• תפריט
70 למדינה

היו שם

איתן יוחננוף על קריסת מגה: "כל סיטונאי הפך לקמעונאי"

2015 - הרשת השנייה בגודלה כבר לא. רשת המרכולים מגה, בשליטת אלון רבוע כחול, נקלעת לקשיים. המדפים מתרוקנים, אלפי העובדים יוצאים להפגין ובית המשפט מאשר הקפאת הליכים וממנה נאמנים. ב־2016 עוברת החברה לידי יינות ביתן

"צפינו את קריסת מגה כבר לפני כעשור. מי שחי את הנתונים בדו"חות של המתחרים - אתה יודע. ראינו את השחיקה ברווחיות, את הירידה במכירות ואת חוסר היכולת להתמודד עם התחרות. אבל הרגע המכונן באמת היה הכניסה של השוק הפרטי לשוק המאורגן. כל הסיטונאים פתאום הפכו לקמעונאים. יוחננוף, רמי לוי, מחסני השוק - כולם סיטונאים. אם לא אנחנו, קרטל של קואופרטיבים, שלא באמת התחרו זה בזה, היה ממשיך לשלוט בשוק. הם חילקו את השוק ביניהם, והצרכן הוא זה ששילם על כך.

 

לצפייה בכל כתבות הפרויקט - לחצו כאן

 

"בסוף שנות השמונים התחיל אבי מרדכי, בעקבות דחיפה של אמי אילנה, למכור בקטן כקמעונאי, כדי להרגיש את השוק. הם קיבלו תחושה שהשוק צמא לזה, והזרעים נזרעו. בראשית שנות התשעים השוק הפרטי התחיל להיכנס לתחום - עד למהפך שסופו קריסת מגה. הסיטונאים התחילו לפתוח חנויות דיסקאונט ולהוריד מחירים.

 

"כשפתחנו היינו ילדודס, ואף אחד לא חשב במונחים של מלחמה. זו היתה תחילה של תהליך. בעיניי זו אחת ההתפתחויות המעניינות, כי בעקבותיה האינפלציה נעצרה. אני חושב שהמהפכה הקמעונאית סימנה את הדרך גם למהפכת המחירים בשוק התקשורת. הסתכלו עלינו כעל הלא נורמליים שיוצאים נגד השיטה, אבל עם הזמן הפכנו למיין סטרים.

 

הפגנת עובדי מגה. יוחננוף: "הסתכלו עלינו כעל הלא נורמלים שיוצאים נגד השיטה" הפגנת עובדי מגה. יוחננוף: "הסתכלו עלינו כעל הלא נורמלים שיוצאים נגד השיטה" צילום: אוראל כהן

 

 

"רכשנו קרוב ל־10 סניפים של מגה, ולמעשה קנינו את הסכמי השכירות. זאת היתה הזדמנות עסקית להמשיך לצמוח, אבל תחת מודל של דיסקאונט, וכיום זו ההוויה המציאותית שלנו. באנו כסיטונאים, מתוך תפיסת עולם ברורה של תמחור נמוך, זה הדנא שלנו, אנחנו לא יודעים משהו אחר.

 

"הצלחה שלנו היא לא נטו על חורבות מגה, אבל היא בהחלט חלק מזה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x