• תפריט
רכב

בדיקת כלכליסט

למה שוב צריך רישיון בינ"ל? משרד התחבורה נותן רישיון לעשות עוד סיבוב על הציבור

המשרד פרסם הוראה שלפיה כל מי שמעוניין לנהוג בחו"ל צריך להוציא רישיון נהיגה בינלאומי. אלא שמבדיקת "כלכליסט" עולה כי בפועל 23 מדינות, שרובן יעדי תיירות מובילים, כלל לא דורשות רישיון כזה והמרוויחות היחידות יהיו החברות שמנפיקות אותו

תומר הדר 07:0411.01.18

משרד התחבורה פרסם בשבוע שעבר הודעה רשמית קצרה באתר המשרד, שלפיה "אזרח ישראלי היוצא מהארץ למדינה אחרת אינו יכול להסתמך על רישיון הנהיגה הישראלי הקבוע המצוי ברשותו". עוד קובעת ההודעה כי מובהר בזאת שאזרחים היוצאים לחו"ל ומעוניינים לנהוג במדינה שבה הם מבקרים, חייבים להצטייד ברישיון נהיגה בינלאומי שאותו ניתן להנפיק באחת התחנות הפזורות ברחבי הארץ, הרשומות בהמשך".

 

לצד רישיון הנהיגה הבינלאומי חייבים הישראלים אשר נוהגים בחו"ל להחזיק גם ברישיון הישראלי, כרטיס הפלסטיק הסטנדרטי המונפק לכל נהג ישראלי. הודעת משרד התחבורה מבטלת את ההודעה שפורסמה קודם באותו אתר רשמי, שלפיה ישראלים יכולים לנהוג עם הרישיון הישראלי ב־23 מדינות מבלי שיצטרכו להוציא כלל רישיון בינלאומי.

 

עד לאחרונה התגאה משרד התחבורה ברשימת המדינות שמכבדות את רישיון הנהיגה הישראלי, בהן ארה"ב, יוון, איטליה וגרמניה. אך הודעתו מבטלת בפועל באופן חד־צדדי את ההסכמים עם המדינות הללו.

 

 צילום: אריאל בשור

 

למשרד התחבורה יש הסבר לדרישה, בתת־סעיף המסתתר בתחתית העמוד באתר שלפיו "במדינות אלה קיימים גופים שונים, בהם חברות השכרת רכב, רשויות אכיפה ואחרים, שלא תמיד מודעים להכרה של מדינותיהם ברישיון הנהיגה של ישראל".

 

הודעתו של משרד התחבורה על אודות השינוי יצרה השבוע חוסר ודאות בקרב לקוחות שמעוניינים לשכור רכב בחו"ל. לדברי גורם בכיר בחברת השכרה גדולה, "מסוף השבוע המוקדים של החברות הוצפו בפניות של ישראלים שצריכים לטוס בקרוב, שביקשו לברר מה קרה ומה השתנה ומדוע לפתע דורשים מהם רישיון בינלאומי". לדבריו, "חברות ההשכרה הישראליות פנו ברובן לנציגויות העולמיות שלהן במדינות שיש להן הסכמים עם ישראל ודרשו להבין מדוע הרישיון הישראלי אינו מכובד. במדינות שמכבדות את הרישיון הישראלי התשובה היתה שהרישיון בהחלט מכובד ושנהגים ישראלים מוזמנים להגיע עם הרישיון ולשכור מכונית".

 

"מעולם לא נתקלנו בזה"

 

ל"כלכליסט" נודע שכמה חברות השכרה גדולות הפעילות בישראל אף פנו רשמית לשגרירויות של כמה מדינות שעמן יש לישראל הסכמי הכרה ברישיון נהיגה ונענו כי ההסכם תקף. לדברי חני סובול, מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות, "אנו מופתעים מהדיווח של משרד התחבורה, היינו מצפים שתצא הודעה פומבית וברורה. עד כה לא קיבלנו אפילו תלונה אחת מלקוח שיצא לחו"ל אל 23 המדינות שמכבדות את הרישיון הישראלי".

 

בחברות ההשכרה הבינלאומיות הגדולות לא מכירים כלל מקרים שבהם רישיון נהיגה ישראלי נדחה באחת מ־23 המדינות הללו. מנציגות באדג'ט נמסר ש"מעולם לא נתקלנו במקרה כזה. ייתכן שקיימת תופעה מזערית, אם בכלל, שבה סניף נידח של חברת השכרה לא קיבל רישיון ישראלי עקב נוכחות עובד חדש". גם נציגותה הישראלית של חברת ההשכרה SIXT מסרה כי "לקוחותינו מכובדים מאוד בכל תחנות ההשכרה בחו"ל, וחברות השכרה שמחות לשתף פעולה עם ישראל. ברוב היעדים המוחלט אין כל בעיה להגיע עם רישיון ישראלי". גם בנציגות אוויס אמרו שהרישיון הישראלי כלל לא נדחה. "אוויס ישראל מעולם לא עודכנה על שינוי במדיניות באירופה וארה"ב לגבי הרישיון". בכיר בחברת השכרה הביע תמיהה מדוע "משרד התחבורה לא פנה אל איגוד חברות ההשכרה אם התקבלו אצלו תלונות על יחס לא הוגן לרישיון הישראלי. בירור לא נערך, הודעה מראש לא ניתנה. פשוט הפילו על הציבור פצצה".

 

מימין: שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"ל איסתא אחישי גל מימין: שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"ל איסתא אחישי גל צילום: עמית שעל, אלכס קולומויסקי

 

גם בסקציית הליסינג וההשכרה באיגוד לשכות המסחר, שמאגדת את העוסקים בענף, מביעים אי שביעות רצון מהמצב ואף מתריעים מפני אפשרויות זיוף וחשש מפני תביעות משפטיות. לדברי מוני בר, יו"ר הסקציה וזכיין באדג'ט בישראל, "הדרישה לרישיון בינלאומי מגוחכת. הרישיון הבינלאומי הוא דף נייר שקל לזייף ולשכפל. לעומת זאת, רישיון הנהיגה הישראלי הסטנדרטי הוא רישיון פלסטי הכולל אמצעי זיהוי". הוא הוסיף שכעת קיימת בעיה אחרת: "בגלל הודעת משרד התחבורה אין לחברות ההשכרה ברירה אלא להודיע ללקוחותיהן שהן דורשות רישיון בינלאומי. הסיבה היא שאם פקיד ביום עבודתו הראשון בסוכנות נידחת בקוסטה ריקה לא יכיר ברישיון הישראלי, נחטוף תביעה כי לא אמרנו ללקוח להצטייד מראש".

 

בענף השכרות הרכב מפנים אצבע מאשימה כלפי זכייני הנפקת הרישיונות: פמי פרמיום ואיסתא, שבאתר משרד התחבורה מופיע קישור אל רשימות תחנות השירות שלהן ברחבי הארץ.

 

 

עם בעלי השליטה באיסתא נמנים מנכ"ל החברה אחישי גל (37.5%), התאחדות הסטודנטים (28.21%), קרן הנאמנות ילין (8.85%) ומנורה קופות גמל (7.67%). פמי, העוסקת בתחום הביטוח, שירותי הדרכים, המוסכים והתחזוקה נמנית עם חברות קבוצת דוידוף שבבעלות רוני דוידוף. עד נובמבר 2017 הזכייניות היו ממסי וטלדור. כיום פמי פרמיום ואיסתא מפעילות כל אחת 18 תחנות להנפקת רישיון בינלאומי.

 

"לקוח חם שיכול לבזבז עוד"

 

מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה שמספר מוציאי רישיון הנהיגה הבינלאומי בתחנות השירות של שתי החברות עומד על כ־300 אלף בשנה נכון ל־2017 (רישיונות למדינות שלא נמנות עם ה־23). עלות הנפקת הרישיון הבינלאומי היא 20 שקל, כשעד לאחרונה היא עמדה על 16 שקל. "הרישיון הבינלאומי הוא כסף קטן", מציין בכיר בחברת השכרה גדולה. לדבריו, "העניין הוא תנועת הלקוחות שמגיעים לסניפים של החברות הזוכות במכרז. לקוח שמגיע כדי להוציא רישיון בינלאומי הוא לקוח חם, שיכול גם להוציא עוד כמה שקלים על מזוודה חדשה". לדברי גורם בענף התיירות, "העובדה שחברה שמאפשרת לך להוציא רישיון בינלאומי בתחנות שירות היא גם כזו שמוכרת לך מזוודה, ספר הדרכה ותיק גב היא כבר בעייתית".

 

מאיסתא נמסר: "אנו מכחישים מכל וכל שההוראות החדשות הן כתוצאה מלחץ של החברות שמוציאות את הרישיונות. מעולם לא פנינו למשרד התחבורה או לכל גורם אחר בעניין". פמי פרמיום סירבה להגיב.

 

ממשרד התחבורה נמסר: "לאחרונה התקבלו במשרד פניות רבות של אזרחים שביקשו לשכור רכב בחו"ל, וחברות ההשכרה לא כיבדו את הרישיון הישראלי ודרשו רישיון בינ"ל. כדי למנוע אי־נעימויות ממליץ המשרד להצטייד ברישיון בינ"ל לצד רישיון ישראלי". עם זאת המשרד סירב לפרט בכמה תלונות מדובר ומתי הן התקבלו.

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x