$
בחירות 2015

ברצלונה 2015

בדקנו: מה המפלגות חושבות על תחבורה ציבורית בשבת?

הממשלה האחרונה רשמה לא מעט הצלחות בנושא תחבורה - מפתיחת השמים לתחרות ועד לשדרוג כבישי הפריפריה, אבל בנושא התחבורה הציבורית ניתן כבר להכריז על כישלון חרוץ. שאלנו את ראשי המפלגות אילו שינויים הם מתכננים עבור המצביע נטול הרכב הפרטי

ליאור גוטמן 11:5717.03.15

בזמן כהונת הממשלה האחרונה נרשמו לא מעט הצלחות בתחום התחבורה: השמיים נפתחו לתחרות, החלה הקמתם של שני נמלים חדשים  ורשת הכבישים בפריפריה עברה שדרוג. אבל על דבר אחד אין מחלוקת - הטיפול בנושא התחבורה הציבורית היה אחד הכושלים שידענו. לא מדובר רק ב"אין רכבת קלה בתל אביב" אלא בדו"חות מבקר המדינה על הרפורמות בקווי האוטובוסים בתל אביב ובירושלים, שהמחישו שלפחות בתחום הסעת ההמונים מישהו בירושלים זנח לגמרי את האזרח הקטן שמגיע לעבודה ברכבת או באוטובוס.

 

נושא התחבורה הציבורית בשבת אינו קשור רק לשמירה על הסטטוס קוו הדתי: נסיעה בתחבורה ציבורית בשבת עשויה לצמצם את מספר תאונות הדרכים ולו בשל העובדה שחלק מכלי הרכב פשוט ישארו בחנייה. במקביל, אותן שכבות באוכלוסיה שלא יכולות להרשות לעצמן להחזיק רכב יוכלו לנוע ממקום למקום ברכבת עירונית (ירושלים), ארצית או באוטובוסים. בנוסף, יצוין שיישום המהלך עלול להפחית את הכנסות המדינה ממס על דלק (62% מכל ליטר בנזין הוא מס).

 

מסוף אגד בתחנה המרכזית החדשה בת"א. יפעל בשבת? מסוף אגד בתחנה המרכזית החדשה בת"א. יפעל בשבת? צילום: אלעד גרשגורן

 

הרצוג בעד, נתניהו שותק

 

ההפתעה הכי גדולה הייתה סירובו של רה"מ נתניהו לענות בכלל על השאלה "האם אתם בעד תחבורה ציבורית בשבת", למרות בקשות חוזרות ונשנות. ניתן לציין ששר התחבורה בשש השנים האחרונות, ישראל כץ, הבהיר כמה וכמה פעמים שהוא נגד הרעיון, בעיקר מטעמי שמירה על הסטטוס קוו הדתי.

 

במחנה הציוני לעומת זאת די בעד, והתגובה הרשמית היא שיש לאפשר "הפעלת תחבורה ציבורית בימי המנוחה במתכונת מצומצמת, תוך התחשבות מרבית בזכויות העובדים בענף ובמאפיינים הדתיים והתרבותיים של כל יישוב. הסדרי התחבורה הציבורית בימי המנוחה יקבעו בשיתוף הרשויות המקומיות".

 

ושאר המפלגות? עקרונית גם הן בעד. יש עתיד מסרו ש"מפלגת 'יש עתיד תפעל בכדי לאפשר תחבורה ציבורית בשבת באזורים חילונים. תחבורה ציבורית תופעל בשבת לפי הצרכים ותוך התאמת צירי התנועה ותדירותה לנסיבות. תישקל הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בידי זכיינים מיוחדים ובאמצעות כלי רכב קטנים (כגון מיניבוסים)".

 

כולנו בראשות כחלון טוענת ש"נושא התחבורה הציבורית בסופי שבוע ראוי לחשיבה נוספת, בעיקר כדי לצמצם פערים ועל מנת לתת אפשרות לאלה שידם אינה משגת רכב פרטי לנוע בחופשיות. צעירים סובלים מאד ממצב זה, בעיקר כי בסופשבוע הם נאלצים לממן מוניות בעלות גבוהה. זאת ובלבד שההחלטה על-כך תהיה ברמת הרשות המקומית ועל פי החלטת התושבים". זאת גם הגישה אצל ישראל ביתנו של ליברמן - עקרונית כן, ובהחלטת התושבים בכל יישוב.

 

הבית היהודי של נפתלי בנט יותר אמורפית - כאן כבר סרבו להגיד כן או לא, ואמרו שכל שינויי בסטטוס קוו הדתי יחויב בהסכמה. מה זה אומר בפועל? שאם יכריחו וידרשו אז כן, אבל כרגע לא.

 

מרצ לעומת זאת "דוגלת בהפעלת תחבורה ציבורית שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה, בכל מקום בו יש ביקוש לכך. לכל אדם בישראל הזכות לתנועה בכל עת. השבתת תחבורה ציבורית בשבת וחג מונעת התניידות ממי שאינו בעל רכב, ולכן היא בעלת השלכות סביבתיות וחברתיות חמורות". באיחוד המפלגות הערביות תומכים ברעיון, בעיקר בשל צמצום פערים ויכולת תנועה של אלו שלא מחזיקים רכב פרטי.

 

באופן לא מפתיע, המפלגות הדתיות, החל בש"ס דרך יחס וכלה ביהדות התורה, מתנגדות באופן גורף, בעיקר מטעמי דת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x