$
דעות

מקלות בגלגלי אובר: רוח גבית למאבק של משרד התחבורה

במשרד התחבורה רואים באובר שירות לא חוקי אבל צריכים להיערך ליום שבו יגיע הרכב האוטונומי

ליאור גוטמן 08:4321.12.17

פסק הדין שניתן אתמול באיחוד האירופי לא הפתיע את משרד התחבורה. לתפיסתו, מה שקרה מעבר לים רק מחזק את מה שכולם לכאורה כבר ידעו פה מזמן, שמדובר בשירות לא חוקי, אפילו מתחכם, כזה שמנסה לשנות את כללי המשחק באחת, תוך פגיעה קשה בבעלי המוניות.

 

 

 

בנוגע לישראל, מי שנתן למעשה את האות להפסקת פעילות הנסיעה השיתופית היה נשיא בית המשפט המחוזי איתן אורנשטיין. זה פסק רק לפני כחודש שיש להקפיא לאלתר כל פעילות של תחבורה שיתופית לאחר שהעתירות שהוגשו נגד אובר ישראל, מצד GETT ואיגוד נהגי המוניות, התבררו לתפיסתו כנכונות.

 

אורנשטיין הביע הסתייגויות בנוגע לאופי פעילות אובר, בעיקר בשל היעדר ביטוח ופיקוח על השירות. במילים אחרות, בית המשפט רצה לדעת האם יש כיסוי ביטוחי לפגיעות נפש או רכוש לכל מי שנוסע באובר תחת המטריה של "טרמפיסט מזדמן". כאשר התשובה היתה שלילית, הסיפור היה די גמור.

אבל כאן זה לא נגמר – בחודש הבא עתיד להתקיים בבית המשפט לתעבורה דיון תחת כתב אישום נגד אובר. במשרד התחבורה משוכנעים שלאחר שאורנשטיין קבע כי הפעילות אינה חוקית הדרך להרשעה פלילית תהיה קצרה, מה שיוביל לכך שאובר תצטרך להפעיל רק את שירות המוניות הרגיל שלה, ולא נסיעות שיתופיות ובלתי מפוקחות.

 

מה שנותר הוא להסתפק בתקנות החדשות של משרד התחבורה שאושרו רק לפני כשבועיים, שקובעות שניתן לבצע שיתופי נסיעות ובלבד שהן אינן למטרות רווח ורק שתיים ליום על ידי נהג או רכב. אם הנוסע מעוניין מאוד להשתתף בעלות אזי המחיר המקסימלי שהוא ישלם הוא 2 שקל לק"מ נסיעה. ואם מישהו רוצה כל כך להסיע נוסעים? יהיה עליו להוציא רישיון מונית בעלות של כ־240 אלף שקל, להשיג תעודת יושר מהמשטרה ולעבור קורס בסיסי. המדינה מצידה תוודא (לפחות תיאורתית) שהרכב שלו יעבור מבחן רישוי כל שנה ושהכיסוי הביטוחי יהיה מלא.

 

בענף התחבורה חושבים שפסיקות מסוג זה רק דוחות את הקץ. יבוא יום ואנשים לא יחזיקו בהגה אלא ייכנסו לרכב האוטונומי ובעצם כל העולם יהפוך לאובר אחד גדול – רק להזמין באפליקציה כלי רכב שיקח אותך מנקודה אחת לשנייה. העתיד המזהיר הזה יהיה אפוף מן הסתם ברגולציה חדשה שתגן על הנוסעים ועל המשתמשים בדרך, ולכן מה שאובר עשתה היא פשוט הקדימה את המאוחר, או תפסה את הרגולטור לא מוכן עם מודל שקשה לו לבלוע.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x