$
IT

אמזון מציגה: בינה מלאכותית לכולם

כנס המפתחים של אמזון בלאס וגאס היה השנה בסימן בינה מלאכותית. החברה השיקה שלושה כלים חדשים שיאפשרו למפתחים חיצוניים להציע יכולות מתקדמות שהיו שמורות עד היום למערכות הסיוע הדיגיטליות של המתחרים

רפאל קאהאן, לאס וגאס 15:5201.12.16

אמזון הכריזה אמש (ד') במהלך כנס AWS (חטיבת הענן של אמזון) על כניסתה לתחום הבינה המלאכותית באמצעות שלושה כלים שהיא משיקה למפתחים חיצוניים. אל השירותים הללו אמורה להצטרף בשנים הקרובות סדרה רחבה יותר של כלים. הכלים החדשים כוללים שירותי זיהוי תמונות, זיהוי והפיכת טקסט לקול ושירות ניתוח קולי, בדומה לאלקסה של החברה. 

 

השירותים החדשים מתמקדים בטכנולוגיות שמיועדות לצרכנים, והם יאפשרו למפתחים להשתמש בהם כאבני בניין בשירות צד שלישי. אמזון הדגישה שמדובר בשירותים שמתאימים גם לפתרונות של חברות קיימות כגון סלאק, מסנג'ר של פייסבוק או טוויליו.  

 

 כנס AWS לאס וגאס כנס AWS לאס וגאס צילום: רפאל קאהאן

 

אמזון אמנם לא אומרת זאת מפורשות, אבל היא כבר לא מנסה להתמקד במכירת פלטפורמה "טיפשה", אלא מציעה שלל שירותים נלווים שיאפשרו לכל אחד להציע יכולות מתקדמות שהיו שמורות עד היום למערכות הסיוע הדיגיטליות של המתחרים. אמזון פותחת את הגן הסגור הזה - וכנראה שזה צעד נכון עבור הבינה המלאכותית שעד היום נאלצה לשחק במגרש הביתי של כל חברה וחברה.  

 

השירות הראשון שהציגה הוא Rekognition שמאפשר לזהות אלמנטים בתמונות - ולבנות סביבו שירותים. השירות השני הוא אמזון Polly, שמאפשר להפוך טקסט לקול. ניתן להשתמש בו על מנת להזין במקלדת או בכתב יד טקסט שמומר לשאילתה ואז לקבל את התשובה בקול טבעי, למשל. השירות יאפשר למפתחים לייצר יכולות ממשק טבעיים יותר עבור אפליקציות או (כנראה) בעיקר שירותים עבור סביבת אלקסה של החברה.  

 

ההכרזה השלישית והחשובה מכל היא על העמדת מנוע זיהוי הקול של אלקסה לשימוש מפתחים חיצוניים. השירות מכונה Lex, ומאפשר להוסיף את היכולות של אלקסה לשירותים כגון הזמנת אוכל או הזמנת כרטיסי טיסה, ולמעשה כל שירות אחר כיד הדמיון הטובה. אמזון מחברת את המנוע לממשק של החברה - בין אם מדובר בפלטפורמת או צ'ט או בשירות לקוחות.  

 

מערך השירותים החדש של אמזון הוא החידוש האמיתי פה. ניתן אמנם למצוא שירותים דומים גם בפלטפורמות מתחרות, אבל השילוב שלהן במוצרי צד שלישי דורש התאמה ופיתוח ספציפיים. המערך של אמזון, לעומת זאת, מתבסס על חיבורי תוכנה (API) סטנדרטיים כך שניתן להשתמש בהם כמו אבני לגו ולהוסיף אותם לכל דורש.  

 

מלבד מנוע הזיהוי הקולי, אמזון לא מציעה חידושים טכנולוגיים אמיתיים. אמנם לקס של אלקסה יודע לספק יכולות שפה טבעית קולחים יותר מאלה של המתחרים, אך מנגנוני זיהוי תמונות או המרת טקסט לדיבור קיימים גם אצל גוגל, מיקרוסופט או פייסבוק.  

 

אמזון לא חשפה את המחיר או את המודל העסקי, אבל אם בענן עסקינן ניתן להניח שמדובר במודל של מנוי או תמחור חודשי, בדומה ל-AWS. האסטרטגיה הזו משתלבת היטב עם הרעיון של אבני לגו - אותן ניתן להרכיב לפי רצונו של המשתמש.  

 

הרעיון מאחורי השירותים הללו עולה בקנה אחד עם הכרזות נוספות שנעשו בכנס, ביניהן הדגמה של עולם ללא שרתי חומרה אצל חברות ויכולות לשליטה על התקני אינטרנט הדברים. בין אם מדובר בחיישני בית חכם, במכונית או בחיישנים תעשייתיים - החברה מציעה כיום תקן שניתן להטמיע ברמת השבב שמאשר לחבר ולשלוט בהתקנים חכמים בלי צורך בהתאמה. זו דרך יעילה עבורה להוסיף את התמיכה הנדרשת בסייעת החכמה שלה בלי להתאים אותה להתקנים השונים.  

 

אמזון מעוניינת לפנות גם לשוק העסקים הקטנים והעצמאיים ומציעה שרתים וירטואליים פרטיים (VPS) עליהם ניתן להריץ אתרי אינטרנט בוורדפרס, ג'ומלה או לינוקס למשל. בנוסף, הם יאפשרו להריץ גם תוכנות שירות לקוחות או כל כלי תוכנה אחר שהעסק משתמש בו. כך לא נדרש מהעסק להשקיע במחשב מקומי או שרת שיותקן במרכז נתונים. הכל מתבצע בקלות דרך האתר של AWS, וחוסך למשתמש את השימוש בחברות אחסון אתרים. כמובן שמדובר בשירות שדרוש ידע מסויים לתפעולו - כך שלמעשה אמזון מסייעת פה לחברות אחסון עצמאיות באופן עקיף.  

 

אנדי ג'סי, מנכ"ל AWS אנדי ג'סי, מנכ"ל AWS צילום: רפאל קאהאן

 

אנדי ג'סי מנכ"ל AWS, התגאה בכך שהיא חברת טכנולוגיות המידע הגדולה ביותר המבוססת ענן כיום. החברה הראתה צמיחה של יותר מ-50% בשנה האחרונה. למעשה, על פי גרטנר, היא נמצאת ברשימת החברות הגדולות בעלות הצמיחה הגבוהה ביותר השנה. מעניין לציין שחמשת המקומות הראשונים בדירוג זה נתפסו על ידי חברות מחשוב ענן "טהורות", כגון סיילספורס ו-וורקדיי, הרבה לפני חברות כגון HPE, מיקרוסופט או SAP.  

 

לאחר ההקדמה, ג'סי מזמין לבמה שורה של בכירים בחברות שבחלקן אינן נחשבות חברות טכנולוגיה, ושורשיהן נטועים עמוק בעולם העסקי המסורתי. אחד מהם למשל הוא סמנכ"ל הטכנולוגיות של ענקית האנרגיה האיטלקית ENEL. הוא מציג את המעבר שביצעה החברה מהסתמכות על מודל של מחשוב מקומי ומבוסס ספקי משנה, למבנה מבוסס ענן. החברה העבירה לענן כ-10 אלפים שרתים עם יותר מ-6 פטה-בייט של מידע, וחסכה יותר מ-21% בהוצאות התפעול של ה-IT. 

 

המגמה היא להפוך לחסרי שרתים. זו בעצם השאיפה של אמזון. לשכנע את הלקוחות לסמוך עליה ולהעביר את כל תשתיות המחשוב לענן שלה. עוד חברה שמדגימה כיצד המעבר לענן שיפר את ביצועיה היא מקדולנד'ס, רשת מסעדות המזון המהיר. סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הסביר שכל מערכת הקופות שלה שמונה כחצי מיליון התקנים ברחבי העולם משתמשת בענן של AWS. 

 

אמזון הופכת את הענן לבסיס לאספקת מחשוב מרחוק עבור לקוחות עסקיים, ארגוניים ואולי גם פרטיים. הרעיון מאחורי השימוש בענן הוא להפוך את התקני המחשוב המקומיים ללא רלבנטיים. אלקסה גם מספקת יותר יכולות מאשר המתחרות. יהיה מעניין לראות עד כמה היא תצליח לגייס שותפים למהלך הזה.  

 

לבסוף מציג ג'סי את השותפה החשובה ביותר של אמזון בעולם המחשוב הארגוני: VMware. חברת הווירטואליזציה כבר אירחה את ג'סי לפני כחודש, בכנס שלה בסן פרנסיסקו. אל הבמה עולה פט גלסינגר, המנכ"ל הנמרץ של VMware. השירותים של אמזון ו-VMware משלימים, כאשר אמזון מציעה את הפלטפורמה ו-VMware את הכלי שבתוכו יוצעו שירותי מחשוב. השילוב הזה מצטרף להכרזה של VMware על השקת מערכת הפעלה וירטואלית אחידה, שתאפשר לספקי שירות להטמיע שירותים ואפליקציות (מבוססי השירותים של אמזון מן הסתם, אבל כנראה לא רק) מבלי שהם ידרשו להתאמות מיוחדות במערכי המחשוב שלהם. זו אפשרות שקוסמת בעיקר לחברות המסורתיות ומספקת להם את היכולת להשיג יכולות מתקדמות שמשלבות את טכנולוגיית הבינה המלאכותית של אמזון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x