$
כלכליסט-טק

התחרות הבאה: סמארטפון־רכב

מערכות המולטימדיה של גוגל ואפל מגיעות ליותר דגמי רכב ומעניקות לנהג שליטה נוחה יותר על הסמארטפון בזמן הנסיעה. בעוד החברות מתחרות על שיתופי פעולה, יוזמה חדשה של גוגל תנסה לסייע למי שטרם הצטרף למגמה

רפאל קאהאן 11:45 05.06.16

 

מכוניות מחוברות הן תחום חדש יחסית בעולם התחבורה: פעם הוא היה קשור ישירות למערכות מולטימדיה שסיפקו גם יכולות ניווט והופיעו רק בדגמי יוקרה, אך בשנתיים האחרונות אפל וגוגל זיהו את הצורך של הנהגים בשלוחות של הסמארטפונים שלהם בתוך המכונית, והשיקו את שתי הפרשנויות שלהן לרעיון זה - אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו.

 

 

בכנס המפתחים האחרון שלה שנערך בחודש שעבר הודיעה גוגל שבמסגרת הניסיון להרחיב את זמינות מערכת האוטו שלה היא תשיק בהמשך השנה עדכון לאנדרואיד, שיספק את תכונות המערכת ישירות ממסך הסמארטפון או הטאבלט. העדכון צפוי להציע את אותן תכונות כמו המערכת הייעודית לרכב.

 

אנדרואיד אוטו
אנדרואיד אוטו

 

העדכון צפוי להתמודד עם אחת הבעיות העיקריות של המערכות והיא היותן מובנות לתוך מערכת הבידור של הרכב. רק במקרים נדירים ניתן למצוא מכוניות שתומכות בהתקנת שתי המערכות - גם של אפל וגם של גוגל. הבעיה תתחיל כשתחליטו להחליף את הטלפון ולעבור ממכשיר מבוסס אנדרואיד למכשיר מבוסס iOS או להפך.

 

גישה חדשה בחיבור בין הסלולר לרכב

הרעיון של מערכות בידור מובנות ברכבים אינו חדש. מאז שנות האלפיים מערכות כאלה מותקנות ברכבי היוקרה, ובשנים האחרונות גם בדגמים עממים, כמערכות סיוע לנהג הכוללות שליטה בטלפון, מוזיקה, ניווט וחיווי של מערכות נהיגה. אלה מערכות סגורות, שלא מאפשרות להתקין תוכנות נוסף לתוכנות ברירת המחדל, ולמעט מקרים של שיתופי פעולה מיוחדים - הן לא הציגו העדפה לפעולה דרך אייפון או אנדרואיד.

 

השוק השתנה ב־2014, אז השיקה אפל את קארפליי, שמתקשרת אך ורק עם מערכת ה־iOS שלה ומציגה במסך הרכב ממשק המשקף את הטלפון. החברה עדכנה את המערכת למכוניות פעם אחת, בשנה שעברה, אז גם הודיעה כי היא תמשיך להציג עדכונים כל עוד תעודכן גם מערכת ההפעלה בסלולרי.

 

המערכת המתחרה, אנדרואיד אוטו, הושקה ב־2015 כשהיא מוגבלת לקישוריות אך ורק למכשירי אנדרואיד. ההבדל העיקרי בינה לבין היריבה מבית אפל הוא בממשק, וגם התכונות שלה קצת יותר פתוחות (אך באופן מפתיע לא הרבה יותר מקארפליי). שתי המערכות פועלות דרך מערכת הבידור המובנית של יצרניות הרכב או בשימוש במערכות של יצרניות חיצוניות כגון פיוניר וקנווד, ובמקרה של קארפליי גם במערכת חיצונית של חברת אלפיין.

 

אם נכנסים קצת לקרביים של המערכות, אפשר לראות שהיכולות שלהן לא שונות כמעט. הרעיון הבסיסי שלהן הוא כאמור הקרנה של ממשק הסמארטפון על גבי מסך מגע שמורכב בקונסולה הקדמית של הרכב, וההבדל ביניהן הוא בממשק עצמו, שתואם מאוד גם את פילוסופיית העיצוב של כל אחת מהחברות.

 

באפל בחרו להציע הגדלה של ממשק האייקונים של האייפון, שבו הגישה לכל תכונה מופעלת בהקשה על סמל האפליקציה (טלפון, מוזיקה, מפות, הודעות, ספרי אודיו ופודקאסטים). מפתחי הגרסה של גוגל בחרו במערכת של חמש חלוניות (ניווט, בידור, תקשורת, חיפוש ואפליקציות), ורק אחרי כניסה אליהן המשתמש יכול לבחור באפליקציה מסוימת.

 

התחרות על יצרניות הרכב במלוא עוזה

ממשק החיווי הראשי של שתיהן לא ממש דומה. קארפליי מציעה ממשק נקי למדי שלא מציג יותר מדי מידע על מה שקורה במערכת בכל זמן נתון. כך, למשל, אם מתנגן לכם שיר ברקע, לא תראו את החיווי שלו בתצוגה הראשית, אלא אם כן תקישו על אייקון האפליקציה שמפעילה אותו כרגע; ואם אתם מנווטים, הוראות הניווט יופיעו לכם בחלונית שקופצת כל אימת שאתם נדרשים להוראה חדשה. זו כמובן מגבלה טכנית שנובעת מהעובדה ש־iOS לא יודעת להתמודד עם ריבוי משימות בזמן אמת באופן יעיל - ירושה מפילוסופיית עיצוב הממשק של סטיב ג’ובס המנוח.

 

לעומת זאת, באנדרואיד אוטו העניינים מפורטים יותר. חיווי המידע מתבצע דרך החלק התחתון של המסך, המציג מידע על פעולות שהאפליקציות מבצעות ברקע, בדומה למערכת וילון ההתראות בסמארטפונים מבוססי אנדרואיד. כך לדוגמה, אין צורך להקיש על האפליקציה בשביל לדעת איזה שיר מתנגן או מתי יש לפנות.

 

מבחינת זמינות לקארפליי יתרון על פני אנדרואיד אוטו, מכיוון שאפל כבר חתמה על הסכמים עם מרבית היצרניות הגדולות והיא מוסיפה שותפות. גוגל, לעומת זאת, העדיפה להצטרף ליוזמת המכונית הפתוחה (קבוצה משותפת ליצרניות רכב וטכנולוגיה הפועלות לפיתוח תקנים אחידים), שבה חברות כרגע כ־28 יצרניות וספקיות טכנולוגיה. גם היא עובדת במרץ על הוספה של שותפות למערכת שלה. 

x