$
רכב

"הוצאת מדריכי טיסה באל על לחופשה עלולה לפגוע באיכות הטיסות"

מדריכי הטיסה הוותיקים טוענים כי הוצאת המדריכים שהם בני יותר מ-65 לחופשה מאולצת מנוגדת להסכם הקיבוצי הקיים בחברה. אל על: "אנו פועלת לפי תקנות בינ"ל לפיהן ניתן להעסיק טייסים רק עד גיל 65"

תומר הדר 14:1515.01.17

טייסי אל על שוב מודיעים כי טיסות עלולות להתבטל ולהתעכב עקב מחאת הטיייסים הוותיקים שמועסקים כמדריכי טיסה. לדברי טייסי אל על, הנהלת החברה החליטה להוציא כשליש ממדריכי הטיסה והסימולטורים (11 בסה"כ) לחופשה מאולצת. מדובר בטייסים בני יותר מ-65, שוועד טייסי אל על מגדיר כ"וותיקים ומנוסים ביותר". 

 

מסיבה זו, טוענים טייסי אל על, יקטן מספר הטייסים שיהיו זמינים לטיסות. לפי טייסי אל על, היועצת המשפטית של ועד טייסי אל על, ציינה בפניה ליועץ המשפטי של הנהלת אל על כי הוצאת הטייסים לחופשה מאולצת מהווה הפרה של החוק שכן מעסיק אינו רשאי להוציא את עובדיו לחופשה כפויה שמטרתה איננה צבירת כוחות ומנוחה, אלא צעד ענישה.

 

מדובר גם במהלך המנוגד להסכם הקיבוצי הקיים בחברה. הוצאת הטייסים הוותיקים לחופשה, היא מהלך שמטרתו להשיג חסכון כלכלי לכאורה לחברה, אך עלול לפגוע באיכות ההדרכה וההכשרה שבסופו יפגע גם ברמה ובבטיחות הטיסה. פגיעה שחברת אל על אינה יכולה לקבל. 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: shutterstock

 

במכתב שהפנה ניר צוק, יו"ר ועד טייסי אל על, לטייסי החברה הוא כותב: "חבל שהנהלת החברה בוחרת לפגוע דווקא בטייסים הוותיקים המשרתים אותה במשך שנים רבות, ולהשחיר את שמם, כדי להשפיע על מו"מ שמתנהל בחסות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בעודו מתקיים. אנו הטייסים עושים כל מאמץ בחדרי הדיונים כדי להגיע לפתרון הוגן והגון להמשך העסקת טייסים ותיקים ולמתווה פרישה שמוסכם על כל הצדדים. הנהלת אל  על בוחרת לבצע צעד חד-צדדי, בניגוד להסכם שאך נחתם, שישפיע במישרין על החברה ועל הנוסעים, והכל מזווית ראייה כלכלית צרה במטרה להפעיל לחץ במסגרת מו"מ. עצוב שזוהי דרכה של ההנהלה".

 

אל על אומרת בתגובה כי החברה פועלת לפי תקנות בינלאומיות שנקבעו בנובמבר 2014 לפיהן יכולים טייסים לטוס בטיסות מסחריות רק עד גיל 65.

 

 

איזה פתרון מצאו באל על לגיל 67?

 

בפועל, שורשי הבעיה עמוקים יותר: עפ"י החוק הבינ"ל מותר לטייסים לטוס עד גיל 65 – אך בישראל המצב שונה: בשנת 2015, לאחר מאבק משפטי בבית הדין הארצי מול רשות שדות התעופה, נקבע כי טייסים יוכלו בישראל לטוס עד גיל 67 – בכפוף לבדיקות רפואיות. לפיכך, ה"פתרון" הוא הענקת תפקידי הדרכה ומנהלה לטייסים עד הגיעם לגיל 67 (גיל הפנסיה).

 

מאל על נמסר: "מדינת ישראל אימצה את התקנות הבינלאומיות ומנובמבר 2014 טייסים יכולים לטוס טיסה מסחרית עד גיל 65. בית הדין הארצי דחה את תביעת הטייסים באשר לתנאי העסקתם לאחר גיל 65 ומתנהל משא ומתן מול ההסתדרות במטרה להגיע להבנות בנושא.

 

"במהלך המשא ומתן שטרם הסתיים נדונים גם תנאי העסקתם של מאמנים ובוחנים מקרב קבוצת גיל זו. למרות שהמשא ומתן טרם מוצה ועל מנת להפעיל לחץ על ההנהלה ויו"ר ההסתדרות הודיעו מאמנים ובוחנים בני 65+ כי הם חולים ולא התייצבו להדרכת אליהם תוכננו. אל על מצרה על פעולות כוחניות אלו של המאמנים/בוחנים בני 65+ ומצפה כי ימלאו את מש/ימותיהם כמתוכנן ויאפשר למצות את המו"מ בראשות ראש ההסתדרות. ראוי להדגיש כי נושא זה לא היה חלק מן ההסכם שנחתם. לא צפויים שיבושים בלוח הטיסת".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x