$
משפט

פוקימון: פטנט-המון

נינטנדו, מפתחת אפליקציית פוקימון, מבינה שלא מספיק רק לפתח אפליקציה טובה, אלא חובה גם להגן עליה כך שאחרים יתקשו לפרוץ לתחום או להעתיק את הקונספט. לצורך כך, היא החלה להגן באמצעות רישום פטנט על הפיתוחים בתחום זה כבר ב-2006

עו"ד עמית צוקרשטיין 15:1417.07.16

אם עוד לא שמעתם על טירוף הפוקימון גו, אז יתכן שאתם חיים על פלנטה אחרת. מדובר במשחק העושה שימוש ביכולות המציאות הרבודה, גורם לכאוס מוחלט בעולם והוביל בין היתר למציאת גופה על ידי נערה שחיפשה את פיקצ'ו, כולל איסור צה"לי לשחק בבסיסי צה"ל, לפציעות של שחקנים וגם ליצירת חברויות מפתיעות וקבוצות חברתיות רבות. 

במשחקי מציאות רבודה התוכנה (אפליקציה) מציגה שכבת מידע על גבי התמונות שהמכשיר מציג בזמן אמת מהמצלמה ומכאן השם – רובד נוסף, לא מציאותי, על גבי התמונה המצלמה המציגה את ה"מציאות".

 

נינטנדו, החברה הוותיקה שפיתחה ומפעילה את המשחק, עסקה רוב שנותיה דווקא בפיתוח קונסולות משחקים ועסקה הרבה יותר בחומרה מאשר בתוכנה. אך נראה כי  שהמצב השתנה כעת בצורה דרמטית.

 

חברת נינטנדו גם מבינה היטב שעל מנת לשמור על העליונות (החדשה) שלה בתחום לא מספיק רק לפתח אפליקציה טובה, אלא חובה גם להגן עליה כך שאחרים יתקשו לפרוץ לתחום או להעתיק את הקונספט. לצורך כך, נינטנדו החלה להגן באמצעות רישום פטנט על הפיתוחים בתחום זה כבר בשנת 2006.

 

מסתבר שהניצנים של אפליקציית הפוקימון גו נולדו כבר לפני עשור, ונינטנדו מחזיקה כיום, בתחום זה בלבד, לפחות 70 פטנטים רשומים ועוד קרוב ל-40 בקשות לרישום פטנט שפורסמו בארה"ב לבדה. תיק הפטנטים הכולל בתחום זה מוערך כעת בסדר גודל של 180-210 פטנטים. בארה"ב לבדה מחזיקה כיום נינטנדו כ-1,200 פטנטים בתוקף (בכל התחומים).

 

בחציון השני של שנת 2014 אחת מבקשות הפטנט הקשורות ישירות למשחק פורסמה ותפסה את תשומת ליבם של כמה מבלוגרי הפטנטים אשר תהו בנוגע למערכת המשחק המתוארת בבקשת הפטנט, אולם בקשות פטנט, מטבען, הן קשות להבנה ועל כן לא הצליחו הבלוגרים להבין את מערכת המשחק ובוודאי שלא צפו באותה שנה את השיגעון העולמי שהמשחק עתיד לגרום.

 

בין הפטנטים שלה אפשר למצוא כאלה העוסקים בתחומים המקושרים ישירות לפוקימון גו כגון "יצירת מקומות וירטואליים", "עיבוד מידע בתלת-מימד", "מעקב אחר תנועות עיניים", "שכבות מידע ויזואליות" ועוד. הקשר של חלק מהפטנטים לפוקימון גו הוא כה ברור עד שאפשר למצוא שרטוטים מסוג זה:

 

 

לפחות ארבעה מהפטנטים בתחום זה שקשורים למשחקיות של הפוקימון גו והקשר בין החיישנים שטלפונים סלולאריים וטאבלטים למשחק לא פותחו בחברת נינטנדו, אלא בחברת משחקים יפנית בשם קריטורז (Creatures, Inc) הקשורה למותג פוקימון והיא כעת חברה בת של נינטנדו.

 

על אף שנינטנדו החלה הגישה את בקשת הפטנט הראשונה שלה בתחום ב-2006, שיא ההגשות הגיע דווקא בשנת 2011 עם 38 בקשות פטנט בשנה זו לבדה (2007-2009 עם 7 בקשות, 2010 עם 13 בקשות) ולאחריה 34 בקשות בשנים 2012-2014.

 

למרות השינויים בגישת החברה ניכר שנינטנדו לא זונחת את תחום החומרה. בקשה לפטנט שפורסמה לאחרונה מגלה כי החברה מפתחת שלט חדש בצורת פרסה שכוללת חיישנים כגון אקסלרומטר, ג'ירוסקופ ואפילו חיישן טמפרטורה. שלט זה הוא ככל הנראה השלב הבא בטרנד הפיטנס ואורח החיים הבריא שנינטנדו מציגה. בקשה זו מגלה עוד כי ניתן יהיה לחבר אביזרים לשלט, כגון מחזק אחיזה ליד וכדומה.

 

נינטנדו היא חברה אשר יודעת להמציא עצמה מחדש עם התקדמות הטכנולוגיה ומבינה היטב את החשיבות ברישום פטנטים באופן סדיר ומתמשך. יכולת והבנה אלו הן שמאפשרות לחברה להיות חברה שמתקיימת זמן רב ולא להיות חברה-של-להיט-אחד. לא רק שנינטנדו מבינה את החשיבות בפטנטים, היא גם מבינה את החשיבות בהיות הפטנטים איכותיים. כך, למשל, זכתה נינטדו לאחרונה בערעור שהגישה לערכאת הערעורים הפדראלית בארה"ב כנגד פטנט של חברת מושייןגמייז והובילה לביטולו של הפטנט לאחר שחברת מושייןגמייז תבעה את נינטנדו בגין הפרת אותו פטנט.

  

עו"ד עמית צוקרשטיין הוא שותף מנהל במשרד שילון צוקרשטיין עורכי דין ועורכי פטנטים.

 

לכל כתבות משפטים לחצו כאן

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x