• תפריט
כנס החינוך
הכנס לחינוך גג עמוד

כנס החינוך

יוחנן פלסנר: "בישראל של 2016 מורים מפחדים לעסוק בדמוקרטיה"

נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה אמר את הדברים בכנס דב לאוטמן לחינוך שותפות ודמוקרטיה. לדבריו מורים מפעילים צנזורה עצמית בנושאים שהם מזהים כשנויים במחלוקת: "יש לנו אתגר משמעותי לטיפול בנושא הזה"

אסנת ניר 10:4007.12.16
"בישראל של 2016 סוגיות דמוקרטיות נתפסות כשנויות במחלוקת והמורים חוששים", כך אמר יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, הבוקר (ד') בכנס לחינוך שותפות ודמוקרטיה של פורום דב לאוטמן בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה, קרן לאוטמן והאוניברסיטה הפתוחה. לדברי פלסנר, "מורים נמנעים מלעסוק בנושאים מעוררי מחלוקת ומורים חוששם וחושבים שההורים ובתי הספר לא חפצים בכך". מנגד באופן מפתיע, "רבים מהמורים מאמינים שההורים ומשרד החינוך אינם חפצים בכך".

 


לדבריו, בניגוד למה שהמורים חושבים ההורים דווקא מצפים שבבית הספר יעסקו בנושאים אלה ויקדמו את החינוך לדמוקרטיה: "מדהים להיווכח שכ-90% מההורים מצפים מהמערכת לעסוק בנושאים שנויים במחלוקת כמו יחסי יהודים-ערבים, גזענות בחברה הישראלית וסוגיות של דת ומדינה", אמר פלסנר. תמונת מצב זו אותה הציג פלסנר בכנס עולה מתוך מעבודות מחקר שבוצעו במשך למעלה משנה לקראת הכנס.

 

הממצא הזה בולט במיוחד, כפי שהציג פלסנר, בזרם הדתי לטענתו: "75% מהמורים במגזר הדתי סבורים שמצפים מהם לא לעסוק בנושאים אלו כמו יחסי יהודים-ערבים, ולכן מאוכזב כי שר החינוך לא יכל להגיע היום". לדברי פלסנר, גם המורים מצידם מעוניינים לעסוק בסוגיות הללו: "כ-90% מן המורים במדינת ישראל מעוניינים לעסוק בסוגיות הללו. הם גם מקנים לכך חשיבות. לצד החשש מתגובות ההורים, מורים רבים סוברים שמערכת החינוך מצפה מהם שלא לעסוק בנושאים הללו".

 

פלסנר. "ממתי דמוקרטיה הפכה לנושא שנוי במחלוקת?" פלסנר. "ממתי דמוקרטיה הפכה לנושא שנוי במחלוקת?" צילום: נמרוד גליקמן

פלסנר המשיך: "משרד החינוך, כמו שכולנו יודעים, מעוניין בחיזוק החינוך לדמוקרטיה. זה בדיוק הרציונל שסביבו בנינו את השותפות עם המשרד לקראת הכנס הזה. לפני כשנה הצגנו לשר בנט את היעדים המשותפים שלנו וקיבלנו ממנו גיבוי מלא. השר הנחה את גורמי המקצוע לעבוד איתנו בשיתוף פעולה וההתגייסות היא מלאה. אני אופטימי כי משרד החינוך וההורים מעוניינים, אבל יש כאן איזה חשש הדדי מי יעשה את הצעד הראשון".

 

"למרות שמשרד החינוך מעוניין בחיזוק החינוך לדמוקרטיה, המציאות בפועל היא שמורים מפעילים צנזורה עצמית. מאיפה נובע הפחד הזה וממתי הפכה הדמוקרטיה לכל כך מעוררת מחלוקת? שאל פלסנר " מהנתונים, אם כן, עולה שקיים פחד בקרב המורים מסוגיית החינוך לדמוקרטיה".

 

"מדד הדמוקרטיה השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה מראה לנו מדי שנה שעדיין, רוב גדול ומוחלט של הישראלים סבור כי הדמוקרטיה היא השלטון המתאים ביותר לישראל ושיש לשמור עליה. אבל, בבואנו לפרוט את הזכויות והערכים המרכיבים את המושג דמוקרטיה - אנו מגלים נקודות חולשה מטרידות מאד. למשל, מעל ל-70% מהיהודים בישראל סבורים שהחלטות קריטיות צריכות להתקבל ברוב יהודי בלבד". וזו רק דוגמה אחת מיני רבות, לדברי פלסנר: "ישנו אתגר מידי משמעותי לטיפול אנחנו מזהים מגמות דומות גם בקרב דמוקרטיות-ליברליות אחרות בעולם. יותר ויותר, הדמוקרטיה נתפסת כמגבלה בהתמודדותו של העולם החופשי עם טרור, ועם אתגרים של גלי הגירה. מתחזקות מגמות לאומניות ובדלניות, ובשיח הציבורי באירופה ובארה"ב מתחזקים הקולות שמדגישים את הפחד ואת הטינה כלפי הדמוקרטיה ומוסדותיה. הפחד הזה דוחק מדינות עם מסורת דמוקרטית מפוארת לזרועות פופוליזם מתלהם ולמתן לגיטימציה לגילויי גזענות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x