משפט

בנק הפועלים יחזיר 900 אלף שקל ללקוחות עקב גביית עמלות גבוהות מהמותר

בעקבות ייצוגית נגד בנק הפועלים ולאומי בה נטען כי הבנקים פעלו בניגוד לתעריפון העמלות שנקבע, הפועלים שגבה 1.5 מיליון שקל מעל למותר, התחייב לזכות את לקוחותיו ב-60% מהסכום במסגרת פשרה

עו"ד עמוס האוזנר 13:1702.12.15

בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגדו, הודה בנק הפועלים שגבה עמלות גבוהות מהמותר מלקוחות יחידים ועסקים קטנים. לאחרונה אושר הסדר פשרה, במסגרתו התחייב הבנק להשיב ללקוחותיו רק 60% מהסכומים שגבה שלא כחוק.

 

כחלק מהרפורמה משנת 2008 בעמלות הבנקים, הוציא בנק ישראל הוראות לגבי השירותים שעבורם רשאי הבנק לגבות עמלות מלקוחותיו, ותעריפון הקובע את אופן החישוב שלהן.

 

בין היתר, קובע התעריפון כי לקוח יחיד או עסק קטן, יחויב בתחילת החודש בכלל העמלות עבור "פעולות על ידי פקיד" ו"פעולות בערוץ ישיר", וכי בכל מקרה תיגבה עמלת מינימום בסכום מצטבר של שתי פעולות פקיד.

 

כמו כן לפי ההוראות, עמלת המינימום לא תכלול עמלות שנגבו עבור פעולות במטבע חוץ, שלהן יש עמלה בפני עצמה.

 

כספומט. הבנקים פעלו בניגוד לכללים כספומט. הבנקים פעלו בניגוד לכללים צילום: גדי קבלו

 

שש שנים לאחר הרפורמה הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד בנק הפועלים ובנק לאומי, במסגרתה נטען כי הבנקים פעלו בניגוד לכללי הבנקאות ולא הפחיתו מעמלות המינימום את העמלה עבור פעולות במטבע חוץ.

 

עוד נטען, כי בנק הפועלים היה מודע להתנהלותו הפסולה, וב-2011 אף תיקן אותה, אך למרות זאת הוא לא החזיר ללקוחותיו את הכסף שגבה שלא כחוק.

המבקשים – לקוח של בנק הפועלים ולקוחה של בנק לאומי – העריכו את הנזקים של קבוצת הלקוחות שדמי הניהול שלהם נקבעים לפי תעריפון "לקוח יחיד/עסק קטן", בסכום של כשישה מיליון שקל. בעוד ההליכים בין המבקשת לבנק לאומי נמשכים עד היום, במאי 2015 הגישו המבקש ובנק הפועלים הסדר פשרה לאישורו של בית המשפט.

 

במסגרת ההסדר, הודה הבנק כי גבה סכום של כ-1.5 מיליון שקל מעל למותר והתחייב לזכות את לקוחותיו ב-60% מהסכום, בתוספת ריבית והצמדה, בתוך 45 יום מאישור הפשרה. באשר ללקוחות שעזבו את הבנק מאז הוסכם, כי מי שזכאי להחזר גבוה מ-20 שקל יקבל שיק בנקאי לביתו, ואילו הסכום שנגבה מאלה הזכאים להחזר קטן מ-20 שקל, יחולק בין שאר חברי הקבוצה.

 

השבה סבירה

 

"לאחר בחינת הסדר הפשרה מצאתי כי קיימות, לכאורה, שאלות מהותיות המשותפות לחברי הקבוצה, וסיום ההליך בהסדר פשרה הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת", כתב השופט פרופסור עופר גרוסקופף בפסק הדין שאישר את ההסדר.

 

לדברי השופט, השבת 60% מגביית היתר היא סבירה בהתחשב בסיכויי התביעה ובכך שכבר בשנת 2011 – שלוש שנים לפני הגשת התביעה – שינה הבנק את התנהלותו.

 

לאור היקף המידע שמסר בנק הפועלים בנוגע לסכום שנגבה בניגוד לתעריפון, סבר השופט שניתן לאשר את ההסדר גם מבלי למנות מומחה שיבדוק אותו לעומק.

 

לפיכך, החליט השופט לאשר את הסדר הפשרה המוצע, והורה לבנק לפרסם הודעה לציבור בעניין.

 

באשר לגמול ולשכר הטרחה, קיבל השופטת את המלצת הצדדים, וחייב את הבנק לשלם למבקש 50,000 שקל ו-150 אלף שקל שכ"ט לעורך דין המייצג, עליו גם הוטל לטפל בתלונות חברי הקבוצה נגד הבנק.

 

עוד נקבע כי בנק הפועלים ימסור לבית משפט הודעה על השלמת ביצוע הסדר הפשרה עד מאי 2016.

יש לקוות, כי פסיקה ברורה זו תשמש אות אזהרה לבנקים בכלל וליחסם ללקוחותיהם, תוך מודעות לאפשרות הגשת תובענה ייצוגית נגדם.

 

לפסק הדין המלא, לחצו כאן

 

• מייצג המבקש: עו"ד רונן שחר

• מייצגי המשיב: עו"ד נועם רונן, עו"ד עופר פליישר

* עו"ד עמוס האוזנר עוסק בתביעות ייצוגיות ודיני בנקאות.

 

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x