$
רכב

האוטו הזה לא לגמרי אוטונומי

החוק בישראל, וגם בעולם, אינו כולל כל הגדרה לנהיגה אוטונומית, ואינו מפרט את הסכנות הטמונות בהפסקת מצב ה"אוטו פיילוט" באמצע הנסיעה

תומר הדר 08:3015.08.16

תאונה מחרידה אירעה בארצות הברית במאי האחרון: מכונית טסלה מודל S שנסעה בכביש בינעירוני בפלורידה במצב אוטו פיילוט, מצב נסיעה אוטונומי, לא הצליחה לזהות משאית סמי טריילר שהתקרבה אליה מן הצד. הטסלה נסעה הישר תחת גלגליה של המשאית והנהג נמחץ.

 

לאחר שהסתיימו חילופי האשמות וטענות בנוגע לכשירותה של מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה, התבררה העובדה הפשוטה: טסלה מעולם לא טענה שמערכת הנהיגה שלה היא מערכת אוטונומית, אלא רק מערכת שמסוגלת להניע את הרכב באופן עצמאי, אך דורשת מעורבות מלאה של הנהג. מרצדס E קלאס, שהושקה לאחרונה בישראל, עמדה לאחרונה במרכז סוגיה דומה בארצות הברית: גופים צרכניים דרשו ממרצדס למנוע פרסומים שלפיהם E קלאס היא אוטונומית. זאת אף שמרצדס הדגישה מהיום הראשון שהמכונית אינה אוטונומית, אלא רק בעלת "מאפיינים אוטונומים".

שר התחבורה ישראל כץ שר התחבורה ישראל כץ צילום: ששון תירם

 

גם בכבישי ישראל צצות באחרונה יותר ויותר מכוניות בעלות מאפיינים אוטונומיים, למשל היכולת לשמור על נתיב נסיעה לבלום לבד, אך הן אינן אוטונומיות לחלוטין. חלקן, כגון מרצדס E קלאס החדשה או אאודי A8, חוצות בזלזול את רף 300 אלף השקל, וחלקן, כמו קיה ספורטאז', ניתנות להשגה במחירים עממיים יותר. אלא שבישראל, ולמעשה גם בעולם, לא

קיימת חקיקה העוסקת באופן קונקרטי במכוניות בעלות מאפיינים אוטונומיים. רוב המערכות האוטונומיות שקיימות כיום ברכבים בישראל פועלות היטב, אך בשלב מסוים הן יוצאות מכלל פעולה, גם אם תוך כדי השמעת אזהרה. בגרסאות הבכירות של אופל אסטרה לדוגמה הנהג יכול להסיר ידיים מן ההגה, והרכב ייסע בכוחות עצמו ויקפיד להישאר בנתיב הנסיעה, אך בתוך פרק זמן מסוים המערכת תתנתק, והרכב עלול לסטות בקלות מנתיב הנסיעה. כך גם בספורטאז'.

 

ומה קורה אם הנהג לא שם לב שהמערכת יצאה מכלל פעולה כי הוא בדיוק היה עסוק בחיפוש אחר הסמארטפון שלו או שדעתו הוסחה מסיבה אחרת? החוק כיום אינו נותן את הדעת למקרים מסוג זה. החוק למעשה אינו כולל כל הגדרה לנהיגה אוטונומית, ובוודאי שאינו מפרט את הסכנות הכרוכות בהתנתקות המערכת. משרד התחבורה מודע לבעיה ובוחן את השלכותיה.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מבחינת החקיקה הקיימת כיום, לנהג הרכב קיימת אחריות לאופן תפעול ותנועת הרכב. עם זאת, בכוונת משרד התחבורה לבצע בדיקה מקצועית של הנושא".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x