שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דעות

לידיעת סיה - מתי מצליחות תביעות ייצוגיות נגד חברות הפקה ואמנים?

בשבוע שעבר הוגשו לביהמ"ש המחוזי בת"א בקשות לאישור תביעות ייצוגיות נגד מפיקי המופע של הזמרת זאת אחר שנטען כי היתה הטעיה באשר לטיב המופע ואיכותו. בתביעה אחרת טוען התובע ל"הטעיה צרכנית חמורה" ודורש פיצויים של 26 מיליון שקל. האם יש למפיקים ממה לחשוש?

טל ספיר 07:3926.08.16

לפני כשבוע הוגשו לבית המשפט המחוזי בת"א שתי בקשות לאישור תביעות ייצוגיות כנגד מפיקי המופע של הזמרת סיה (SIA). בבקשה הראשונה טוענים התובעים כי הוטעו על ידי ההפקה באשר לטיב המופע ואיכותו, ודורשים פיצוי של כתשעה מיליון שקל בשל "מפח הנפש" שנגרם להם. בתביעה השנייה טוען התובע ל"הטעיה צרכנית חמורה" ועותר לפיצויים בסכום גבוה עוד יותר, 26 מיליון שקל.

 

במאמר זה נסקור כמה תביעות ייצוגיות מפורסמות שהוגשו בשנים קודמות כנגד חברות הפקה ישראליות שהפיקו מופעים של כמה מהפרפורמרים הידועים בעולם, אבל תקלות שונות שהתרחשו לקראת המופעים ואף במהלכם, הביאו צופים נזעמים להגיש תביעות ייצוגיות כנגד המפיקים. חלקן הצליחו. חלקן נכשלו.

 

אז מתי תביעות ייצוגיות כנגד מפיקים, כן 'מצליחות'? מתי המפיקים הנתבעים מבינים שכדאי להם להגיע להסדר פשרה ופיצוי נכבד בצידו לקהל המאוכזבים?

 

הזמרת סיה הזמרת סיה צילום: גיל נחושתן

 

הנה כמה דוגמאות מהשנים האחרונות:

 

בחודש נובמבר 2015, הוגשה תביעה ייצוגית כנגד מפיקי המופע של רובי וויליאמס, שהתקיים בחודש מאי 2015. בתביעה, טען התובע הייצוגי כי המפיקים הטעו אותו ביחס למיקום טריבונת ה-VIP. לדבריו של התובע, תשריט של מיקום הטריבונה הופיע באתר הבית של חברת ההפקה, אך ביום המופע, הורחקה הטריבונה למרחק בלתי נתפס של למעלה ממאה מטרים מהבמה עליה הופיע האמן, שהוא לכל הדעות מרחק בלתי סביר בעליל, מיקום שהקשה על הצפייה ועל שמיעה איכותית, כל זאת בניגוד למצגים שקדמו למופע של האמן. לא מכבר, הגיעו הצדדים להסדר פשרה במסגרתו תינתנה הטבות משמעותיות לציבור הצופים שרכש כרטיסים לאותה טריבונה, ובית המשפט, אישר לאחרונה את הסדר הפשרה.

 

בהקשר זה מעניין להזכיר את התביעה הייצוגית שהוגשה לפני מספר שנים על ידי ארבעה מעריצים של חברת 'מטאליקה', במאי 2010. לטענת התובעים, חברת ההפקה שעמדה מאחורי המופע, שינתה אזורי ישיבה מספר ימים לפני המופע, "מבלי להודיע לבעלי הכרטיסים באופן אישי". עוד קבלו התובעים על כך שמגדלי הסאונד היוו מטרד והפרעה קשה והסתירו מעיניהם של הצופים את הבמה ואת ההופעה. דווקא במקרה זה, דחה בית המשפט המחוזי את התביעה הייצוגית, בציינו שגם אם אין מדובר בביצוע מדויק של ההסכם בין הצדדים, הרי דרישה "לביצוע מדויק שכל סטייה ממנו תהווה הפרת הסכם, אינה מתאימה לדרישת חוק החוזים בדבר קיום החוזה בתום לב".

 

בתביעה ייצוגית אחרת שהוגשה כנגד מועדון הריקודים האומן 17 בתל-אביב, בעקבות הופעה של האומן "די.ג'יי טייסטו", במועדון ביולי 2008, נטען כי הבעלים של המועדון אישרו הכנסת כמות אנשים למופע, החורגת מהכמות המותרת ברישיון העסק. לדברי התובעים, מצב זה יצר צפיפות איומה, שכתוצאה מממנה נוצרו חום כבד, מחסור בחמצן ותחושת מחנק עד כדי סכנה לחיים. הצדדים הגיעו להסדר פשרה בו נקבע כי המועדון יקיים הופעה במשך שעתיים של די.ג'יי מוכר מחו"ל או מהארץ תוך מספר חודשים, במחיר מוזל לכל כרטיס.

 

אחת התביעות הייצוגיות הידועות שהוגשו בארץ כנגד מפיקים היתה התביעה שהוגשה נגד מפיקי המופע של ריהאנה, שהתקיים בחודש אוקטובר 2013. בתביעה זו, התמקדו התובעים הייצוגיים בעיקר בהיבטים חוזיים, וטענו כי המפיקים הפרו את החוזה שנקשר עם הצופים לספק להם מופע באורך מסויים, הכולל כמות שירים מסויימת ידועה מראש (מופע שהיה חלק מהטור העולמי 'Diamonds'). התביעה כמעט ולא עסקה בהיבטים של הטעייה לגבי איכות המופע, תלבושות הזמרת או איכות הסאונד והפלייבק. דווקא משום כך נחשבת התביעה כמבוססת ורצינית, כזו שקשה היה למפיקים להתעלם ממנה ומהסיכויים לאישורה כייצוגית. מניסיון, טענות של 'הטעייה' או 'מצג שווא' קשות מאוד לתיעוד ולהוכחה, שכן על רוכש הכרטיס לשכנע שנחשף למצגים ספציפיים או הבטחות ספציפיות מהמפיקים של המופע, ואז לשכנע שמצגים או הבטחות כאלה, לא קיימו על ידי ההפקה. במקרה של ריהאנה למשל, החל המופע שלה רק בשעה 22:00 במקום בשעה הרשומה על גבי הכרטיס שנרכש למופע, 19:30. זוהי דוגמא של'הפרה' קלה להוכחה, שכן קשה "להתווכח" בדיעבד על ההבטחה לשעה ספציפית, וקל מאוד מאידך, להוכיח מתי עלתה הזמרת על הבמה וכמה שירים "קוזזו" מהמופע שלה (ביחס למופע "הרגיל"), כתוצאה מהאיחור לעלות על הבמה. כך שטענה בדבר 'איחור' יכולה בהחלט להתקבל, אם היא מתועדת באופן מדויק על ידי התובע הייצוגי.

 

לסיכום, ההצלחה בתביעות ייצוגיות קודמות תלויה בעילות התביעה. עילות הממוקדות ב'איכות' ו'טיב' המופע, הן בעלות סיכויים נמוכים יותר להתקבל. דבר אחד בטוח: לתביעות הייצוגיות בתחום המופעים, יש השפעה לא מבוטלת על הסטנדרטים שלאורם פועלות חברת ההפקה בישראל. התקווה של ציבור המעריצים, שהמפיקים יידעו 'לשדרג' עוד יותר את ההתייחסות שלהם להתחייבויות שהם נוטלים על עצמם כלפי קהל המעריצים. בינתיים נמשיך לקוות שהמפיקים, לא יחשבו פעמיים לפני שהם מביאים אמן בסדרי גודל של סיה או ביונסה, רק שלהבא, מומלץ למפיקים לשתף את המעריצים מראש בצפי לגבי אופי המופע, אורך המופע, כמות השירים וסדרי הישיבה - וגם לקיים ביום המופע את ההבטחות, במקום להלהיב אותנו בקדימונים משובחים, שאין מאחוריהם דבר וחצי דבר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x