$
קפיטליזם 3.0
קפיטליזם 3.0 גג כתבה

קפיטליזם 3.0

"מיזם חברתי קטן יכול לשנות תעשייה שלמה"

המיזמים החברתיים אמנם חגים סביב עסקים גדולים, אומרת פרופ' דפנה קריב מהמכללה למינהל, אבל בכוחם לגנוב לקוחות ולייצר שוק חדש בזכות נטייתם לחבור זה לזה: "במיזם חברתי המתחרים הם שותפים"

גיל קליאן 08:0706.01.16

"יזמות חברתית קטנה יכולה לשנות מודל עסקי של תעשייה שלמה", אומרת פרופ' דפנה קריב — ראש המחלקה לאסטרטגיה ויזמות וראש NOVUS, מרכז היזמות של בית הספר למינהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למינהל; ואחת ממחברות הספר "Creating the Social Venture", שסוקר את עולם היזמות החברתית וראה אור לפני חודשים אחדים.

 

אבל אחת הביקורות על עולם היזמות החברתית היא שמדובר בעסקים קטנים מאוד עם השפעה קטנה מאוד.

"פעם הייתי בכנס ופרופסור אחד שאל למה צריך יזמות קטנה. הרי יש מיקרוסופט ואפל ופייסבוק, אז מה, יבוא אחד ויעשה רשת חברתית אחרת? אבל מיזמים יכולים לייצר שוק חדש. הם תמיד חגים סביב ארגונים גדולים ועסקים גדולים, אבל יכולים להציע מוצרים חדשים או לקחת לקוחות, וזה יכול לשנות תעשיות שלמות. מיזם נשאר לאורך זמן ומיזם חברתי אוהב להתפרס. מיזם רגיל אוהב לשמור את המודל העסקי שלו לעצמו, אבל במיזם חברתי — המתחרים הם שותפים. מיזם כזה כמו נשים מבשלות רוצה לגדול ולהפיץ את המודל שלו בכל מקום אפשרי. המתחרים כביכול הם שותפים והם מגדילים את האימפקט. מהבחינה הזאת, מיזם חברתי קטן מאוד מטריד את הארגון הגדול ויכול לייתר אותו לגמרי, לשים את העשייה החברתית של הארגון הגדול בצד".

 

כאן המקום להבחין בין יזמות חברתית לעסק חברתי. עסק חברתי הוא בעצם עסק רגיל שמנסה לייצר ערך חברתי ברור, למשל על ידי העסקת אוכלוסיות מוחלשות בשכר הוגן כגון אקומיוניטי, מיזם מיחזור פסולת אלקטרונית שמעסיק אנשים עם מוגבלויות; או בית הקפה רינגלבלום, שמעסיק בני נוער בסיכון. לעומת זאת, יזמות חברתית מנסה ליצור סוג חדש של עסק שמתבסס על ערך חברתי.

 

פרופ' דפנה קריב פרופ' דפנה קריב צילום: עידן גרוס

 

מלבד יצירת ערך חברתי ברור, מה מאפיין יזמות חברתית?

"מיזם חייב להיות משהו שמפעיל חדשנות מתמשכת. אם אתה לא חדשן, אתה עסק ולא מיזם. חנות מכולת או בית קפה הם לא מיזמים אלא עסקים. אין להם חדשנות במודל העסקי עצמו. במיזם אתה חייב להסתכן".

 

יש בישראל מיזמים שמבוססים על חדשנות וסיכון?

"בטח. מלא. לפני שנה הוזמנתי על ידי בנק דיסקונט לעשות יום אחד של סדנה ליזמות חברתית ליזמים שמנהלים חשבונות בבנק. פגשתי שם 30 יזמים חברתיים מאוד מעניינים. אחד שעושה ראלי לאנשים בעלי מוגבלויות, ראלי של אופניים. מיזמים שקשורים לסוג של תן וקח, סחר חליפין, או כלכלה משתפת".

 

לפי ההגדרה הזאת, גם חברות כמו ווייז או מובילאיי הן מיזמים חברתיים.

"ווייז זה לגמרי יזמות חברתית. זה רשת של אנשים שעוזרים זה לזה. בדרך זה מפחית את זמן הנסיעה ולכן מפחית זיהום, וככל הנראה גם יש לזה השפעה חיובית של הפחתת תאונות דרכים. אותו סיפור גם עם מובילאיי".

 

מה היקף היזמות החברתית כיום?

"יזמות חברתית מהווה היום 6% משוק העבודה בצפון אמריקה, ובמערב אירופה זה קצת יותר מ־3%. בעולם השלישי אין, וזה אבסורד כי הם אלה שהכי זקוקים לזה. העולם לצערנו עוד לא השתנה. יש הרבה עוני והרבה בעיות. אנחנו מטפלים בזה טיפות־טיפות. התפיסה היא שתטפל בעוד טיפה ועוד טיפה, ולאורך זמן תראה שיש לזה אפקט".

 

האם זה באמת עובד?

"אין מספיק מודלים מחקריים שיכולים לומר משהו ברמה גלובלית, אבל יש מחקרים שמראים הצלחות. למשל אתה יכול לראות כפר שלם באפריקה שפתאום מודע יותר להיגיינה, או בית ספר שלם בהודו שיודע לקרוא ולכתוב וכל תלמידיו עברו לבית ספר תיכון".

 

קריב הגיעה לתחום היזמות החברתית לאחר שחקרה יזמות מגדרית. שאלת המחקר שלה היתה מדוע נשים מצליחות פחות מגברים כיזמות עצמאיות, ומסקנתה היתה שהבעיה אינה טמונה בשיעורי ההצלחה, אלא שגברים ונשים מחזיקים בהגדרה שונה של מהי הצלחה. "כולם יגידו שהם מצליחים", אומרת קריב, "אבל מבחינת האשה ההצלחה היא לומר 'לא לקחתי פרויקט נוסף כי הוא היה מפריע לי בזמני הפנוי'. הגבר ידבר רק על שורת הרווח ויגיד שהוא לחוץ, שלא טוב לו, שיש לו בעיות בזוגיות, אבל הוא יזם עם שורת הכנסות גבוהה יותר — ולכן הוא יזם מצליח".

 

פרופ' דפנה קריב

מקום מגורים: רמת השרון

מצב משפחתי: נשואה + 3

תפקיד: פרופ' ליזמות, מגדר ובינלאומיות; מרצה ליזמות

עוד משהו: רצה 4 פעמים בשבוע 10 ק"מ ("באטיות")

בטל שלח
    לכל התגובות
    x