$
בארץ

אכזבה לנהגים – ביטוחי החובה לא יוזלו ברמה שהובטחה

המפקחת על הביטוח דורית סלינגר הוציאה היום לדרך את הוזלת ביטוחי החובה לרכב שתהיה נמוכה מהצפוי בגלל תקנות של משרד הרווחה. מגדל, ביטוח ישיר, איילון וביטוח חקלאי לא הצליחו להגיע עדיין להסכמות עם הפיקוח על התעריפים ולא יוכלו לשווק ביטוחי חובה

רחלי בינדמן 14:3205.12.16

אכזבה לציבור הנהגים – ביטוחי הרכב חובה לא יוזלו כמובטח על ידי משרד האוצר והמפקחת על הביטוח דורית סלינגר, כמובטח במרץ האחרון בשיעור של 40% אלא ההנחות יהיו נמוכות משמעותית ולתקופה מוגבלת של שנתיים.

 

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, הודיעה היום על כניסתם לתוקף בינואר 2017 של תעריפי ביטוח החובה החדשים עבור כלי רכב פרטיים. במרץ האחרון פרסמה המפקחת רפורמה בשוק ביטוחי הרכב לפיה החל ממרץ נכנס מתחרה חדש לשוק ביטוחי החובה – הפול – גוף סטטורי שמחזיקות בו כל חברות הביטוח ושעד אז ביטח במחירים גבוהים רק בעלי רכבים שלא הצליחו לרכוש ביטוח בחברות הביטוח המסורתיות כמו נהגי אופנועים. לראשונה, הודיעה סלינגר כי תעריפי הפול יוזלו דרמטית וישקללו פרמטרים מורידי סיכון כמו זהות הנהג – גבר או אישה, גיל הנהג בדגש על הוזלת ביטוחים לנהגים צעירים וקיומן של מערכות EPS ומערכות בקרת נהיגה. בשלב הבאנקבע כי החל מ-2017 תעריפי הביטוח של חברות הביטוח יופחתו ויעמדו על 90% לכל היותר מתעריפי הפול. אלא שחברות הביטוח זעמו והגישו בג"ץ בעניין שקבע כי על המפקחת לאשר פרטנית תעריפים עם כל חברת ביטוח ולא לחתוך אותם אוטומטית למול תעריפי הפול.
דוגמא להוזלת תעריפים בביטוח החובה דוגמא להוזלת תעריפים בביטוח החובה

 

אך לא זה מה שגרם לכך שבפועל המחירים הוזלו פחות מהצפוי ובסך הכל בשיעור של עד כ-20%. הסיבה להפחתת ההוזלה היא בתקנות וינוגרד, תקנות עליהן חתם שר הרווחה חיים כץ שמביאות להגדלת הפיצוי בפועל לנפגעי עבודה שמשמעותן דה פקטו על ענף הביטוח היא הגדלת הפיצוי למבוטחים. לפי הערכות ברשות שוק ההון התקנות צריכות להביא לייקור של 15% בתעריפי ביטוחי הרכב, שכמובן נגרעים מההוזלה הצפויה. כדי לרכך את המכה למראית עין, בחרו ברשות שוק ההון לשלב מהלך נפרד ולא קשור - לקחת את הכספים בקרן קרנית שמספקת ביטוח לכלל ציבור המבוטחים בביטוח חובה שנצברו בה סכומי כסף של כ-1.3 מיליארד שקלים ולהחזיר אותם לציבור דרך הוזלת תעריפי הרכב. ההוזלה אמורה להפחית את תעריפי הרכב ב-13% בכל אחת משתי השנים הבאות, מה שאמור לקזז את השפעות וינוגרד אך לזמן מוגבל.

 

מעניין אגב כי לפני מספר חודשים מיהר שר האוצר משה כחלון להודיע כי סיכם עם שר הרווחה חיים כץ לדחות את יישום תקנות וינוגרד במטרה למנוע את הפגיעה ברפורמה. אלא שלדחייה דה פקטו אין משמעות כיוון שחברות הביטוח ממילא צריכות להפריש כסף בגין ההוצאות הצפויות לגדול ולכן הייתה זו הכרזת שווא.

מעניין אגב כי עד כה מגדל, איילון, ביטוח ישיר וביטוח חקלאי לא הצליחו להגיע להסכמה עם הפיקוח על תעריף מוסכם ולכאורה אם לא יעשו זאת עד סוף השנה לא יוכלו לשווק ביטוחי חובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x