$
רכב

מנכ"ל פורד התחכם יותר מדי

מארק פילדס, שירש חברה רווחית ב־2014, התמקד בפיתוח רכבים חשמליים ואוטונומיים, אבל שכח שהאמריקאים עדיין רוצים דגמים מסורתיים

תומר הדר 22:3422.05.17

מארק פילדס, מנכ"ל פורד העולמית מאז שנת 2014 עוזב את החברה ויוחלף על ידי ג'יימס האקט, ראש זרוע המוביליות החכמה של פורד.

 

 

 

פיטוריו של פילדס והחלפתו בהאקט מלווים בארגון מחדש כולל של פורד העולמית, שבמסגרתה יפקח ג'ים פארלי, נשיא פורד אירופה על פעילות המכירות העולמית של פורד, ואילו ג'ים היינרייכס, ראש פורד ארה"ב יעבור לניהול אופרציית הפיתוח העולמית. את תפקידו הקודם של האקט תמלא מארסי קלייבורן, המכהנת כיום כסגנית נשיאת חטיבת המידע והטכנולוגיה של פורד.

 

כדי להבין את הנסיבות שהביאו לפיטוריו של פילדס, יש להבין את האקלים הייחודי שבו מצויים כיום יצרני הרכב האמריקאים. לפני חמש שנים בלבד, מכוניות אוטונומיות, שיתוף רכב ורכב חשמלי נחשבו לחזיונות עתידניים שספק אם אי־פעם יתגשמו. עם זאת, פריצתן כמעט בן לילה של אפל, טסלה ושאר הגופים האמריקאים העוסקים בשיתופי רכב ונהיגה אוטונומית, הכניסה את תעשיית הרכב האמריקאית לתקופה של חוסר־ודאות מסוכנת. בעוד רוב האמריקאים לא משתמשים כיום ברכב חשמלי או אוטונומי, הרי שבעשור הקרוב הם בהחלט יעשו זאת, מה שדורש היערכות של יצרני הרכב - האמריקאים במיוחד - בשתי חזיתות. האחת דורשת שימור ותחרות על השוק הקיים, משימה קלה יחסית בהתחשב בידע שנצבר ובמערכי המכירות, והשנייה דורשת הימורים זהירים על טכנולוגיות עתידיות ותחרות עם גורמים חדשים ושונים בשוק הרכב העולמי המסורתי.

 

פילדס, כך נדמה, היה מספיק חסר מזל להיקלע בדיוק לתפר שבין העבר לעתיד. יש לזכור, שכאשר נכנס לתפקידו וירש את מקומו של אלן מולאלי, פורד נחשבה לחברה רווחית ביותר ועמדה על סף השקתו של טנדר F150 החדש, שהוא הדגם הנמכר בארה"ב. אלא שמשם הכל הידרדר. ה־F150 היה מהפכני מדי עבור האמריקאים, בגלל מנועי טורבו מתוחכמים ומרכב אלומיניום, והאמריקאים העדיפו דגמים אחרים, ישנים ומסורתיים יותר. באירופה, פורד התקשתה לשמר את מקומה בטבלאות המכירות, וגם בסין, שוק בעל חשיבות אדירה עבור כל יצרני הרכב, פורד התקשתה להגיע להישגים מהותיים.

 

לא צפו את טראמפ

 

במקביל, פילדס השליך את יהבו על חידושים ברמה שגררה ביקורת קשה בהנהלת החברה. על פי דיווחים בארה"ב, נדרש פילדס להשקיע פחות זמן וכסף בפיתוח רכב אוטונומי וחשמלי ולהתמקד יותר בלקוחות החברה המעוניינים לרכוש מכונית כעת, ולא בעשור הבא. מצוקתה של פורד, יש להדגיש, הורגשה השבוע עם הודעה רשמית של היצרנית על קיצוץ של 1,400 משרות במפעליה בארה"ב. זאת בניסיון לבלום את הפסדי החברה.

 

בין היתר חתום פילדס על שורה של מחדלים, כמו תוכנית להקמת מפעל במקסיקו בהשקעה של 1.6 מיליארד דולר. התוכנית הזאת נזנחה עקב חוסר יכולתה של פורד לצפות את מדיניותו האגרסיבית של הנשיא טראמפ בכל הקשור לייצור מכוניות מחוץ לארה"ב. במקביל, שורה של ריקולים בטיחותיים שנרשמו השנה מצביעים על ירידה הדרגתית בבקרת האיכות. וכמובן, אין לשכוח את המכירות עצמן, שרשמו ירידה קלה ברבעון הראשון לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

 

 

המהלך להחלפתו של פילדס ויצירת השדרה הניהולית מאחוריו מעידים על כוונותיה העתידיות של פורד. החלפתו במי שמזוהה באופן מובהק עם חדשנות טכנולוגית מצביעה על כוונה קונקרטית להדביק את ג'נרל מוטורס (GM) שמובילה כיום על פורד בכל הקשור לפיתוח רכב אוטונומי.

 

מנכ"לים שצמחו בענף

 

על פי הצהרות פורד, בשנת 2021 צפויה החברה להציג מכונית אוטונומית, מה שאומר, שכעת היא תחיש את הפיתוח. עם זאת, במקביל היא תפעל לחיזוק היצע הדגמים הקיימים.

 

בשורה התחתונה - פילדס נמנה על קומץ מנכ"לים ותיקים שצמחו בענף הרכב, ופשוט לא ידעו איך להסתגל לשינויים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x