מחוץ לקוקפיט
יו"ר איגוד הטייסים, קברניט יוסי שוב- טייסים ישראליים נאלצים לחפש עבודה בחו"ל, כי בארץ מקרקעים אותם בגיל 65 ולא בגיל 67
בשנה האחרונה הורתה רשות התעופה האזרחית (רת"א) לקרקע טייסים ישראליים בהגיעם לגיל 65, זאת בניגוד לנהוג במדינות מערביות שונות בהן טייסים יכולים לטוס (בטיסות פנים) מגיל 65 עד הגיעם לגיל 67.
למשל, טייסים בני 65 יכולים להמשיך לטוס בטיסות בינ"ל בין אוסטרליה וניו זילנד. במדינות אלה, וגם בקנדה, אין מגבלת גיל עליון לטיסה, וכל עוד שהטייס עובר בהצלחה מבחני כשירות מקצועית ובדיקות רפואיות, תוקף רישיון הטיסה שלו נשמר.
לדברי קברניט ד"ר יוסי שוב, יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, הוראת רת"א מבטאת פרשנות מחמירה של נוהל בין לאומי, והמצב הזה גורם לטייסים ישראליים בשנות ה-50 לחייהם, להתחיל לחפש אופק תעסוקתי חדש בחברות תעופה זרות, למשל ביפן ובאוסטרליה.
לדברי יוסי שוב, טייס שמקורקע בגיל 65 נאלץ להמתין שנתיים עד לקבלת הפנסיה, והמצב הזה קשה מאד. שוב מציין, שאיגוד הטייסים פנה לרת"א והסכים להתלות את תוקף רישיון הטיסה בביצוע בדיקות רפואיות קפדניות לטייסים המבוגרים, כדי לבדוק את כשירותם לטיסה, אולם רת"א לא הסכימה לכך.
רעיון אפשרי נוסף שהועלה ע"י הטייסים הוא לאייש את המטוסים בצוותים מעורבים של טייסים צעירים ומבוגרים, ואפילו להגדיר את הטייס הוותיק כ"טייס מתגבר" שלא יבצע המראות ונחיתות אלא רק טיסות שיוט בגובה רב. אולם לדברי שוב, גם ההצעה הזאת לא התקבלה ברת"א.
רשות התעופה האזרחית מסרה בתגובה כי "החוק במדינת ישראל, תואם את הסטנדרטים הבינלאומיים והנהוג בטיסות בינלאומיות בכל העולם והוא מגבלת גיל 65 לטייס בטיסה מסחרית להובלת נוסעים. כך גם הפרקטיקה בפועל בעולם. מגבלה זאת נועדה להבטיח את בטיחותו של הנוסע המשלם: היא נובעת מהסיכון לתאונה קטלנית עקב אבדן יכולת לתפקד (incapacitation) במהלך הטיסה – סיכון אשר על פי מחקרים תעופתיים מדעיים המוכרים בעולם, מוגבר עם הגיל. רת"א לא קרקעה אף טייס אלא הדין הישראלי והבינלאומי מונע המשך טיסתם אחרי גיל 65. רת"א בחנה לעומק ובאופן ענייני, לאורך שנים ארוכות, כל טענה ונתון שהונחו בפניה על ידי איגוד הטייסים. נכון להיום, איגוד הטייסים אינו מגיש לרת"א שום נתון או עובדה חדשים שיש צורך לבחון בשנית אלא ממחזר טענות ונתונים שכבר נבחנו, נדונו, נסתרו ונדחו. טענות איגוד הטייסים אף נבחנו בשתי ערכאות שיפוטיות (כולל בית המשפט העליון) אשר קבעו כי החלטת רת"א לקיים את תקנות הטיס הישראליות העונות לסטנדרט הבינלאומי היא החלטה חוקתית, מידתית, ראויה, סבירה ותקינה".