$
רכב

מחירוני הרכב הכפולים: יד ימין מוזילה, יד שמאל מייקרת

יבואני הרכב מצאו טריק חדש: הם מציעים דגמי מכוניות חדשים במחיר מוזל כדי למשוך לקוחות חדשים, במקביל למחירון הרשמי הגבוה שמוצג לרשויות ולסוכנויות הביטוח. אבל באותה נשימה הם מייקרים רכבים משומשים במרכזי הטרייד אין שלהם

תומר הדר 08:3019.01.16

ענף הרכב החל את השנה בשתי מגמות סותרות: מצד אחד יבואני הרכב משקיעים מאמצים לשמר את שוק הרכב המשומש, ומצד שני מנסים לפתות לקוחות לשוק הרכב החדש באמצעות פרסום של מחירונים מוזלים.

 

כיום כמה יבואני רכב שמציגים דגמים חדשים המיועדים לשיווק ב־2016 מציינים מראש שלכלי הרכב קיים "מחירון מקביל". מדובר בתופעה שטרם תפסה את תשומת לבו של הרגולטור. כך היא פועלת: יבואן רכב מציג רכב חדש שיש לו מחיר מחירון רשמי, ולצדו מחירון נוסף. בדוד לובינסקי, יבואנית פיג'ו וסיטרואן, ציינו בעת האחרונה שמדובר ב"מחירון תקשורתי", כלומר מחיר נמוך שהיבואנית תצליח להחזיק ככל שתוכל. בצ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה, מדגישים שמדובר ב"מחיר חדירה" נמוך שמוצג לצד מחיר המחירון הרשמי, אך לעתים מחיר החדירה מחזיק אצל כמה יבואני רכב במשך חודשים. לדוגמה: בדוד לובינסקי הוצגה ה־208 אקסס האוטומטית שמחיר המחירון שלה הוא 89 אלף שקל ב"מחיר תקשורתי" של 83 אלף שקל. פיז'ו 108, שמחירה הרשמי הוא 77 אלף שקל, מוצעת ב־72 אלף שקל.

 

שמאי הרכב לוי יצחק. התחיל להתייחס למבצעים שמאי הרכב לוי יצחק. התחיל להתייחס למבצעים צילום: עמית שעל

 

בנוסף, בסקודה הוצג בעת האחרונה רכב הכביש־שטח ספייסבק סקאוטליין. מחירו הוא 119 אלף שקל, מחיר החדירה הוא כבר 115 אלף שקל. בפועל, מדובר במחירון נוסף.

 

מדוע מחירון כזה טוב למאזן המכירות של היבואן אך רע לצרכן? בשוק המשומשות מחירי הרכב נקבעים בהתאם למחירונים. כאשר יבואן רכב מפרסם מכונית במחיר מסוים, מחיר אותו הדגם בשוק המשומשות נקבע כנגזרת של מחיר הרכב החדש. לדוגמה, למכונית בת שנה נקבע מחיר מחירון לפי כ־90% ממחירו של אותו הדגם בשוק הרכב החדש. אך כאשר הרכב החדש נמכר בזול מלכתחילה, הרכב המשומש אינו יכול להימכר.

 

 

לפי דיווחים בענף הרכב, בשנה שעברה החלו מחברי המחירונים לרכב משומש, ובראשם שמאי הרכב לוי יצחק, להתייחס בכובד ראש למבצעי מכירות — ומן הסתם יגיע היום שיעסקו גם בנושא המחירון המוזל. אלא שגם כאן ליבואני הרכב הפתרונים: לנוכח העובדה שמחירוני הרכב המשומש משקפים גם מבצעים והטבות כיום, החלו מרכזי הטרייד אין להקפיד ביתר שאת על תוספות מחיר למחירי המשומשות. כך לפי דיווחים של גורמים בענף הרכב, לדוגמה בשל רכישה ממרכזי טרייד אין מורשים.

 

בעת האחרונה הופיעה במחירון הרכב המשומש של לוי יצחק תוספת שנעדרה ממנו בעבר: תוספת מחיר מיוחדת למחיר מכונית משומשת שנרכשת ישירות מטרייד אין של היבואן. תוספת כזו נוספה למשל למחירון לוי יצחק, ונוגעת למכוניות של פיז'ו וסיטרואן שנרכשו מהטרייד אין של פיז'ו וסיטרואן.

 

ההיגיון ברור: יבואן פיז'ו הוא שיודע כיצד למכור ולטפל במכוניות פיז'ו, ולכן יש לרכוש ממנו את המכוניות במחיר גבוה ממחיר המחירון. ואולם, מדובר גם ביבואן שמוכר את המכוניות החדשות במחיר נמוך ממחיר המחירון הרשמי שלו עצמו, מה שאמור, על הנייר, לגרום למחירן לרדת במחירון.

 

סוגיה נוספת היא ההשלכות על שווי השימוש, שנגזר ממחירו של רכב חדש. כלומר, מי שלוקח מכונית מדגם מסוים בליסינג, נדרש לשלם מדי חודש שווי שימוש שמחושב לפי 2.48% ממחירו של הרכב.

 

כך למשל, אם רכב עולה 100 אלף שקל, מחזיקי אותו דגם בליסינג ישלמו שווי שימוש בגובה 2.48% ממחיר אותו הרכב. אך אם מחירו האמיתי של הרכב לצרכן הוא 95 אלף שקל, במסגרת אותו מחירון מקביל — שווי השימוש עדיין משולם לפי מחיר מלא של 100 אלף שקל.

 

 

נוסף על כך קיים עניין ביטוחי: אם למשל רכב נמכר במסגרת אותה "הטבה" במחיר של כ־95% ממחירו כחדש, ולאחר יום אחד עובר תאונת טוטאל לוס, יש לפצות את בעל הרכב לפי מחיר הרכב המלא כמו שהוא מופיע במחירוני היבואנית הרשמיים ולא המוזלים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x