$
דעות

ספינות אוטונומיות הן הדבר הגדול הבא

אנחנו כנראה לא רחוקים מהיום שספינות לא מאוישות אלה יחצו את האוקיינוסים. מה צריך לקרות כדי שהחלום יהפוך למציאות?

אוראל הרשקוביץ 07:1916.02.18

כולנו שמענו על אוניות אוטונומיות, אבל האם אנחנו באמת מבינים במה מדובר וכיצד הן ישפיעו על תעשיית השילוח? זה נשמע ממש מרשים ואולי אפילו מוזר, ובכל זאת פיצוץ של טכנולוגיות חדשות ואוטומציה יכול להביא את המהפכה הגדולה ביותר בשילוח מאז התקופה שמנועי הדיזל החליפו את מנועי הקיטור.

 

ספינות אוטונומיות הן הדבר הגדול הבא בשילוח ואנחנו כנראה לא רחוקים מהיום שספינות לא מאוישות אלה יחצו את האוקיינוסים. אבל מה מטרת הפרויקט? מה הולכים להיות היתרונות המרכזיים בו, ומנגד - מה יהיו האתגרים המרכזיים כשספינות אוטונמיות יתקבלו בתעשייה?

 

הקונספט של ספינות אוטונומיות הוצג לראשונה בשנות ב-70 בספרו של Rolf Schönknecht ששמו "ספינות והשילוח של המחר" בו נאמר שהקברניטים יבצעו את תפקידם מבניין משרדים וספינות המכולות המוכרות לנו כיום ינווטו באמצעות מחשבים. כבר בשנות ה-80 מעצבי ספינות החלו לטעון כי ספינות יוכלו לנווט למרחקים קטנים בעזרת שימוש ב-GPS, אך למרות מחקרים רבים שנעשו בתחום הקונספט של הספינות האוטונומיות נשאר מחוץ לאינטרסים של בעלי הספינות בעקבות הצורך בהשקעה ראשונית גדולה ועלויות התחזוקה הצפויות.

 

הצעד הראשון של התקדמות ממשית בנושא התרחש בשנת 2007, כאשר קבוצת Waterborne TP , איגוד של בעלי מניות בחברת Maritime תיארו בעיתון כיצד לדעתם תיראה ספינה אוטונומית וציינו שאוטומציה של שילוח ימי בהחלט מעניינת את קהילת הלקוחות של Maritime.

 

Hrönn : הספינה האוטונומית הראשונה?

 

בהמשך להצהרה הנ"ל, חברה בריטית הנקראת Automated Ships Ltd חתמה על הסכם עם Kongsberg Maritime בנורווגיה לבנייה של ספינת השילוח (הקטנה) האוטונומית-תעשייתית הראשונה. לפי לוחות הזמנים הספינה מיועדת להתחיל את עבודתה במהלך 2018 והיא תשרת בעיקר עבודתה חוות דגים.

 

Automated Ships Ltd שינהלו את הספינה כבר מחפשים חוזי תעסוקה עבור כלי השילוח עתידני זה. הספינה תחילה תתופעל על ידי נהג ביבשה, ובעתיד – צפויה לעבוד באופן אוטונומי לחלוטין.

 

 

ספינה אוטונומית (הדמיה) ספינה אוטונומית (הדמיה)

 

היתרונות של ספינות אוטונומיות

 

ספינות אוטונומיות יביאו איתן מהפכה טכנולוגית לתעשיית השילוח, בעיקר דרך הגברת היעילות של כלי השילוח ופתיחת אפשרויות ויתרונות נוספים לחברות שמשקיעות בטכנולוגיות אלו. איך זה יקרה: הוצאות תפעול נמוכות יותר: החלק הגדול ביותר בהוצאות תפעול ספינה הוא שכר עובדי הסיפון. לפי דו"חות אחרונים עלויות העובדים מהוות למעלה מ-50% מעלות תחזוקת הספינה. על פי הערכה, מדובר בכ-2,500 דולר ליום עבור צוות ספינה ממוצעת. המשמעות היא שהספינות האוטנומיות יחסכו כמליון דולר מדי שנה עבור ספינות ממוצעות ועד 1.5 מיליון דולר בשנה עבור כלי שילוח גדולים.

 

יתרון נוסף הוא צפי הכנסות גדול יותר. ההכנסות של ספינות משלוחים תלויות בגודל של המטען שיש ביכולתן לשלח. ללא צוות על הסיפון ניתן להניח שיתפנה מקום נוסף, אותו ניתן יהיה לנצל למטען נוסף.

 

בנוסף, עלויות המסע יופחתו. לפי מחקר שערכו Rolls-Royce, ספינות אוטונומיות יהיו קלות יותר ב-5% ללא הדיור של צוות הספינה ולכן ישתמשו בכ-15% פחות דלק, דבר שיפחית את הוצאות הספינה. כל אלו יכולים להגיע לחיסכון של 300 אלף דולר בשנה.

 

אתגרים וחששות השוק

 

מאחר שכל הנאמר לעיל מרגש למדי, השאלה היא למה ספינות אוטונומיות עדיין אינן חלק משגרת יומנו? כל המהפכות הגדולות לוקחות זמן ובמקרה הזה . יש כמה בעיות שדורשות התחשבות.

 

נכון להיום לא ברור מהי החקיקה שתחול על ספינות אוטונומיות. הדאגה העיקרית היא לגבי רגולציות איוש וביטחון בנוסף לסטנדרטים עבור בנייתן. לפי הרגולציות הבינלאומיות של ה-IMO, כל כלי השיט אמורים להיות מאוישים בכמות מינימלית של חברי צוות כדי להיות מוכנים לשיט בים. על מנת לאפשר כלי שיט אוטונומיים – עקרון זה יצטרך להשתנות.

 

גם בנושא הבטיחות של כלי השיט קיים פער - מאחר שספינות אוטונומיות ישוטו על אותם גלים, ובאותו ים עם הספינות המוכרות לנו כיום. יידרש עדכון בתחום חקיקת הניווט בים ואחריות על התנגשויות.

 

אתגר נוסף הוא אתגר הביטוח. הכיסויים של הביטוח הנוכחי (מכונאות, כיסוי P&I, סיכוני מלחמה, סיכוני פיראטים וביטחון מטען) צריכים להיות תקינים. לעומת זאת הפרמיות אולי ישתנו בהתאם לרמות הסיכון הממשי שניווט כלי שיט אלה יכלול.  בהמשך לזאת הסיכונים המבוטחים אמורים להשתנות במהותם במיוחד ב-P&I או ביטוחים מסיכונים פיראטיים.

 

סיכון חדש שיתכן שיצמח עם השימוש בניווט מרחוק הוא אבטחת מידע סייבר. פגם קטן במערכות יכול לתת גישה לא מורשית לגורמים עוינים שיוכלו לקחת שליטה הלכה למעשה על ספינה. בדרך הזאת צורה חדשה של פיראטיות יכולה להתפתח בעולמנו ועל כן המערכות צריכות להיות מפותחות בצורה שלא תאפשר גישה לא מורשית ובאותו זמן תתן למומחים ביבשה סמכות שתגבור מעל כל פקודה לא מורשית. בהמשך מצב זה – ביטוח חדש יהיה נחוץ לכיסוי סיכונים כאלה.

 

ולסיום, החשש העיקרי של אנשים שהתרחקו עד היום מספינות אוטונומיות הוא בתחום ביטחון הניווט. כלי שיט ששט בים הפתוח פתוח לסיכונים רבים שקשורים למצב מזג האוויר, מכשולים בסביבת הספינה או אפילו סיכונים אנושיים (פיראטים). ולכן, לספינה אוטונומית צריכה להיות היכולת להתמודד עם איומים אלו. 

 

האוטומציה של ספינות בשוק ההובלה

 

כאשר ספינות אוטונומיות ללא איוש יהפכו למציאות השוק יכלול גם ספינות מאוישות וגם ספינות לא מאוישות, לעומת זאת כפי שראינו למעלה בשני הסוגים של כלי שיט אלה יש שוני גדול בעלויות ההפעלה והמסע ובהכנסות. ולכן יהיו שני תת-שווקים בתוך שוק ההובלה. עלויות השילוח לספינה אוטונומית אולי יהיו שונות מאוד מעלויות השילוח לספינה מאוישת. וגם אם עלויות השילוח לא יהיו שונות נראה שיהיה יתרון לבעלי ספינות עם ספינות אוטונומיות בעקבות החיסכון בעלות התפעול, הזולה מעלות התפעול של הספינות המאוישות. בעקבות כך גם שווקי ההובלה יחוו מהפכה.

   

הכותב הוא מנכ"ל חברת השילוח ISLINE

בטל שלח
    לכל התגובות
    x