$
דעות

רופאים, אל תתקפו את חוק זכויות החולה

בכנס ההסתדרות הרפואית יצאו רופאים נגד החוק שפוגע לדבריהם במערכת הרפואה הציבורית; ואולם החוק הנחוץ שם את החולה במרכז ושיפר את התקשורת בין הרופא למטופלים

ענת קאופמן 08:1022.01.16

דוברים שונים בכנס ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) שנערך השבוע ועסק בעשרים שנות קיומו של חוק זכויות החולה והשלכותיו, תקפו את החוק. לדבריהם החוק פוגע במערכת הרפואה ציבורית ובתדמיתו בעיני הציבור, וגורם לכך שה"רופא רואה במטופל תובע פוטנציאלי".

 

מטבע הדברים ביקורת כנגד החוק, בכנס של רופאים, רואה לנגד עיניה את טובת הרופא בלבד, ונוטה להתעלם מטובת החולה. הפוך למטרת חוק זכויות החולה, המבקש לשים את החולה במרכז, לקבוע את זכויותיו של החולה ולהגן על כבודו, על פרטיותו ועל האוטונומיה שלו.

 

הנואמים ציינו מספר סיבות, ובהן: א. התפתחו אצל המטופל ציפיות ודרישות כמו לכוחות צרכניים. ב. החוק הגדיל את החשיפה לתביעות על רשלנות רפואית. ג. בשל החשש מתביעות וועדות פנימיות בבתי חולים לא יוכלו לדון במקרים חריגים וללמוד מהם, משום שהן מחויבות לפרסם את דיוניהן. ד. תביעות לרשלנות רפואית מתקבלות בשל חוסר תיעוד רפואי, אשר יוצר אצל המטופלים תמריץ לתבוע.

 

גם הרופאים בכנס הסכימו כי בזכות חוק זכויות החולה חל שיפור במערכת הרפואית והתקשורת בין הרופא למטופל השתפרה. למרות שעדין לא הגענו למצב האופטימאלי בעניין זה, ורופאים רבים עדין מתייחסים למטופלים בצורה מתנשאת ולא שירותית.

 

רופאה וחולה (אילוסטרציה). החוק שיפר את התקשורת רופאה וחולה (אילוסטרציה). החוק שיפר את התקשורת צילום: שאטרסטוק

 

ככל שבתי החולים והרופאים סבורים כי היעדר תיעוד רפואי יוצר אצל המטופלים תמריץ לתבוע, יתכבדו אותם רופאים ויערכו את הרשומה הרפואית באופן מלא וכנדרש. הרי בידיהם בלבד מצויה הבחירה כיצד לערוך את הרשומה הרפואית. לכן אין לבתי החולים ולרופאים אשר אינם עורכים את הרשומה הרפואית כראוי להלין אלא על עצמם.

 

יו"ר הר"י, הד"ר ליאוניד אילדמן הודה בכנס כי בתי חולים נמנעים מלבצע ועדות חקירה במקרים שיש צורך לבצעם, וזאת רק כדי להסתיר את המחדלים של בית החולים והצוות הרפואי שלו. זו התנהגות שאינה מתאימה כלל לבתי חולים במדינה מתוקנת, אלא לבתי חולים במדינת העולם השלישי. בנוסף, בהתאם לסעיף 22 לחוק זכויות החולה, בתי חולים עדין יכולים לערוך ועדות בקרה ואיכות פנימיות שתוכנן חסוי.

 

אכן, כמות תביעות הרשלנות הרפואית עלתה וזאת מסיבות רבות ומגוונות, בין היתר, בשל היכולת להיוועץ ברופא נוסף, הנגישות למידע רפואי, תום עידן התמימות ותום העידן שבו הרופא הוא האורים והתומים בכל דבר וענין וועוד. אך הסיבה העיקרית לעליית התביעות היא שבעבר המידע היה הרבה פחות נגיש והרבה יותר מוסתר מפני המטופל והציבור בכלל.

 

למען הסר ספק, גם היום מטופלים נלחמים במערכת כדי לקבל מידע. גם היום המטופל נמצא במצב נחות ביחס לרופאים שמטפלים בו, וגם היום ניהול הליך משפטי בתביעת רשלנות רפואית, הוא מלחמה יומיומית של המטופל ובאי כוחו. למרבה הצער, לא פעם נדחות תביעות בבתי המשפט רק בשל העדר מידע של החולה באשר למה שבאמת קרה בחדר הניתוח בעת שהוא היה מורדם ומונשם.

  

יש לחזק ולשפר את הרפואה הציבורית בישראל וקופות ובתי החולים צריכות לקבל תמריצים ומשאבים. אך יש ליצור מנגנון שיבקר את המערכות הללו בצורה אובייקטיבית, באופן כזה שהמשאבים והתמריצים יושקעו לטובת המטופלים. 

 

הכותבת היא מומחית לנזיקין ורשלנות רפואית

בטל שלח
    לכל התגובות
    x