אמ;לק: אם משהו קורה, תגיד שהוא קורה
לא כולם הבינו את האידיאולוגיה מאחורי המשפטים הקצרים ברשת - עמוד הפייסבוק הפופולרי לא מבקש לצמצם את השיח המקוון, אלא דווקא להגביר את הדיוק ולא לוותר עליו בשם הקיצור
08:19
27.02.16
1. באורך הנכון. אמ;לק, ראשי תיבות של "ארוך מדי; לא קראתי", הוא אחד מעמודי הפייסבוק הפופולריים ביותר בישראל, עם קרוב ל־90 אלף עוקבים. הוא לוקח ידיעות חדשותיות מעורפלות או בעלות כותרות המשמשות טיזר ("צפו: היכן ייפתח הדיוטי פרי הגדול בעולם?") ומספקים את המידע המתחבא ("טורקיה"). הרעיון פשוט: אם משהו קורה תגידו לנו שהוא קורה, בלי להערים בולשיט.

אמ;לק, אם משהו קורה תגידו שהוא קרה
2. הטעות המצרית. קל לפספס את הרעיון מאחורי אמ;לק ולהתמקד בצורה ולא בתוכן. קל לחשוב שאם אומרים רק משפט פשוט וברור, בלי להתחכם, הגולשים יהיו מרוצים. ח"כ סתיו שפיר למדה זאת השבוע, כשכתבה בטוויטר ש"לפי התורה באנו לכאן ממצרים". לא עזרו ההצטדקויות וההסברים על גיבוש העם במעמד הר סיני: הציוץ הזה התקבל כהפגנת בורות והפך לכתם תדמיתי מיותר.
3. בואו נדייק. אלא שהבעיה בציוץ של שפיר לא קשורה כלל למחלוקת תיאולוגית או היסטורית. היא קשורה למחשבה שככה הגולשים מתנהלים; זוהי שפתם; הם מסרבים לקרוא יותר משניים־שלושה משפטים, ואפשר לדחוס למשפטים האלה כל סוגיה, מורכבת ככל שתהיה. אלא שהרעיון של תרבות האמ;לק הוא דווקא להגביר את הדיוק, לא לוותר עליו בשם הקיצור.

סתיו שפיר. עצם הציוץ היה טעותצילום: חגי הירשפלד
4. ללמוד מההיסטוריה. לא מעט עמודי פייסבוק הוכיחו שיש ברשת החברתית מקום לפוסטים בני כמה מאות מילים, שעוסקים בנושאים מורכבים לעתים - כל עוד הם כתובים בדרך בהירה ועניינית שלא גורמת לגולשים לדפדף הלאה. "היסטוריה גדולה, בקטנה", למשל, מציג פרשות היסטוריות שונות באופן כזה, ונהנה מכ־40 אלף קוראים נאמנים. לא כל דבר מתאים ל־140 תווים בטוויטר.
5. דרשו יותר. במעידה הקטנה של שפיר יש לקח גם לגולשים. קל להתעמת עם אמירה כמו "לפי התורה באנו לכאן ממצרים". קשה יותר להתעמת עם סיסמאות אחרות, כלליות יותר, שהפוליטיקאים מפיצים ברשתות החברתיות. המחשבה שאפשר לתמצת דיון על הקפת ישראל בגדרות בסיסמאות על "חיות טרף", למשל, מופרכת לא פחות. אמ;לק: מותר וצריך לדרוש שיח מקוון אינטליגנטי יותר.


