שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

לובי האופנוענים בליכוד יוזיל להם את הביטוח, על חשבון בעלי הרכבים הפרטיים

פשרה בין חבר הכנסת מיקי זוהר לשר האוצר משה כחלון תגדיל את סבסוד ביטוח האופנועים על חשבון בעלי המכוניות. מדובר בהתייקרות של כעשרות שקלים בשנה, שהושפעה, לפי גורמים בממשלה, מלובי של בעלי אופנועים במרכז ליכוד

עמרי מילמן 06:5629.01.18

פשרה בין ח"כ מיקי זוהר מהליכוד לשר האוצר משה כחלון מכולנו תביא להגדלת הסבסוד של ביטוח האופנוענים על חשבון בעלי המכוניות ‑ כך נודע ל"כלכליסט". הפשרה נולדה בעקבות הצעת חוק פרטית שהגיש זוהר ואושרה אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה, בתנאי שתחזור לוועדה לאחר קריאה טרומית בכנסת, לאור התנגדות של שרת המשפטים.

 

לפי החוק מ־2011 שהובילה פאינה קירשנבאום, במימון ביטוח האופנועים ישנו "רכיב העמסה" הקובע כי בעלי המכוניות יממנו חלק מהעלויות הביטוח של האופנוענים דרך תשלומי ביטוח החובה. החוק המקורי קבע כי המימון יעמוד על 6% מכלל עלות הביטוח, אולם לפני כשש שנים עלה ל־6.5%. הצעת החוק של זוהר, שהושפע, לטענת גורמים בממשלה, מלובי חזק של בעלי אופנועים בליכוד, ביקשה להגדיל את היקף המימון ל־11%.

 

 

יוזם החוק מיקי זוהר. "לא מכיר אף אופנוען שהתפקד לליכוד" יוזם החוק מיקי זוהר. "לא מכיר אף אופנוען שהתפקד לליכוד" צילום: עומר מסינגר

 

זוהר טוען כי אף אחד לא הפעיל עליו לחץ וכי לאופנוענים אין כל השפעה על מפלגת הליכוד. זוהר אמר ל"כלכליסט" כי הוא "לא מכיר אופנוען אחד שהתפקד לליכוד, ואם הוא קיים אני מושך את החוק עכשיו". לדבריו, "כרגע אופנוענים משלמים פוליסות לא הגיוניות. אם רוצים לצמצם את כמות הנסיעה ברכב על ארבעה גלגלים, זה הכרחי".

בעוד שעלות הביטוח הממוצעת של רכבי ארבעה גלגלים עומדת על 1,440 שקל בשנה, עלות הביטוח הממוצעת לאופנועים נעה בין 3,000 ל־4,000 שקל בשנה, ויכולה להגיע במקרי קיצון גם ל־6,000 שקל בשנה. לפי תעריפי המימון, בעלי ביטוח רכב חובה משלמים כיום כ־95 שקל עבור כיסוי ביטוח האופנוענים, וכעת יגדל המימון ל־125 שקל בשנה.

 

 

הצורך להתמודד עם המצב הקיים נוצר לא רק בעקבות הצעת החוק הפרטית של זוהר אלא גם בעקבות בג"ץ שהוגש על ידי חברות הביטוח שדרשו להגדיל את דמי ביטוח החובה, כדי לממן את עלות הנזקים בגין הביטוח על האופנועים. ב־2016 סך דמי הביטוח שנגבו מהאופנוענים ומבעלי רכבי ארבעה גלגלים עבורם עמדו על 645 מיליון שקל, מתוך העלות הכוללת של ביטוח האופנועים שעמדה על 874 מיליון שקל. סך ההוצאות של בעלי האופנועים על תאונות דרכים עמדו על כ־650 מיליון שקל. 260 מתוכם דרך רכיב ההעמסה ועוד כ־200 מיליון שקל במסגרת צו חציה ‑ צו הקובע כי בכל תאונת דרכים בה מעורבים מכונית ואופנוע, ישלם מבטח המכונית בגין 75% מהנזק של האופנוע. בפועל, מתוך אותו סכום רק כ־200 מיליון שקל משולמים על ידי רוכבי האופנועים עצמם, וכעת הסכום הזה יפחת.

 

המשא ומתן מול זוהר נעשה על ידי נציגיו של כחלון, שרצו להימנע מהשתת תוספת תשלום של כ־1,000 שקל על דמי הביטוח הביטוח של בעלי האופנועים והעדיפו שבעלי מכוניות יחלקו בעלות הביטוח הזניחה יחסית. מאחר שברור לזוהר ולכחלון כי לא מדובר בפתרון ארוך טווח, הוחלט להקים ועדה שתקדם ביטוח חובה מותאם ומצומצם יותר לאופנוענים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x