$
רכב

האוצר: לצמצם ב-50% את הטבת המס הירוק, כי יש יותר מכוניות נקיות

עפ"י משרד האוצר, למשק אובדן הכנסות משוער בגובה של כ-900 מיליון שקל, הנובע מכך שמכוניות הופכות יעילות ונקיות יותר ולכן המס שנגבה על זיהום יורד

תומר הדר 13:0721.05.18

המכוניות פחות מזהמות וההכנסה ממס קניה פוחתת, כך עולה מסקירה של משרד האוצר המסכמת את רפורמת המס הירוק - רפורמה שנכנסה לתוקף בשנת 2009, לפיה מחושב גובה מס הקניה שמוטל על מכוניות חדשות המשווקות בישראל.

 

 

 

כיום, על כל מכונית חדשה שאינה היברידית מוטל מס קניה בגובה 83%. משיעור מס קניה זה מנוכים סכומם המגיעים עד 16,500 שקל, אשר מחושבים בהתאם לחמישה מזהמים שפולט מנוע הרכב. הרפורמה קבעה כי ככל ששיעור פליטת המזהמים גבוה יותר, גובה הטבת המס יורד. נוסחת החישוב של המס הירוק מתעדכנת באופן תקופתי לפי שינויים שקובעת רשות המסים, הנובעים מהתקדמות טכנולוגית של יצרני הרכב, ההופכת את המכוניות למזהמות פחות.

 

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: עמית מגל למצולמים אין קשר לכתבה

  

לפי האוצר, בשנת 2010, השנה הראשונה לרפורמה, היא היתה עדיין בחיתוליה ולכן השפיעה רק על כ-10% מהרכבים שיובאו ארצה. המשק הרוויח באותה שנה 70 מיליון שקל, בין השאר בכך שפחתה תחלואה שנובעת משאיפת אותם מזהמים שפולטות המכוניות.

 

בשנת 2014 כבר נרשמה למשק תועלת בגובה 460 מיליון שקל, אך בשנת 2016 חלה ירידה בתועלת. הסיבה: הודות לרפורמה יובאו ארצה יותר מכוניות, מה ש"איזן" את השפעת הרפורמה. לפי משרד האוצר, מסיבה זו נגרם למשק אובדן הכנסות משוער בגובה של כ-900 מיליון שקל, הנובע מכך שמכוניות הופכות יעילות יותר גם בלי רפורמות ישראליות, מנועיהן הופכים יותר נקיים והרפורמה גרמה בפועל להפסד. לאור זאת, סקירת משרד האוצר קובעת כי יש לצמצם את גובה הטבת המס הירוק ב-50%.

 

לדברי גורמים בענף הרכב, צמצום אמיתי או שינוי של הרפורמה אינו אפשרי באמת. "מדובר ברפורמה שעברה לפני שש שנים ותאפיין את ענף הרכב הישראלי היטב בשנים האחרונות", מסביר גורם בענף: "השיטה החדשה גמישה ומכניסה למדינה מאות מיליונים במיסי קניה. והיא גם גמישה. רק עכשיו ביצעו בשיטה שינויים לנוכח שיטת חישוב המזהמים החדשה שתיכנס לתוקף בעוד כמה חודשים. לעת עתה, מדובר בהמלצה בלבד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x