילות את השוק העולמי. כך, מכוניות חשמליות היוו 38% ממכירות הרכב בנורבגיה בשנה האחרונה, יותר מבכל מדינה אחרת. את המקומות השני והשלישי תפסו איסלנד ושבדיה.

 

קיום שוק ממשי של מכוניות חשמליות דורש תשתיות טעינה בפריסה מספקת. מטבע הדברים, קיים מתאם גבוה בין מספר עמדות הטעינה לבין מספר המכוניות החשמליות, שדחף את המספר הגלובלי של עמדות טעינה פרטיות (בבעלות בעלי בתים או מקומות עבודה) ל־3 מיליון אשתקד. נוסף לאלו מספר עמדות הטעינה הציבוריות הגיע ל־430 אלף.

 

להערכת ה־IEA, עד 2030 ינועו על כבישי העולם כ־125 מיליון מכוניות חשמליות. עם זאת, אם מדינות העולם יעניקו סובסידיות ותמריצים, מספר המכוניות החשמליות יזנק ל־220 מיליון, מהן 130 מיליון מכוניות חשמליות מלאות והיתר רכבי פלאג־אין הייבריד. תוכנית שהציג בשבוע שעבר שר האנרגיה יובל שטייניץ שואפת להעביר את המשק המקומי לרכב חשמלי בלבד עד 2030.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x