$
דעות

פרשנות

המענקים מסווים את אוזלת היד הממשלתית

מי שאמור להתנגד לתירוצים לפיהם ההטבות מגיעים ממניעים ביטחוניים הם דווקא תושבי יו"ש. הם מקבלים את המצב הקיים בו אזרח בבית אל או בעופרה חי ללא תחשת ביטחון

עמרי מילמן 08:3822.12.16

הטיעון המרכזי שנשמע מצד כל מי שמבקש להרחיב את ההטבות לתושבי יהודה ושומרון הוא העדר הביטחון תחתיו חיים תושבי האזור. אין מחלוקת על כך שכל מקום בו המדינה מאפשרת לנו לגור היא חייבת לתת לנו גם את הביטחון המלא לחיות בו בשלווה, אלא שזה בכלל לא הסיפור כאן. חלק ניכר מתקציב הביטחון על כל 70 מיליארד השקלים שלו, הרי הולך להבטחת הביטחון של אותם אזורים.

 

המענקים והטבות המס הניתנים לתושבי יהודה ושומרון ניתנים להם רק כי הם קרובים לצלחת הממשלתית. הם לא ניתנים להם כי הם עניים יותר ובטח לא מתוך מחשבה של איך אפשר לקדם את האוכלוסייה. למעשה, אין האונות של הממשלה בניסיונות לקדם מהלכים מדיניים ימניים - מהרחבה משמעותית של מפעל ההתנחלויות ועד סיפוח יהודה ושומרון - דוחף אותה לנסות ולכסות על הכשלון דרך המענקים.

 

כאשר המגזר הדתי לאומי היה באמת בעמדת מיעוט בכנסת הדבר עוד היה הגיוני במידה מסוימת, שהרי במקרים רבים מיעוטים מקבלים כסף נוסף כדי לחפות על אפליות מובנות כלפיהן, אלא שזה מזמן לא המצ בזרועות השלטון השונות. למרות זאת, התפיסה עדיין אותה תפיסה.

 

ההמשלה מודה

 

התירוץ של להעניק מענקים והטבות מס ממניעים ביטחוניים, ומכיוון "שתושבי יהודה ושומרון הם השכפ"ץ של המדינה", הוא ציני.

 

התנחלות בית אל (ארכיון) התנחלות בית אל (ארכיון) צילום: איי אף פי

 

מי שאמור להתנגד לתירוצים האלה הם קודם כל תושבי יהודה ושומרון, שכן בכך שהם מקבלים פיצוי על הבעיות הביטחוניות הם למעשה מקבלים את המצב הקיים בו אזרח ישראלי שגר בבית אל או בעופרה חי ללא תחושת ביטחון בעוד שתושב תל אביב או ירושלים (תלוי בחודש) יכול להסתובב ברחוב בחופשיות.

 

ההכרה במצב הזה בחוק מעידה בעיקר על כך שהממשלה לא באמת מכירה ביהודה ושומרון כחלק אינטגרלי מהמדינה. היא מקבלת את חוסר הביטחון שלהם כמצב קיים שנמצא פה להישאר.

 

מי שמאמין כי יהודה ושומרון הם חלק אינטגרלי מהמדינה - כפי שחברי הממשלה טוענים כלפי חוץ - צריך לדאוג שהשירותים האזרחיים והשירותים הביטחוניים שהתושבים ביהודה ושומרון מקבלים יהיו זהים לאלו של שאר הציבור, ולא להסתפק בלזרוק להם שטרות כדי להשתיק אותם.

 

איך שגלגל מסתובב לו

 

אגב, ברור שטקטיות דומות נקטו בעבר על ידי מפא"י כלפי הקיבוצים וההסתדרות שהייתה מוקד כוח חשוב עבורם, אולם זה אחד הדברים שהביאו בסופו של דבר למפלתה ב־1977 ולעלייה לשלטון של מנחם בגין עם הליכוד עם 43 מנדטים (לעומת 39 בבחירות לפני כן) והוריד את המערך מ־51 ל־32 מנדטים.

 

40 שנה אחרי כן אנחנו רואים תמונת ראי, ובמקום לתקן את המצב, עשרות השנים האלה הובילו בדיוק להפיכה. באופן סמלי, רק השנה הצליחה הממשלה לתקן עיוותי מס שהיו בקיבוצים עד כה, דווקא עכשיו כשאין להם אף נציג בממשלה. אולי עוד 40 שנה מישהו יעז לתקן את העיוותים שקובעים היום לטובת יהודה ושומרון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x