$
רכב

ועדת הכלכלה אישרה: יבואני הרכב הוותיקים יספקו אחריות, שירות ומענה גם לריקולים לרכב ביבוא מקביל

הוועדה דנה גם בסעיף העוסק בתנאים לקבלת רישיון יבואן רכב עקיף, לפיו על מבקש הרישיון יהיה להתקשר עם סוכן מורשה שיש לו הסכם עם יצרן לתקופה של שנה לפחות. במקרים בהם היבואן העקיף יבקש לייבא דגמים שמיובאים לישראל על ידי היבואנים הישירים הוא לא יהיה מחויב להתקשר עם הסוכן בכתב, אלא בדרך שיקבע שר התחבורה

תומר הדר 16:0931.01.16
ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ יעקב פרי (שמילא את מקום איתן כבל) אישרה היום את הסעיף בחוק רישוי רכב המתיחס לנושא האחריות הניתנת על רכבים ביבוא מקביל ונושא הריקולים. לדברי אבנר פלור, סמנכ"ל תנועה בכיר במשרד התחבורה, כיום קיימים בארץ מעל 16 יבואני רכב ביבוא ישיר ורק שלושה ביבוא מקביל (יצוין כי שניים מהם, אלבר ואוטומקס אינם עוסקים כיום ביבוא מקביל ונחקרים על ידי רשות המסים). לדברי פלור, אחת הבעיות העיקריות היא נושא הענקת האחריות לרכבים ביבוא מקביל, הטיפול בריקולים ונושא אספקת חלקי החילוף. מסיבה זו דורש משרד התחבורה מיבואן הרכב הוותיק, שנמצא בקשר מול יצרן הרכב, לספק את השירות גם לרכבים שלא ייבא לארץ.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט" בשבוע שעבר, ועדת הכלכלה הזמינה חו"ד בנושא – שקבעה כי על יבואני הרכב הוותיקים לשאת באחריות לריקולים, אך רק לדגמים שמיובאים על ידי יבואני הרכב הוותיקים עצמם. במקרה של דגמים שאינם מיובאים על ידי היבואנים הוותיקים – על יבואן הרכב המקביל תוטל חובה לשאת באחריות לריקול, או על משרד התחבורה. לדברי ינון עמית, לשעבר מנכ"ל אלבר- וכיום מנכ"ל אוטומקס, כיום ניתן לרכוש באיטליה טויוטה יאריס היברידית במחיר, לאחר תשלום מס, של 75 עד 80 אלף שקל, בעוד שיבואן טויוטה מוכר יאריס דומה במחיר של 115 אלף שקל. לדברי עמית: "אין יבוא מקביל לא בגלל היעדר כדאיות כלכלית, אלא בגלל חסמים שהוועדה מטפלת בהם".

יבואני הרכב הוותיקים יספקו אחריות ושירות יבואני הרכב הוותיקים יספקו אחריות ושירות צילום: תומי הרפז

 

בנוסף ציין רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, כי יש להגביל את יבואני הרכב מבעלות על מספר מוסכים – ולאפשר להם בעלות על מוסך בודד. לדברי עו"ד אינגריד הר אבן, יועצת משפטית לאיגוד המוסכים, יבואני הרכב משתלטים כיום על מוסכים. לטענת פלור, מתוך 5,000 מוסכים שקיימים בישראל 600 הם מוסכי רשת הקשורים ליבואן ורק 50-60 מוסכים הם בבעלות היבואנים. עם זאת הוא אישר כי נתח השוק של 600 המוסכים הקשורים ליבואנים הוא גבוה. לדבריו, "הגבלת היבואנים למוסך אחד נדונה בעבר בממשלה, יש עם זה בעיה והבקשה לא תורמת לתחרות". למרות זאת ביקש ח"כ פרי, שכאמור ניהל את הישיבה, ממשרד התחבורה לבחון את הנושא שוב, ללכת לכיוון של איגוד המוסכים ולהציע לוועדה נוסח מתוקן בנושא.

 

הוועדה דנה גם בסעיף העוסק בתנאים לקבלת רישיון יבואן רכב עקיף, לפיו על מבקש הרישיון יהיה להתקשר עם סוכן מורשה שיש לו הסכם עם יצרן לתקופה של שנה לפחות. במקרים בהם היבואן העקיף יבקש לייבא דגמים שמיובאים לישראל על ידי היבואנים הישירים הוא לא יהיה מחויב להתקשר עם הסוכן בכתב, אלא בדרך אחרת שיקבע שר התחבורה באישור ועדת הכלכלה. כמו כן, היבואן העקיף יצטרך להציג התחייבות מהסוכן להודיע לו על ריקולים, למסור הוראות טכניות לתיקון ולשאת בעלות הטיפול בהם. בתום הדיון אישרה הוועדה את הסעיפים העוסקים בנושא הריקולים והאחריות. ח"כ פרי ציין כי משרד התחבורה התחייב לבחון את נושא הגבלת מספר מוסכי היבואן וכן את משך הזמן לתוקפו של הרישיון.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x