שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
קריירה

רק צעירים מתלהבים: 5 מיתוסים על תשוקה והתלהבות במקום העבודה

עובדים שמגיעים בכל בוקר מלאי תשוקה והתלהבות הם ממוקדים, מחוברים ומחוייבים להגיע לביצועים הטובים ביותר; האם זה קשור לגיל, דרגת בכירות או גודל הארגון?

איילה ראובן ללונג 15:2704.03.15

תשוקה ממלאת אותנו באנרגיה והתלהבות. היא מקימה אותנו בבוקר ומחזיקה אותנו ערים בלילה. כשאנו חווים אותה, אנו מאבדים את תחושת הזמן ושוקעים במשימה שעל הפרק. תשוקה והתלהבות הן התחושות שרובנו רוצים לחוש בבוקר, כשאנו מתחילים את יום העבודה שלנו ולהרדם איתן בערב.

עובדים ומנהלים שמגיעים לעבודה כשהם מלאי תשוקה והתלהבות - ממוקדים, מחוברים ומחוייבים להגיע לביצועים הטובים ביותר אליהם הם מסוגלים להגיע, ולהמשיך לעשות זאת לאורך זמן. הם מחוברים רגשית לתחום בו הם עוסקים, ביודעם שהם יוצרים ערך אמתי. אך האם התשוקה במקום העבודה תלויה בגיל, בכירות או גודל הארגון?

 

סקר שהתקיים ב- 2014 ע"י חברת Deloitte העולמית, מצא שישנם חמישה מיתוסים הנוגעים למושג תשוקה והתלהבות במקום העבודה:

 

מיתוס ראשון: הגיל קובע! אנשים צעירים מלאי תשוקה והתלהבות

יש נטייה לשייך התלהבות לנעורים מחד, או מאידך, לשייך תשוקה לנסיון הנצבר עם הגיל. בפועל, לא נמצא קשר בין גיל לבין רמות התשוקה. יחד עם זאת, נמצא קשר חזק מאוד בין התשוקה בארגון לסגנון הניהולי וסוג המנהלים שיש בו. מנהלים שמסוגלים להנהיג יוצרים תרבות ארגונית שמעוררת בקרב עובדיהם התלהבות רבה יותר מעבודתם.

 

מיתוס שני: הגודל קובע! בארגונים קטנים אנשים יותר מחוברים

יש נטייה לחשוב שבארגונים קטנים יש אווירה משפחתית בה לעובדים יש יותר חופש ליצור, לקבל החלטות, ללמוד ולהיות משמעותיים. המחקר גילה שאין קשר בין גודל הארגון לרמות התשוקה של המנהלים והעובדים. מה שכן קובע היא העובדה שלעובד יש הזדמנויות ללמוד, להתפתח, לקבל החלטות ולהיות משמעותי. שוב, מדובר בסגנון ניהולי ובתרבות ארגונית שמאפשרים זאת.

 

בפריפריה או במרכז, תשוקה והתלהבות מהעבודה אפשר למצוא בכל מקום בפריפריה או במרכז, תשוקה והתלהבות מהעבודה אפשר למצוא בכל מקום צילום: שאטרסטוק

 

מיתוס שלישי: הגיאוגרפיה קובעת! תשוקה והתלהבות קשורות למקומות מאוד מסויימים

יש נטייה לראות תחומים מסויימים המצויים בעיקר במרכזים עירוניים תוססים כמקומות של התלהבות ותשוקה, לעומת התעשיות האפורות בפריפריה המנומנמת. גם כאן, המחקר מצביע על כך שמקום המגורים של אנשים ותחום עיסוקם אינו משפיע על רמות התשוקה וההתלהבות במקום עבודתם. התלהבות ותשוקה במקום העבודה ניתן בהחלט למצוא בכל מקום (תל-אביב, חיפה או באר שבע).

 

מיתוס רביעי: ההשכלה קובעת! תשוקה והתלהבות קשורות לרמת ההשכלה

גם תפיסה זו אינה עומדת במבחן המציאות. בכל הנוגע לתחושת ההתלהבות והתשוקה, המחקר מצביע על כך שאין הבדל משמעותי מבחינה סטטיסטית בין אנשים בעלי השכלה גבוהה לכאלה שאינם בעלי השכלה גבוהה.

 

מיתוס חמישי: התפקיד קובע! תשוקה והתלהבות מאפיינות עובדי ידע יותר מעובדי קצה

למרות שהמחקר הצביע על כך שמנהלים אכן מקבלים תוצאות גבוהות יותר מעובדי קצה, ישנם אנשים בעלי תשוקה והתלהבות בכל דרגות הארגון. ההסבר לכך יכול להיות שבעולם העבודה של האתמול רק מנהלים התבקשו להיות ראש גדול, לחקור, להתפתח ולקבל החלטות, מה שהוביל אותם לחוש יותר משמעותיים ולכן בעלי תשוקה רבה יותר. כיום, בעולם אשר משתנה בקצב גבוה, גדלה התחרותיות ועימה הדרישות ליעילות, איכות ובטיחות. כתוצאה, גובר הצורך בזיהוי הזדמנויות, מציאת פתרונות ויצירתיות דווקא בקרב עובדי הקצה, מפס הייצור ועד לעמדות השירות הטלפוניות. במאה ה- 21, לאף ארגון אין עוד את הפריבילגיה לטפח התלהבות ורצון להשפיע, רק בדרגות מסויימות.

 

הכותבת הינה מובילת המיזם: "I-21, הצלחה במאה ה-21". לאחרונה פירסמה איילה את הספר "לחתור במים לבנים: הצלחה במאה ה- 21".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x