$
רכב

פיאט 500X: שוכחת את סבתא בסיבוב

עם מנוע טורבו 1.4 ליטרים, גלגלים גדולים ופגוש בשרני, פיאט 500X היא שלב מהנה באבולוציה של פיאט 500 המקורית. תיבת ההילוכים מעט מתבלבלת והמתלים קשים, אבל בשוק הג'יפונים השגרתי מדובר בחידוש

תומר הדר 23:2416.08.15

אני אוהב את פיאט 500, אבל לא כל פיאט 500. אני אוהב את הבסיסית ביותר, זו שמצוידת במנוע זערורי בנפח 1.2 ליטרים ובתיבת הילוכים ידנית. הסיבה היא שמדובר במכונית הכי קרובה שיש לפיאט 500 המקורית, של פעם. היא לא בדיוק פיאט 500 המקורית, כי המקורית היתה מכונית קטנטנה, נטולת מזגן וכל אביזר בטיחות או נוחות, אך עם זאת, יוצרי פיאט 500 הנוכחית השכילו לייצר מכונית שלא נס ליחה. עובדה: היא מיוצרת כבר שמונה שנים ללא כל שינוי משמעותי, וכפי שזה נראה, היא תיוצר עוד שנים רבות.

 

אלא שעם הכסף בא התיאבון: פיאט העולמית לא היתה מעולם שחקנית בפלח השוק של רכבי הקרוס אובר - הג'יפונים - ופלח שוק זה הולך ומתפתח באירופה. הפתרון: שאילת רכיבים מקרייזלר, השותפה האמריקאית של פיאט שמייצרת את ג'יפ רנגייד הקטן, ויצירת גרסת קרוס אובר של פיאט 500.

 


 

פיאט 500X היא מכונית נאה במיוחד. לפני כשנתיים, כשבמשרדי פיאט התקבלה הוראה לייצר פיאט 500 משפחתית - כלומר כזו שמצוידת בעוד זוג דלתות מאחור - אנשי פיאט החליטו שעם העיצוב החדש יש לשלול מן ה־500 המקורית את שמחת החיים שעושה אותה פיאט 500.

בגרסת השטח, ניכר שאותם מעצבים הוחלפו או לפחות נשלחו לחשוב על מעשיהם. ה־500X היא מכונית מדליקה. אמנם היא מבוססת על פלטפורמה שונה לחלוטין וכוללת זוג דלתות נוסף, אבל היא גם מזכירה מאוד את ה־500 המקורית וגם נראית מוכנה לשטח.

 

יפה וחזקה, אבל עדיין לא מדויקת

 

במקום הגלגלים הזעירים של ה־500 - שהם עצמם מחווה ל־500 של שנות השישים - יש כעת גלגלים גדולים שמרמזים על כך שהיא מוכנה לירידה לשטח. הפגוש הדק הוחלף בפגוש בשרני וגדול, שנראה מוכן לעבודת שטח, והמרכב עצמו הוגבה. רק החלק האחורי מעט סוטה מעיצובה של ה־500 המקורית. זה לא נורא, הוא מאכלס תא מטען נכבד בנפחו.

 

 

פיאט 500X מבפנים פיאט 500X מבפנים צילום: נמרוד גליקמן

 

מבפנים, מעצבי ה־500 ניצבו כנראה בפני דילמה. רוכשי רכבי כביש־שטח אינם דורשים מינימליזם. הם דורשים מחזיקי כוסות. קל ליפול כאן ולייצר מכונית שנראית נפלא מבחוץ אך משעממת מבפנים. אנשי פיאט נמנעים לרוב מנפילה במלכודת. לרוב. תא הנוסעים עצמו מעוצב בדיוק כמו זה של פיאט 500 הרגילה. יש כאן משטחי פלסטיק צבעוניים ענקיים, שפע של מרווח פנימי וגם את מה שדורשים בעלי הג'יפונים. מערכת הסטריאו מצוינת ותנוחת הישיבה טובה.

 

הביקורת העיקרית נוגעת לאיכות החומרים. הפלסטיקה שסביב ההגה נראית זולה, וכך גם המתג שבין הכיסאות, ששולט בתגובות המצערת, ההיגוי ותיבת ההילוכים.

 

אפרופו מצערת ותיבת הילוכים, ה־500 מצוידת במנוע טורבו בנפח 1.4 ליטרים, שמפיק 140 כוחות סוס. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים, התקן שפיאט נמנעה ממנו שנים רבות. אבל כעת, כשחדירתה של פיאט לשוק הרכב האמריקאי נמצאת בעיצומה, ליצרנית האיטלקית אין ברירה אלא להתחיל לייצר מוצרים שמתאימים גם לקהל שחי מחוץ לאירופה. החדשות הטובות - מדובר בשילוב טוב. החדשות הרעות - טוב זה עדיין לא מצוין.

 

המנוע עצמו חזק ונשמע מצוין. זה לא מנוע שקט, אלא מנוע שמתוכנן מראש להישמע היטב בתא הנוסעים. המנוע הושאל מאלפא רומיאו, ולמרות המעבר אל רכב כביש־שטח, נותר בו עדיין שפע של רוח לחימה.

 

האכזבה מגיעה דווקא מכיוון תיבת ההילוכים; היא לא תמיד מדייקת בהעברות. בנסיעה רגועה בעיר או בשיוט, היא עושה את עבודתה היטב, אך כשהנהג לוחץ, היא לעתים מתבלבלת. לרוב הנהגים זה לא יפריע.

 

מתלים נוקשים מדי לכביש בין־עירוני

 

תכונה תמוהה אחרת שבהחלט תפריע לנהגים, גם כאלה שנוסעים לאט וגם כאלה שנוסעים מהר, היא עבודת המתלים של ה־500X. בפיאט 500 המקורית המכונית מיועדת להיות מעט קופצנית. מדובר בתכונה מכוונת שמהנדסי פיאט העניקו ל־500 כדי שתזכיר את סבתה המיתולוגית, אך ל־500X אין סבתא לזכור.

 

נהפוך הוא, מרכב כזה אפשר לצפות שיכויל לרכות מסוימת כדי שיתאים לרוכשי הג'יפונים, אך בפועל מדובר ברכב שמכויל לנוקשות גבוהה מאוד. כשה־500X תוקפת סיבובים בהרי ירושלים, הנוקשות הזו היא תכונה מבורכת. ה־500X היא אכן מכונית מאוד מהנה לנהיגה. אבל כאשר ה־500X צריכה לנסוע בכביש בין־עירוני שמצבו רחוק ממושלם, כלומר כבישים בין־עירוניים רבים במדינת ישראל, היא מקפצת על כל בור ולא מצליחה לשכך כראוי את גלי האספלט. בהתחשב ביכולת הגבוהה שהמנוע והשלדה מראים ובמורשת המשפחתית המפוארת של דגמי ה־500, מדובר באכזבה.

 

בסופו של דבר, פיאט 500X היא מכונית בעלת חשיבות גבוהה מאוד לשוק הרכב הישראלי: יבואנית פיאט היא אחת היבואניות היחידות שנאלצות להתנהל זה שנים ללא מכונית משפחתית אוטומטית. וכעת, כששוק הרכב הישראלי רוכש יותר ויותר ג'יפונים, ה־500X היא בדיוק המוצר שהיבואנית היתה צריכה.

 

גם מבחינת הצרכן, יש כאן בשורה. בשוק שבו חלק גדול מהג'יפונים הם רכבים די שגרתיים, ה־500X מצליחה להכניס עניין מחודש. עם זאת, אף שמדובר בקנייה מעניינת מאוד, מומלץ לבצע קודם נסיעת מבחן. עבודת המתלים עלולה לא להתאים לכל אחד.

 

פיאט 500X

 

  • מנוע: בנזין, נפח 1,368 סמ"ק, הספק מרבי 140 כ"ס, מומנט מרבי 23.4 קג"מ
  • ביצועים: מהירות מרבית 190 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־9.8 שניות
  • צריכת דלק: נתוני יצרן - 16.6 ק"מ לליטר. נתוני מבחן - 11.1 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 6 כריות אוויר, 4 כוכבים במבחן ריסוק פומבי
  • ציון ירוק: 9
  • מחיר: 133 אלף שקל

 

אהבנו: ייחודית. עיצוב נאה

פחות אהבנו: נסיעה נוקשה

מתחרות: ניסאן ג'וק, אופל מוקה

לסיכום: הג'יפון הססגוני ביותר, גם אם לא מושלם

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x