$
מחפשי עבודה

מחקר: 65% מהעבודות שבני דור ה-Z יעסקו בהן עדיין לא קיימות

באילו מקצועות הביקוש לעובדים צפוי לגדול בטווח הקרוב, אילו כישורים הם המבוקשים ביותר וכיצד מתכוננים לעולם עבודה שלא ברור איך ייראה

מעין מנלה 12:0421.05.17

מרבית העבודות שיעסקו בהם בני דור ה-Z בעתיד עדיין לא הומצאו, הן עדיין לא קיימות, כך לפי מחקר של חברת Manpower Group העולמית. לנתון הזה הגיעו החוקרים באמצעות השוואה של מה קרה אצל בני דור ה-Y אל מול הדור הקודם. הם בחנו את אותן משרות ותפקידים שקיימים היום ולא היו קיימים לפני 15 שנה. מקצועות כמו ניהול קהילת אונליין, מפתחי אפליקציות או מתכנתים בשפות שלא היו קיימות למשל.

אמנם לפי הסקר, רוב המעסיקים צופים כי הכנסת אוטומציה וההסתגלות לדיגיטציה לא ישפיעו בטווח הקצר על כוח האדם, אך כדי להתמודד עם השינויים בעתיד, מעסיקים ועובדים יצטרכו לעשות התאמות. ביחס לשנתיים הקרובות 83% מהמעסיקים מתכוונים להשאיר את מצבת העובדים שלהם ללא שינוי או להגדילה ואף לשדרג את מיומנויות עובדיהם. רק 12% מהמעסיקים מתכננים לצמצם את מצבת העובדים כתוצאה מאוטומציה. הסקר נערך בקרב 18 אלף מעסיקים ב-43 מדינות.

 

בטווח הקרוב ההתפתחויות הטכנולוגיות לא ישפיעו אמנם באופן משמעותי על עולם התעסוקה, אך השינויים ישפיעו על סוגי המקצועות להם יש ביקוש. כך, לפי הסקר, מעסיקים צופים גידול במספר העובדים בתחומי ה-IT ובתפקידים הכרוכים בקשר עם לקוחות. בתחום ה-IT צפוי גידול של 26%, בתחום משאבי האנוש גידול של 20% ובתחום קשרי הלקוחות גידול של 15%. עלייה מהירה בביקוש לעובדים צפויה גם לדאטה אנליסטס ולנציגי מכירות מומחים שיוכלו "למסחר את מוצרי הדיגיטציה". תחומים בהם צפוי גידול מזערי בביקוש לעובדים הם אדמיניסטרציה (5%) וכספים וניהול חשבונות (1%).

בטווח הקרוב אוטומציה לא תשפיע על מספר העובדים אך בעתיד תדרוש התאמה בכישורים הן מצד מעסיקים והן מצד העובדים בטווח הקרוב אוטומציה לא תשפיע על מספר העובדים אך בעתיד תדרוש התאמה בכישורים הן מצד מעסיקים והן מצד העובדים צילום: RobotHub

 

"אם בני דור ה-Z רוצים שתהיה להם עבודה הם יכולים ללכת למקצועות הסיעוד, הטיפול, הרפואה אבל הכישורים המשמעותיים ביותר שהם צריכים לפתח אלו הכישורים החברתיים", אומר אמנון רדר, יו"ר MANPOWER ישראל. היכולת החשובה ביותר לבני הדור הצעיר היא לתקשר בצורה אפקטיבית ומה שקורה הוא בעצם הפוך, שבעקבות ההתקדמות הטכנולוגית דווקא היכולת של הצעירים לתקשר פוחתת. "בעצם האתגר המרכזי של העובדים, גם הקיימים וגם דור ה-Z הוא איך לדעת לעבוד ביחד עם הטכנולוגיה. רוב המעסיקים עדיין רואים בקשר האנושי משהו חשוב", הוא אומר.

 

אם כך, כיצד יכולים עובדים ומעסיקים להתכונן ולהתאים את עצמם לעתיד לבוא? מצד העובדים, הדבר הראשון הוא לאמץ גמישות מחשבתית וכישורי למידה. הטכנולוגיה צפויה להחליף משימות שגרה, הן קוגניטיביות והן ידניות, ותשאיר לעובדים משימות לא שגרתיות ותפקידים שיותר סיפוק בצדם. יצירתיות, אינטליגנציה רגשית ואף גמישות קוגניטיבית הן מיומנויות שיאפשרו לעובדים לשפר את התפקוד של רובוטים במקום שהרובוטים יחליפו אותם. לכן, תהיה חשיבות מכרעת לגמישות מחשבתית וכושר למידה.

 

דבר נוסף שצריכים העובדים להבין הוא שהלמיד אינה מסתיימת באקדמיה או עם הכניסה לארגון. "הכשירות להעסקה - היכולת להשיג משרה נחשקת ולהחזיק בה - אינה תלויה עוד במה שהאדם כבר יודע, אלא במה שהוא עשוי או מוכן או יכול ללמוד. ארגונים שיצליחו להגיע לתמהיל הנכון של עובדים שלא מפסיקים ללמוד ויש להם מיומנות של עבודה יחד עם הטכנולוגיה, יצלחו את שוק העבודה העתידי", אומר רדר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x