שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
הוועידה הכלכלית הלאומית 2016

"יש להביא לציבור תחבורה ציבורית זמינה, לא רק נתיבים ציבוריים וכבישים מהירים"

כך אמר ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל בפאנל "איך יוצאים מהפקק" בוועידה הכלכלית הלאומית של "כלכליסט" ובנק לאומי; אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה: "צריך לייצר תוכנית אב לאומית ולא השאיר לשר התחבורה לרוץ לבד ולהוביל את נושא התשתיות, התקציבים והתחבורה"

תומר הדר 12:4414.09.16

כבישי ישראל גדושים. השנה צפויות להצטרף לכבישי הארץ כ-300 אלף מכוניות חדשות - והצפיפות גוברת. בנושא זה עסק הפאנל "איך יוצאים מהפקק" בוועידה הכלכלית הלאומית של "כלכליסט" ובנק לאומי היום (ד') בתל אביב.

 

 


 

בפאנל השתתפו אהוד דנוך מנכ"ל סולל בונה, ניסים פרץ מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, שי לינדנר מנכ"ל שפיר הנדסה חוצה ישראל צפון, רו"ח שחר זיו שותף מנהל-זיו האפט, איציק בלומנטל מנכ"ל חברת נמל אשדוד ופרופ' ערן פייטלסון, מונחה למדיניות תכנון וסביבה מהאוניברסיטה העברית.

 

ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל צילום: צביקה טישלר

 

לדברי ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל: "אני חושב שלבעיה המורכבת הזו רבים נוטים לחשוב שיש פתרון קל - זו טעות ויש להבין שהפתרונות מגוונים מאוד. יש להביא לציבור תחבורה ציבורית זמינה, לא רק נתיבים ציבוריים וכבישים מהירים, לא רק רכבות ומטרוניות וכבישים.  

 

הפאנל "איך יוצאים מהפקק" הפאנל "איך יוצאים מהפקק" צילום: צביקה טישלר

 

"אני מגיע ממקום של תכנון היסעים במערכת הצבאית ולדעתי מדינת ישראל עד לפני עשור נתנה פתרונות לדברים שהיו חסרים לפני 30 שנים אבל אנחנו בעיכוב אדיר. מדינת ישראל נמצאת בהיקף של 3.2 מיליון כלי רכב - השנה יימכרו 300 אלף כלי רכב חדשים. רמת המינוע עולה ואם לא נביא בעשור הקרוב פתרונות של תחבורה ציבורית, גם רפורמה של משרד התחבוה לא תעבוד, כי רק 10% מהאוכלוסייה ישתמשו בתחבורה ציבורית. בעבר הצעתי נסיעות חינם ברכבת לקצינים וגם לנגדים. אך זה נפל בגלל היעדר שירותיות לציבור. כיום התחבורה הציבורית בתוך המטרופולין נוסעת לאט מאוד: 16 קילומטרים לשעה", אמר פרץ.

 

איציק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמל אשדוד איציק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמל אשדוד צילום: צביקה טישלר

 

פרופ' ערן פייטלסון, מונחה למדיניות תכנון וסביבה מהאוניברסיטה הע, אמר כי "אנו צריכים להיות כיום בשלבי סיום של תוכנית תחבורה לשנת 2050. אך יש חוסר. בונים שכונות חדשות למכביר - אך היכן התשתיות שלהן, האם רואים באנשים שקי שינה שישנים בבית וזהו? ללא תוכנית לטווח של 30 שנה, טווח קצר להפליא, אנו בבעיה. האקדמיה אינה אומרת שלא צריך לבנות כבישים - אלא שצריך מדיניות מסודרת בנושא. צריך תחבורה ציבורית מסוגים מהירים כמו המטרונית וגם כאלה שיתוכננו בעתיד - ויש לייצר חבילות כדי לתת מענה לצפיפות".

 

שי לינדנר, מנכ"ל שפיר הנדסה חוצה ישראל צפון: "בכבישי ישראל יהיו עוד הרבה רכבים. רק בעשור האחרון 400 אלף איש נכנסו למעגל התעסוקה וצריכים להגיע לעבודה. הבעיה היא שבמשך השנים נוצרו פערים - כאן כביש ש צפון הוא דוגמה לעשיית פרויקט במימון חוץ תקציבי - אנו מציעים פתרון לצפיפות. כשאתה ניגש לפרויקטים של זכיינות, אתה יכול לייצר מאסה קריטית להשקעות בעשרות מיליארדים. בנוסף יש בעיית תיאומים בגלל שיש הרבה כבישים: יש נתיבי ישראל, מקורות, חברת חשמל, רשות הניקוז, רשות העתיקות והאזרחים. כל אלה צריכים תיאום כדי לבנות כביש. צריך לרכז את כל התיאומים הללו ברשות אחת".

 

אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה צילום: צביקה טישלר

 

לדברי אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה: "צריך לייצר תוכנית אב לאומית ולא השאיר לשר התחבורה לרוץ לבד ולהוביל את נושא התשתיות והתקציבים והתחבורה. משרד התחבורה מבצע דחיפה אדירה של פרויקטים. אך אם אנו רוצים להסתכל לעשור הבא ולראות שינוי - יש לייצר תוכנית שתמגר בירוקרטיה, תאיץ תכנונים. הרי התוכניות קיימות, לרכבת, לכבישים. יש לבצע הנגשה של אזורים מסוימים למרכז. לדעתי בסופו של דבר, אם הממשלה לא תציב את הנושא בעדיפות לאומית ותסנכרן בין כל הגורמים המעורבים ותקים גוף ייעדוי לטיפול בתשתיות - יהיה עתיד בעייתי".

 

שי לינדנר, מנכ"ל שפיר הנדסה חוצה ישראל צפון שי לינדנר, מנכ"ל שפיר הנדסה חוצה ישראל צפון צילום: צביקה טישלר

 

איציק בלומנטל, מנכ"ל נמל אשדוד סבור כי "יחסי העבודה בשנתיים האחרונות בנמל טובים. והדבר משתקף בתוצאות העסיות של החברה. יש גידול מהותי בהיקפי הפעילות. בנמל אצלנו עברו עשות אלפי מכוניות והנמל צפוף מאוד. אנו חנוקים ואנו חייבים עוד שטח לרכב וגם למכולות. יש עלייה בהיקף הפעילות שלנו השנה ב-20% ביחס לאותה תקופה אשתקד.

 

"לגבי תחרות, אנו מאמינים שמצוינות היא דרך טובה להתחרות בעולם של אוטומציה. הכנסנו השבוע לדוגמה סימולטור ללימודי מנופאים. אנו חייבים לייצר הסכמי עבודה מודרניים - לעולם שבו כולם נותנים כתף. בעולם, יש רכבות עירוניות 100 שנה. בתל אביב בשנת 1987 הניחו אבן פינה לרכבת קלה. לשמחתי המדינה מקדימה השקעות בתשתיות והדבר ייצר עבודה לכולם. בימים אלה מוקמים שלושה מסופים באזור בית שאן, מגידו וג'נין למעבר סחורות. עם שיתוף פעולה מתאים נמלי ישראל יעבירו סחורות למדינות שכנות. יש פיתוח רכבות למטרות הללו ויש לנו על השולחן הזדמנות אדירה".

 

לדברי רו"ח שחר זיו, שותף מנהל בזיו האפט: "המדינה היא אחראית על בכל הקשור בתכנון תחבורתי ואין חדש תחת השמש. אנו הצגנו למדינה מידע לפיו אסור לה לנטוש פרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי. מדינת יראל עומדת להחמיץ הזדמנות יוצאת דופן - מרווח הסיכון עלפרויקט תשתיתי הוא שני אחוז. אנו גאים כיום בכביש שש. בנתיב המהיר. בגלל שהיו מחלוקות בין זרועות שונות של המדינה על שליטה בתקציבים הוחמצו הזדמנויות מעולות. אם אין 'בנק מטרות', מעין סל תכנונים אז מתלוננים שלוקח זמן רב להוציא מכרז. בניו יורק לדוגמה יש קומבינציה משולבת של מונית שירות עם UBER ובמכונית נועים 80% מתפוסת הרכב, בנצתיב תחבורה ציבורית. המחיר נמוך והנהגים מרוצים".

 

פרץ סיכם ואמר כי "כביש 6 נחשב פעם אנטי כלכלי - לנו יש תכנון 10 שנים קדימה, ועדיין כל פרויקט במשרד האוצר נבחן לפי כדאיות כלכלית. רכבת העמק אינה כלכלית. גם לא עוד 5 שנים. גם לא הרכבת לכרמיאל. הדברים אינם צריכים להימדד באוצר בטווח קצר. תשתיות תחבורתיות צריכות להימדד ברווח ארוך. עלינו להיפרד מהמושג הזה ולחשוב על שירותיות ונוחות למען ילדינו. זה לא צריך להיות שיקול בתחבורה, כי אנו שורפים כך זמן. עקב רגולציה, חברות ממשלתיות לא יכולות להתחרות מול החברות הפרטיות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x