$
רכב

למה דגמי מכוניות רבים המשווקים בישראל לא כוללים מערכות בטיחות מקוריות

דגמי הרכב העדכניים כוללים מערכות בטיחות אקטיביות מצילות חיים. אלא שבדרך לישראל הן נעלמות ומוחלפות במערכות זולות יותר ומתוחכמות פחות. הסיבות: רצון לקצץ בעלויות, מדיניות מס מיושנת ותקן בטיחות עקום

תומר הדר 08:2910.07.17

דגמי מכוניות רבים המשווקים בישראל לא כוללים את מערכות הבטיחות המקוריות המותקנות באותן מכוניות בחו"ל. מדובר באמצעי בטיחות אקטיביים מצילי חיים שבלעדיהם דגמים שזכו לציונים גבוהים במבחני ריסוק מקבלים ציונים נמוכים כאשר לא מותקנות בהם מערכות אלה.

 

ארגון הבטיחות האירופי Euro NCAP נחשב לארגון הבטיחות המחמיר בעולם בכל הנוגע לבטיחות מכוניות. מבחני הריסוק שמקיים הארגון לרוב דגמי המכוניות החדשים שמשווקים באירופה הם מהקשים בעולם וכוללים בין היתר ריסוק צידי וחזיתי — פרוצדורות שסיכויי המכוניות לצאת מהן שלמות קלושים למדי. בשנה שעברה החליט Euro NCAP לראשונה לייצר שיטה חדשה לחישוב של ציון בטיחות: למכוניות אשר מצוידות באמצעי בטיחות מצילי חיים ולמכוניות שלא.

 

ההבדלים תהומיים: מכוניות כדוגמת סוזוקי איגניס זכו לציון מצוין ברכבים שמצוידים במערכות האקטיביות ולציון גרוע ברכבים שאינם מצוידים הן. מדובר במערכות בטיחות שמטרתן היא לבלום את הרכב בשעת הצורך, או להסיט את ההגה כאשר הנהג אינו מרוכז. עד כמה המערכות האלה יעילות? לפי פרסומי יצרני הרכב, מהרגע שבו המערכת מאתרת סכנה ועד הרגע שדוושת הבלם נלחצת באופן אוטומטי, או שההגה מוסט על ידי המכונית, חולפות מאיות של שנייה בלבד. לכן ניתן להבין כמובן מדוע ארגוני בטיחות בעולם, החל מ־Euro NCAP וכלה בסוכנות הממשלתית האמריקאית לבטיחות בדרכים ה־NHTSA, קובעים שמדובר במערכות שפועלות היטב ומצילות חיים.

 

 

 

לא מסוגלות לבלום

 

בישראל המונח "מצילות חיים" זוכה לשימוש שונה: יבואני רכב רבים — וגם שר התחבורה ישראל כץ — משתמשים בביטוי דווקא בכל הקשור במערכות בטיחות שאינן מקוריות ולמעשה פאסיביות. מערכות בטיחות אלו, שמתווספות לרכב בישראל, הן של מובילאיי, מובון או איוואקס ומבצעות למעשה את הפעולה הראשונה ב"שרשרת החיול" של הפעולות שמבצעות המערכות המקוריות והאקטיביות, שזוכות לשבחים בחו"ל. הן מזהות שקיימת סכנה ומתריעות עליה בפני הנהג, אך לא מסוגלות לבלום את הרכב או להסיט את ההגה. הן מותירות את הפעולות הללו לנהג. מטבע הדברים, הבעיה היא בנהג — זמן התגובה של נהג אנושי, עד שהוא לוחץ על הדוושה או מסיט את ההגה, אינו מאיות השנייה. למרות זאת, בחלק ניכר מהמכוניות החדשות שמשווקות בישראל מותקנות מערכות בטיחות שאינן מקוריות.

 

מדוע בעצם יבואני הרכב אינם מציעים את המערכות המקוריות למרות שאלה מוצעות בחלק ניכר מהמקרים על ידי יצרני הרכב? התשובה היא עלויות כספיות ומורכבות טכנית. כל מערכות הבטיחות מסובסדות חלקית בידי מדינת ישראל, אך דווקא המערכות שיעילותן פחותה זוכות לזיכוי מס גבוה יותר בשל עיוות היסטורי והיעדר עדכון של משרד התחבורה ורשות המסים בטכנולוגיה החדשה. גורמים בקרב יבואני הרכב אומרים שבשל סבסוד זה התקנת מערכות מקומית עולה ליבואן הרכב כ־1,850 שקל לרכב, בעוד שעלות התקנת מערכת מקורית לאחר הטבות המס מגיעה לכ־3,000 שקל.

 

העיוות ההיסטורי בזיכוי המס צפוי להיות מתוקן בינואר 2018, אז יקבלו התקנות של מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות זיכוי מס גבוה יותר, אולם עדיין לא ברור באיזה שיעור. זיכוי זה יוענק במקביל להחלת הנחיה חדשה, שתחייב התקנה של מערכות בטיחות פסיביות המסוגלות להתריע על קרבה לרכב שמלפנים ועל סטיה מנתיב בכל מכונית חדשה. להתריע בלבד, לא חלילה לכלול את המערכות המתוחכמות יותר שמסוגלות לבלום את הרכב.

 

חלק מיצרני הרכב אינם ממהרים לאפשר התקנה של מערכות הבלימה במכוניות שהם מייצאים לישראל. הסיבה לטענתם היא איכות הסלילה והסימון בכבישים. מערכות הבלימה, שחלקן תוכננו בשיתוף מובילאיי הישראלית, צריכות "לקרוא" סימוני כביש כדי להחליט היכן נמצא נתיב הנסיעה. לטענת חלק מיצרני הרכב, איכות הסלילה והסימון בישראל אינן טובות מספיק כדי שהחיישנים יוכלו לקרוא את פני הכביש.

 

במצרים בטוח יותר

 

בינתיים, באולמות התצוגה מוכרים לישראלים את מערכות הבטיחות הלא מקוריות בדרכים מקוריות למדי. כך עולה מסיבוב בין כמה אולמות תצוגה שערכו נציגי "כלכליסט". בסוכנות רנו גדולה באזור השרון נאמר כי רנו גראנד קופה החדשה "מצוידת במערכת הבטיחות הטובה ביותר בעולם, מערכת מובילאיי מותקנת במכוניות של ב.מ.וו וקדילאק". זאת בשעה שגראנד קופה משווקת אפילו במצרים עם מערכת בטיחות טובה יותר. ההסבר של איש המכירות אינו מדויק: המערכת שמובילאיי מתקינה במפעלי ב.מ.וו וקדילאק היא רק חלק ממכלול רכיבים שלם, שמסייע לרכב לבלום ולסובב את גלגל ההגה בעצמו בשעת סכנה.

 

באולם תצוגה של סוזוקי, שבו התעניינו באיגניס, דגם שזכה לחמישה כוכבי בטיחות במבחן Euro NCAP עם מערכות הבטיחות המקוריות ולשלושה כוכבים בלבד ללא המערכות, נאמר ש"המכונית קיבלה חמישה כוכבים במבחן הכי מחמיר בעולם. מערכת הבטיחות שאנחנו מוסיפים רק מוסיפה לבטיחות", הסבור שהוא פשוט שגוי. על סוזוקי קרוסאובר, דגם נוסף שזכה לציון חלש יותר ללא מערכות בטיחות אקטיביות, נמסר כי "מדובר במערכת הבטיחות הכי מתקדמת שאפשר להוסיף ברכב כזה", טענה שאינה נכונה. שברולט קרוז, מכונית משפחתית המוצעת בארה"ב עם מערכות בלימה אוטונומית, אינה מוצעת עם מערכות אלה בישראל, אך בשברולט נאמר כי "הקרוז בטיחותית בכל מקרה".

 

סובארו, יצרנית רכב עממית לשעבר שנאבקה זה שנים על מיצוב איכותי, מתגאה במערכת ה־EyeSeight שיודעת לבלום את הרכב עצמאית. החברה מתארת את המערכת ככזו ש"שינתה את בטיחותן של מכוניות סובארו לנצח", הצהרה המגובה בתוצאות מבחני ריסוק מצוינות. באולם התצוגה של סובארו נמסר לנו כי סובארו XV קיבלה את "ציון הבטיחות הישראלי הגבוה ביותר", אף שהמפרט הישראלי אינו כולל את מערכת הבטיחות של החברה העולמית. הסיבה לכך היא שיטת ניקוד הבטיחות הישראלית, שמנוגדת ליתר העולם. בישראל דווקא מכוניות המצוידות במערכות בלימה פסיביות־חלקיות מקבלות ציון גבוה יותר ממכוניות שיודעות לבלום באמת. עם החלת חובת ציוד המכוניות החדשות במערכות בטיחות פסיביות תשונה שיטת ניקוד הבטיחות בהתאם.

 

ערך חיי אדם וערך שיווקי

 

עם זאת, יש יבואנים שבחודשים האחרונים הבינו את חשיבות התקנתן של מערכות בטיחות מקוריות לא רק לחיי אדם, אלא גם בשל הערך השיווקי שלהן. למשל, בסוכנות מכוניות לים התיכון נערכים ליבוא מכוניות בעלות מערכות בטיחות מקוריות, כמו פיאט 500X. גם יוניון מוטורס יבואנית טויוטה הכריזה שלא תייבא דגמי מכוניות במפרט בטיחות נחות מזה שבחו"ל.

 

מסוכנות מכוניות לים התיכון יבואנית סובארו נמסר שהשקת מערכת הבטיחות האקטיבית המתקדמת של סובארו תתבצע בתחילת 2018 עם השקת דגם ה־XV החדש, וש"דגמים נוספים ישווקו לאחר מכן עם אופציה למערכת כרמת גימור נוספת". מ־UMI יבואנית שברולט נמסר: "שברולט קרוז קיבלה את הציון המרבי במבחני הריסוק של ארגון IIHS האמריקאי. דגמים עתידיים יגיעו עם מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות של GM". ממכשירי תנועה יבואנית סוזוקי נמסר: "אם הדברים נאמרו על ידי נציגי הסוכנות הם לא משקפים את מסרי החברה. בשל מדיניות היצרן, אנו לא מציעים כיום את דגמי סוזוקי בארץ עם מפרט התואם באופן מלא את המפרט האירופי". מקבוצת קרסו יבואנית רנו לא התקבלה תגובה.

 

ממשרד התחבורה נמסר: "במסגרת הדירקטיבה האירופאית המחייבת התקנת מערכות בטיחות לרכב אין קשר בין תפקוד המערכות למצב התשתיות".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x