$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

המבקר מגבש דו"ח שיעסוק ברזרבות החשמל במשק

הדו"ח חובר לאחר שמבקר המדינה יוסף שפירא מצא פער בין התוכניות של משק החשמל לרזרבות לבין הוראות הרגולציה בנושא

ליאור גוטמן 08:1528.09.17

משרד מבקר המדינה החל לעבוד בחודש האחרון על דו"ח חדש על משק החשמל בישראל, כך נודע ל"כלכליסט". ככל הנראה, הדו"ח עתיד להתמקד בשני נושאים עיקריים: כושר יצור החשמל במשק, כולל הרזרבות המתוכננות במשרדי הממשלה, ובמערכת הולכת החשמל בשני היבטים - חיבור מהיר ונטול הפרעות של תחנות כוח חדשות בישראל ובשאלה אם מערכת הולכת החשמל נמצאת במצב של תת־השקעה.

 

 

 

הדו"ח נולד לאחר שמבקר המדינה יוסף שפירא מצא פער בין התוכניות של משק החשמל לרזרבות לבין הוראות הרגולציה בנושא. הרזרבה היא כושר היצור המינימלי הדרוש למשק בכל מצב שהוא, כולל מצבי קיצון. לפי הרגולטור של משק החשמל - רשות החשמל - הרזרבה הראויה היא 20% מכושר היצור בכל רגע נתון, אולם לפי חישובי המבקר יתכן כי המשק לא מסוגל לעמוד בכך.

 

יובל שטייניץ, שר האנרגיה יובל שטייניץ, שר האנרגיה צילום: נמרוד גליקמן

 

בדיקה מקדמית מעלה שעד היום משרדי הממשלה חישבו את יכולת יצור הרזרבה כך: בימים של חום קיצוני, יכולת הייצור פוחתת ב־6%, תקלות תקופתיות בתחנות הכוח מפחיתות 7% וגורמים נוספים בלתי צפויים מפחיתים 5%. מנתונים אלה עולה כי כושר יצור של 20% יספיק. אך לפי המבקר, חישוב זה לא מביא בחשבון בלאי של תחנות כוח ישנות שמפחית 3% מכושר היצור ושתקלות שנגרמות מחום קיצוני בקיץ מפחיתות 10% ולא 7%. כלומר, הרזרבה עומדת על 14% בלבד ולא על 20%.

 

מציאות כזו עלולה לפגוע בציבור בשני אופנים. ראשית, בהיעדר רזרבה, המשק עלול להגיע למצב של מחסור בחשמל. שנית, אם תהיה רזרבה גדולה מדי - העלויות יושתו על הציבור, שכן עלות ניהול מערכת החשמלה ארצית מהווה 10% מתעריף החשמל. ממצאיו של המבקר מדגישים את החשיבות שבהקמת כוח חדשות, שבלעדיהן לא ניתן יהיה להבטיח שהמשק לא יגיע למחנק.

 

החלק השני של הדו"ח יבדוק אם מערכת הולכת החשמל סובלת מתת־השקעות ואת ההשלכות, שכן תת־השקעות לא רק פוגעת באיכות החיבור למערכת הולכת החשמל של לקוחות קיימים, אלא גם מאפשרת לחברת החשמל למנוע מיצרני חשמל פרטיים, שיוכלו להתחרות בה, להתחבר למערכת. לטענת יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל, תת־ההשקעה עומדת על מיליארד שקל בשנה. לטענתו, המחסור נוצר משום שרשות החשמל לא עידכנה את תעריף ההולכה במשך 14 שנה וכל שקל הולך למחזור חוב.

משרד המבקר האישר את הדברים ומסר שאלו "שלבי ביקורת ראשונים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x