$
תקשורת

ניתוח כלכליסט

הקרב על השלט: פרטנר TV יוצא לדרך - כמה זה יעלה ומה תקבלו?

בזמן שבכירי yes יוצאים ונכנסים לחדרי החקירות, בפרטנר ישיקו מחר את שירות הטלוויזיה שלהם. בדומה לסלקום tv, החברה תציע תכנים אטרקטיביים במחיר נמוך יחסית, וביחד הן כבר דוחקות את HOT ו־yes להתאים עצמן לשוק המשתנה. החקירה, שעלולה למנוע מבזק את ביטול ההפרדה המבנית, צפויה לשחק לטובת פרטנר

אביב גוטר 11:1626.06.17
התחרות על ממיר הטלוויזיה של הצופה מתחממת. יותר ויותר משקי בית בוחרים שלא לשלם את המחירים הגבוהים של דואופול yes-HOT ומחפשים אלטרנטיבות זולות יותר, כשמחר ייכנס לרשימת האפשרויות שלהם גם מיזם הטלוויזיה של פרטנר. המיזם, העונה לשם Partner TV, צפוי להציע פלטפורמת שידורים ו־VOD במחירים דו־ספרתיים, זאת בדומה לסלקום tv שפעילה כבר שנתיים וחצי ולמותג סמארט של חברת המחשוב טריפל סי, שנכנס לשוק לפני כמה שבועות.

 

כ־90% מצופי הטלוויזיה הרב־ערוצית עדיין מנויים ב־yes או HOT, אך מאז השקת השירות של סלקום הדואופול מאבד לקוחות מדי חודש. כל עוד סלקום tv היתה לבד מולם בשוק, ל־yes ול־HOT לא היה סיבה לחשש אמיתי והן הרשו לעצמן לאבד לקוחות. אך ככל שלשוק נכנסות עוד ועוד מתחרות המציעות חבילת תוכן צרה אך רלבנטית, הדרך להורדת מחירים נראית קרובה מתמיד, כשגם חקירת עסקת רכישת yes על ידי בזק עלולה להשפיע. על פי חשד רשות ניירות ערך, בעל השליטה בבזק וב־yes שאול אלוביץ' הפעיל את מקורביו ללחוץ על בכירים בחברת הלוויין דוגמת המנכ"ל רון אילון, במטרה שיבצעו מניפולציות את הדו"חות הכספיים של החברה באופן שייטיב עם כיסו. חקירה זאת, עוד לפני שתגיע לשלב התוצאות, עלולה להקשות את ניסיונות בזק לבטל את ההפרדה המבנית שהטיל עליה משרד התקשורת, הפרדה המונעת ממנה למכור חבילות שירותים משולבים. "כלכליסט" מנתח את שירות הטלוויזיה החדש של פרטנר, ואת השפעתו הצפוייה על שוק הטלוויזיה הרב־ערוצית.

 

 

המחיר של פרטנר, והיתרון שבאישור למכור חבילות תקשורת משולבות

את הצעת הערך של פלטפורמות הטלוויזיה ניתן לפרק לשני משתנים: מחיר ותוכן. מבחינת מחיר, פרטנר צפויה למקם את עצמה בטווח המחירים הדו־ספרתיים, בדומה לסלקום וסמארט. ההערכות בשוק התקשורת מדברות על 89 שקל לחודש עבור חבילה בסיסית של כ־30 ערוצים ותוכני VOD. ייתכן שפרטנר אף תכריז מחר על מחיר חדירה לתקופה מוגבלת, שעשוי לעמוד על 69 שקל לחודש, במטרה לגייס מספר לקוחות משמעותי בזמן קצר. החבילות הבסיסיות של yes ו־HOT, לשם השוואה, מתומחרות בכ־200 שקל ומציעות עשרות רבות של ערוצים.

 

 

בשונה מ־HOT, שעליה משרד התקשורת אוסר להציע שירותי אינטרנט במסגרת חבילות התקשורת, ו־yes השייכת לבזק שלה אסור להציע חבילות תקשורת כלל — פרטנר רשאית להציע חבילות, זאת בדומה לסלקום. לכן, לא מן הנמנע שבהשקה מחר פרטנר תכריז על חבילה משולשת או חבילה מרובעת הכוללת שילובים שונים של שירות הטלוויזיה, הסלולר, הטלפון הקווי והאינטרנט.

 

חבילות אלו, ש־HOT ו־yes לא יכולות להציע בשל הגדרתן כמונופול בתחומים שונים (בזק, המחזיקה ב־yes, מוגדרת מונופול בתחום התשתיות הקרקעיות ו־HOT בתחום השידורים), נחשבות לאטרקטיביות במיוחד בשל המחיר שהן מציעות לצרכן וההתחשבנות המשותפת. חבילות אלו נחשבות גם אטרקטיביות עבור החברות, שכן הן מקטינות את התמריץ של הלקוח לפצל את השירותים השונים בין כמה חברות.

 

לפי מחקרים שונים, הדרך האפקטיבית ביותר להעביר לקוח מחבילה משולבת היא להציע לו חבילה דומה. זאת, בין היתר, אחת הסיבות שבגינה בזק נלחמת לבטל את ההפרדה המבנית שהטיל עליה הרגולטור.

 

איציק בנבנישתי איציק בנבנישתי צילום: עית שעל

 

רון אילון רון אילון צילום: צביקה טישלר

 

שלט של פרטנר שלט של פרטנר

ערוצי הספורט: לפחות בינתיים, פרטנר לא תספק את המכורים

 

מלבד המחיר, הצרכן מעוניין לקבל תוכן איכותי, ולכן פלטפורמות הטלוויזיה השונות משקיעות מיליוני שקלים בהפקות מקור וברכישת תכנים אטרקטיביים. חבילת התוכן מורכבת מכמה פרמטרים: ערוצים ליניאריים, תוכני VOD, הפקות מקור ורכש זר. מבחינת ערוצים ליניאריים, כלל הפלטפורמות מציעות את ערוצי עידן+, כלומר הערוצים המסחריים 2 ו־10, כאן11, הטלוויזיה החינוכית, ערוץ 33, ערוץ המורשת (ערוץ 20), ערוץ 9 (ערוץ בשפה הרוסית), הלא tv (ערוץ בשפה הערבית), ערוץ הכנסת וערוץ 24 (ערוץ המוזיקה). מלבדם, הפלטפורמות מציעות ערוצים שונים ומגוונים של סרטים, סדרות, פנאי ולייפסטייל.

 

ערוצים ליניאריים המהווים שיקול משמעותי עבור הצרכנים הם ערוצי הילדים וערוצי הספורט. פרטנר כבר הודיעה כי חתמה מול קבוצת RGE על הסכם שיאפשר לה לשדר את ערוץ הילדים ואת ערוץ לוגי, בדומה ל־HOT. ב־yes, מנגד, משודר זה כמה חודשים ערוץ ילדים בהפקתו של חיים סלוצקי, כשגם HOT החלה לנהל מולו משא ומתן לאחרונה. סלקום, נכון להיום, מציעה רק את ערוץ בייבי המיועד לגילאי 1–4 ולא מספקת ערוצים ליניארים לילדים בוגרים יותר.

 

עם זאת, שיעור ניכר מהצפייה בתוכני הטלווזיה ובהם תוכני הילדים הוא ב־VOD ולא בערוצים ליניאריים. לא כך המצב בערוצי הספורט, שם מטבע הדברים הצופה נזקק לשידורים חיים. פלטפורמות הטלוויזיה השונות יודעות כי מדובר במוצר שהוא בגדר חובה עבור פלח אוכלוסייה לא מבוטל, ועל כן הן נאבקות על זכויות השידור של מפעלי האטרקטיביים. לכל אחד מערוצי הספורט זכויות עבור מפעלים שונים, כשחברה שלא מציעה את כולם מסתכנת בנטישת מנויים.

 

פרטנר נכנסת לשוק, לפחות בינתיים, רק עם ערוצי הספורט של RGE, הממותגים תחת "ספורט 5" (ספורט 5, 5 פלוס, 5 גולד, 5 לייב ו־5 HD). גם HOT, גם yes וגם סלקום tv מציעות את אותה החבילה של RGE, אך הן גם מציעות את ערוץ one ואת חבילת ערוצי הספורט של צ'רלטון (ספורט 1, ספורט 2, ספורט 3 וספורט 4). מותגי הספורט החזקים — דוגמת הליגה הספרדית והליגה האנגלית — משודרים בערוצים שאיתם אין לפרטנר הסכם, אך ייתכן שיצטרפו ללוח השידורים בעתיד. כך היה גם במקרה של סלקום tv, שהחלה את דרכה ללא ערוצי ספורט.

 

תוכן ייחודי: בלי תוכני HBO, עם ה־VOD של נטפליקס

 

בכל הנוגע להפקות מקור, פרטנר מחזיקה ביתרון וחיסרון על yes ו־HOT, המחויבות להשקיע בהן על ידי המועצה לשידורי כבלים ולוויין 8% מהכנסותיהן השנתיות. פלטפורמות המופצות על גבי האינטרנט, כמו אלו של סלקום ופרטנר, לא מחויבות בהשקעה זאת במטרה להקטין את חסמי הכניסה לשוק. בכך הן מחזיקות ביתרון מסוים, ולפי הערכות בשוק התקשורת, לא רחוק היום שבו yes ו־HOT יעתרו ביחד לבג"ץ בנושא.

 

מנגד, הפקות מקור משמשות את HOT ו־yes ככלי, שבאמצעותו הן מצליחות לבדל את עצמן מהמתחרות. הצרכן הישראלי נהנה לצרוך תוכן בעברית, והפקות מקומיות איכותיות זוכות בדרך כלל לבאזז גדול יותר מסדרות זרות. מנכ"לית HOT טל גרנות־גולדשטיין אף סיפרה בעבר כי סדרה ישראלית מצליחה זוכה למספר הזמנות VOD הגדול פי כמה מסדרת רכש מצליחה. הפקות מקור הן עניין יקר, ולא ברור כיצד סלקום ופרטנר — שטרם התאוששו מהמהלומה שספגו בשוק הסלולר — יצליחו לגייס משאבים לעניין זה.

 

מבחינת סדרות רכש, מי שנחשבת לספקית האיכותית ביותר היא HBO האמריקאית, שפרטנר לא צפויה להציע את תכניה בשלב הראשון. בעבר yes החזיקה בבלעדיות על תוכני החברה (בהם "משחקי הכס", "ווסטוורלד" ו"בנות"), אך בעקבות עסקת המיזוג לתוך בזק החברה נאלצה לפתוח את כל ההסכמים הבלעדיים שלה. פרטנר ניסתה לשים יד על הבלעדיות כבר ב־2016, אך המשא ומתן נכשל. מי שכן הצליחה במשא ומתן מול HBO היתה HOT, שהסכימה לשלם סכום המוערך בכ־300 מיליון שקל עבור שידורים לא בלעדיים, כשמאוחר יותר גם yes וסלקום tv הצטרפו לשידור התכנים.

 

פרטנר אמנם לא תציע בשלם הראשון את תוכני HBO, אך היא תהיה הראשונה בישראל להציע את ספריית ה־VOD של נטפליקס, הכוללת סדרות מפורסמות כמו "בית הקלפים", "כתום זה השחור החדש" ו"נרקוס". עם זאת, היתרון הזה של פרטנר לא צפוי להחזיק זמן רב, שכן HOT הכריזה לאחרונה כי עד לסוף השנה היא תאפשר ללקוחות בעלי ממירים מתקדמים לצפות בתוכני ענקית התוכן האמריקאית.

 

התשובה של המתחרות: שירותים משניים שיציעו חבילות תוכן צרות

 

סלקום tv, סמארט והשירות החדש של פרטנר משדרים על גבי האינטרנט, כלומר על התשתית הקווית של בזק. בקרוב מאוד הם יוכלו לשדר גם על התשתית של HOT, זאת לאחר ששרי התקשורת והכלכלה חתמו על מסמך החלטה הקובע כי חברת הכבלים תשתלב ברפורמת השוק הסיטונאי ותיאלץ למכור למתחרות את השימוש בתשתיותיה במחיר מפוקח. רשת האינטרנט מאפשרת שידור באיכות טובה, המייתרת את הצורך בתשתית פיזית, שהיוותה חסם כניסה משמעותי למתחרות חדשות. כעת, עם הסרת החסם, עוד ועוד חברות צפויות להשתמש באינטרנט כדי להציע חבילות צפייה צרות אך רלבנטיות.

 

אז איך yes ו־HOT יילחמו במתחרות החדשות? חברת הכבלים היתה הראשונה לפעול בנושא, כשהשיקה את המותג הרזה NEXT לפני כשלושה חודשים. מדובר במותג שמיועד לצעירים, המאפשר צפייה רק באמצעות מחשב, טאבלט או טלפון חכם. המותג מציע שתי חבילות תוכן - חבילה ישראלית וחבילה זרה - כשכל אחת מהן עולה 49 שקל לחודש וחבילה משולבת שעולה 69 שקל לחודש. למרות המחיר, המותג לא מצליח להתרומם ומספר המנויים עומד על כ־800 בלבד.

 

מהלך נוסף שקשור ל־HOT וצפוי להיות מושק בקרוב הוא שיתוף פעולה עם איש העסקים רמי לוי, שצפוי להשיק מותג טלוויזיה שיישא את שמו על התשתית של חברת הכבלים. שני הצדדים מסרבים בינתיים לחשוף את פרטי המוצר, שבינתיים נתקל בקשיים במשא ומתן המנוהל מול זכייניות ערוצים 2 ו־10 על התמלוגים שיקבלו מדי חודש. השקת מוצר ללא ערוצים אלו עשויה להיות מכרעת עבור רמי לוי, כשעל פי הערכות, הצופים מקדישים להם כ־60% מזמן הצפייה הכולל שלהם. גם אם מנויי רמי לוי לא ייספרו כמנויי HOT, חברת הכבלים צפויה להכניס סכום מסוים מכל לקוח של רמי לוי על השימוש בתשתית.

 

ב־yes טרם הכריזו על מהלך רשמי בשוק החדש, אך ידוע כי החברה מפתחת בימים אלו מוצר שיתחרה בפלטפורמות הזולות. על פי ההערכות בשוק התקשורת, מדובר במוצר שישודר על גבי האינטרנט, בדומה לזה של סלקום, פרטנר וסמארט. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x