$
דעות

דעה

בינה מלאכותית: כך היא תשתלב בעולם הפיננסי

הגופים הפיננסים כבר סימנו את התחום ככזה שמחייב השקעת נרחבת של משאבים; הם הבינו שתחום זה יכול לייעל תהליכים וביצועים עסקיים בצורה דרמטית, בעיקר סביב פוטנציאל החיסכון בכוח אדם אנושי, חיסכון בזמן ובצמצום טעויות האנוש

עומר מילויצקי 08:5807.05.17

הבינה המלאכותית (Artificial intelligence) נחשבת לאחד התחומים החמים בעולם הטכנולוגי. למי שפחות מכיר את המונח, מדובר על טכנולוגיות מתקדמות ששואפות לשלב תהליכי חשיבה, לימוד עצמי והסקת מסקנות בזמן אמת בקרב תוכנות ופלטפורמות דיגיטליות. כל ענקיות הטכנולוגיה כבר סימנו את התחום ככזה שמחייב השקעת משאבים כי הן מבינות ש-AI אמיתי יכול לייעל תהליכים וביצועים עסקיים בצורה דרמטית, בעיקר סביב פוטנציאל החיסכון בכוח אדם אנושי, זאת בנוסף לחיסכון בזמן ובצמצום טעויות אנוש.

לגבי הנקודה האחרונה, באופן טבעי המגמה מייצרת דיון רחב סביב השאלה עד איזו מידה ייפגעו משרות של עובדים אנושיים, ולמרות שבטווח הארוך אין ספק שתפקידים ומשרות מגוונות יוחלפו ע"י תוכנות ורובוטים בעלי AI, חלק אחר של הדיון מדבר דווקא על ייעול העבודה האנושית, כך שהעובדים יוכלו כעת להתמקד במשימות מורכבות יותר בעוד הרובוטים יבצעו את המשימות הפשוטות יחסית.

 

אחת הדוגמאות הבולטות בתחום ה-AI היא "ווטסון", "מחשב העל" של IBM שהיא למעשה מערכת מחשוב קוגניטיבית שכבר היום מייצר ערך רב במגוון רחב של תחומים. אחד מהם הוא תחום הרפואה: הודות ליכולת לנתח כמויות אדירות של מידע בזמן אמת, ווטסון מייעל את עבודתם של רופאים ומסייע להם לדייק בתהליכי אבחון של מחלות (ישנם מחקרים שהראו כי ווטסון "סיים" לימודי רפואה בזמן קצר יותר מזה הממוצע של בני אדם, וכן רמת הדיוק שלו באבחון מחלות גבוה מזה של רופאים אנושיים.

 

רובוט מבוסס ווטסון של חברת IBM רובוט מבוסס ווטסון של חברת IBM צילום: בלומברג

 

גם בענף הפיננסים תחום ה-AI מתחזק ואפשר כיום לזהות גופים פיננסיים רבים פועלים לשילוב אינטליגנציה מלאכותית במוצרים הדיגיטליים שלהם. התרומה המרכזית של שילוב טכנולוגיית AI בתחום הפננסי, בדומה לענף הרפואה היא היכולת לעבד כמויות אדירות של מידע בזמן מהיר. תרומה נוספת של AI בענף הפיננסים היא בפעילות מניעת הונאות שבאופן טבעי נחשבת למאתגרת ולרגישה במיוחד.

 

ייעוץ

תחום ה-Robo Advisors: היועצים הפיננסיים הדיגיטליים נחשבים לאחד הסגמנטים המרכזיים בהם האינטליגנציה המלאכותית משתלבת ואף מהווה בסיס להצלחתו. עצם המונח "רובו יועץ" אומר הכל. השירותים הרובוטיים טובים בעיקר בהצגת תחזיות תשואה על בסיס מבנה תיק מוצע ובהשפעות של שינויי המשקלים בתיק קיים בצורה אוטומטית או לפחות בשיטה של הצעה רובוטית לביצוע שינויים. כמובן שהשינויים יאושרו ידנית ע"י הלקוח, דרך אפליקציה. מגוון רחב (אפילו מאוד) של יועצים פיננסיים מרחבי העולם מעידים על התחזקות התחום. הדוגמאות הפופולאריות ביותר הן: Wealthfront ו- betterment (שתיהן פלטפורמות דיגיטליות).

 

צמצום הונאות

בתחום האשראי והבנקאות במיוחד, אינטליגנציה מלאכותית נחשבת לכלי מאוד אפקטיבי באיתור ומניעת הונאות, בעיקר הודות ליכולת לעבד ולהצליב כמויות גדולות של מידע בזמן אמת. דוגמה מעניינת היא חברת הביטוח היפנית 'Fukoku', אשר דיווחה בתחילת השנה שהיא עומדת להחליף כ-34 מעובדיה העוסקים בבחינת תביעות, בתוכנה חכמה המבוססת על "ווטסון", מחשב העל של IBM, שנחשב למתקדם מסוגו בעולם. כיצד זה יעבוד? הטכנולוגיה תאפשר לסרוק ולנתח מסמכים רפואיים של הלקוחות ויחד עם מקורות מידע נוספים תסייע בגיבוש ההחלטה לגבי התביעות. מיכון התהליך יסייע לחברה להעצים ולייעל את עבודת שאר העובדים (האנושיים) בהיבט של איסוף וניתוח מידע בזמן אמת וברמת דיוק גבוהה יותר. החברה השקיעה כ-1.8 מיליון דולר במערכת, שלטענתה צפויה לחסוך לה 1.1 מיליון דולר בשנה בשכר עובדים.

 

שיווק

אינטליגנציה מלאכותית יכולה לסייע למחלקות השיווק לשפר את יכולת ה- Up/cross sale בערוצים הדיגיטליים, בעיקר באמצעות זיהוי ואפילו חיזוי התנהגות והעדפות צרכניות (בעולמות של מוצרים פיננסיים במיוחד). השילוב בין BIG DATA לבין אינטליגנציה מלאכותית מייצר שלל הזדמנויות שביסודן מיקוד קהלי היעד והמסרים השיווקיים מסייעים בשיפור יחסי ההמרה. לדוגמה: קבוצת SBDA Group מסייעת לבנקים ולמוסדות פיננסיים למנף את הדאטה שלהם תוך שילוב אלגוריתמים חכמים ו- machine learning כדי לשפר את מיקוד הקמפיינים שלהם.

 

שירות לקוחות

תחום שירות הלקוחות וחווית הלקוח יכול להפיק רבות מטכנולוגיית האינטליגנציה המלאכותית. אחד השימושים המרכזיים סובב סביב ה- Chat Bots, אפליקציות בתחום הצ'אטים המשלבות בין שאלות נפוצות לבין היכולות להבין את מהותן. בכך נוצר מענה ללקוחות עם המידע הרלוונטי עם שירות ישיר ועצמאי, ללא מגע אדם, בעיקר דרך המסנג'ר, אבל לא רק. מחקרים רבים מראים שהאפליקציות הפופולאריות ביותר בעולם הן אלו שמבוססות על צ'אט (וואטסאפ, מסנג'ר של פייסבוק, Wechat וכו'). לכן בנקים וגופים פיננסים רבים מפנים משאבים רבים לתחום זה (שנקרא conversational commerce - מסחר מבוסס שיחה). כך לדוגמה, הבנק ההולנדי ABN AMRO מקבל כ-3,000 פניות בשבוע מלקוחות דרך וואטסאפ, או Bank of America ווולס פארגו שילב צ'אט בוטים בתוך האפליקציה שלהם. בארץ, בנק הפועלים ודיסקונט השיקו צ'אט בוטים משלהם באפליקציה ובמסנג'ר של פייסבוק.

 

הכותב הוא מנהל תחום הדיגיטל בבית ההשקעות מיטב דש.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x