$
רכב

מנכ"ל משרד התחבורה על חוק רישוי רכב: "מקווים לתוצאות בשטח"

עזי יצחקי בכנס באילת: "עשינו את כל מה שראינו לנכון שיפתח את השוק לתחרות". נשיא איגוד יבואני הרכב: "החוק לא יוזיל את המכוניות"

תומר הדר 17:0709.01.15

 "העבודה המשפטית על חוק רישוי רכב החלה בשנת 2011. אז הוכנסו המוסכים, השמאים וגופי הביטוח. אנו עשינו את כל מה שראינו לנכון שיפתח את השוק לתחרות. הבסיס המשפטי, הארגוני, המקוצעי החלט קיים. אני מקווה שיהיו גם תוצאות בשטח" - כך אמר היום (ו') מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי בכנס CARS 2015 הנערך באילת.

 

חוק רישוי רכב, שאמור להסדיר את ענף הרכב הישראלי, נדון בוועדת הכלכלה עד לפני שבועות ספורים - אך הדיונים בו הופסקו עקב הבחירות הקרבות.

 

יצוין שלמרות דברי יצחקי, בפועל המציאות שונה: כפי שפורסם השבוע ב"כלכליסט", רוב יבואני הרכב העלו מחירים בתחילת 2015. לדברי יצחקי, "הדבר נובע מגורמים אחרים - שערי מטבע והובלה. אני מקווה שבפועל היסודות שהונחו יביאו לתוצאות".

 

לדברי מוני בר, יושב ראש איגוד הליסינג וההשכרה: "אני סבור שמשרד התחבורה השיג את מטרת הוזלת המכוניות בלי שנקט צעדים אגרסיביים. חברות הליסינג רוכשות מחצית מהיבוא ארצה. אם בשנת 2014 יובאו ארצה כ-240 אלף רכבים, הרי שבארץ בוצעו כ-800 אלף עסקאות רכב משומש. חברות הליסינג מקבלות הנחה על הרכבים-ומכיוון שיש ביניהן תחרות - ההנחה מגיעה אל משתמש הליסינג. המחיר הזול מועבר ללקוח הסופי. כיום כל אדם יכול לרכוש מכונית מליסינג בזול".

 

נשיא איגוד יבואני הרכב: איני סבור שחוק רישוי רכב יוזיל את המכוניות

 

יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב, אמר בכנס: "איני סבור שנשלם פחות על מכוניות בזכות חוק רישוי רכב. החוק מסדיר את הענף, אך הבנתו קשה מאוד. המשמעויות של החוק אינן בהכרח כאלה שיוזילו את הרכבים בישראל. ענף הרכב הוא ענף רב לאומי המתמודד עם אינספור אילוצים. הדולר לדוגמה יוצר תנודה בשוק, כפי שראינו בשבוע שעבר, כשמכוניות יונדאי התייקרו. השנה נראה כתוצאה מכך שינויים רבים בשוק. אנו עדים למטבע יפני שחזר כיום לשער אטרקטיבי. בקרוב ניווכח שרכב שנרכש ביין הופך להיות יותר אטרקטיבי.

 

יקי אנוך יקי אנוך צילום: עמית שאבי

 

"בפועל, הצד הכלכלי של הענף תלוי בהרבה יותר גורמים מחוק רישוי רכב", הסביר אנוך: "בפועל איני בטוח שחוק רישוי רכב ישיג את מטרתו. ראשית, כיום יש בעיית אכיפה: כאשר החוק יהיה תקף תהיה בעיית אכיפה של הנהלים", הסביר אנוך: "מעבר לכך, ישנו נושא היבוא המקביל של רכבים. עד השנה שעברה היה רק יבואן מקביל אחד. אותו יבואן מקביל הביא כ-100 רכבים בלבד והתמקד ברכבי פורד. 100 רכבים אינם משפיעים על שוק. למעשה, היבואן לא יכל להתמודד מול יבואני פורד הוותיקים. לאחר מכן עברו ליבוא של רכבים שיבואני פורד הוותיקים אינם מייבאים. זה כבר לא יבוא מקביל אלא יבוא של רכבים שאינם משווקים בארץ על ידי היבואן הוותיק, כלומר אין כאן בכלל תחרות, אלא יבוא נישתי של רכבי יוקרה שכלל אינו מהווה תחרות ליבואנים הוותיקים", דברי אנוך.

 

מעבר לכך, כיום חוק רישוי רכב דורש מיבואני הרכב הוותיקים להעניק שירות לרכבים שלא יובאו על ידם במקור. לדברי אנוך: "מי שירצה להיכנס למוסך שלנו ולקבל שירות מוזמן לעשות זאת. אנו נשמח להעניק שירות ולהרוויח. אלא שכאן קיימת בעיה - על היבואנים הוטל להביא כל חלק לכל רכב שהם מייצגים. כיום חברת אלבר מייבאת רכבי טויוטה. כדי שהטויוטה של אלבר תתאים לדרישה הישראלית מבוצע בהן שינוי: למשל, בפנס הקדמי מבצעים תהליך של תיקון כדי שיתאים לישראל. בעוד חמש שנים בעליו של הרכב הזה יצטרך תיקון במוסך.עקרונית יש להזמין את החלק מן היצרן. מכיוון שהפנס עבר התאמה בישראל - אין ליצרן הרכב כזה פנס. הוא לא מיוצר בשום מקום בעולם - אלא על ידי חברת אלבר, בישראל בתהליך התאמה מיוחד. לנו אין יכולת לספק פנס כזה, ואנו נהיה חשופים לתביעה על חוסר יכולת לספק חלקי חילוף. ישנם חלקים נוספים כמו מד אוץ, הספידומטר, שמגיע במיילים ועובר הסבה לקילומטרים. כיצד נוכל לייצר חלקי חילוף כאלה? אין להם כלל מספר קטלוגי והם לא מיוצרים בעולם".

 

לדברי רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "החוק החל בקול צעקה גדולה אך כיום לא נותר דבר. החוק היה אמור להפוך צווי פיקוח לחוק מסודר, זה מה שהחוק היה אמור לעשות מלכתחילה. ירון זליכה גילה בשנת 2011 שהחוק מלא חסמים, אך בפועל רוב המלצות זליכה קוצצו. יש כיום מצב שבו יש יבואני רכב שיש להם חברת ליסינג וגם עסקי יבוא רכב וגם עסקי ביטוח ואוטובוסים. זו לא תחרות אלא ריכוזיות. כיום בישראל ארבע חברות ביטוח חולשות על שישים אחוזים מן השוק ולא ניתן להיכנס למעגל הזה. זליכה המליץ בשעתו לפרק סבסוד צולב בענף הרכב ובחוק הרישוי הדבר נעלם. וועדת היישום שהוקמה אחרי תקופת זליכה קבעה שכל יבואן רכב יורשה להחזיק רק מוסך אחד, דבר שנפל בכנסת - בוועדת הכלכלה".

 

רונן לוי רונן לוי צילום: אוראל כהן

 

עוד הוסיף לוי כי: "משרד התחבורה משך ידיו מן הפיקוח על ענף המוסכים. הציבור מקבל כיום מחברת ביטוח רכב חליפי, השתתפות עצמית מופחתת-ויוצא מן המשחק. כיום כ-20 אלף מכוניות לא בטוחות עולות על הכביש, מכוניות מתאונה שנמכרות מחברות ליסינג, מדובר במכוניות זבל שנמכרות על ידי סוחרים. בפועל, חברות הביטוח מקבלות חקיקה שמגינה עליהן, כיום לצרכן שפוי אסור לתמוך בתהליך החקיקה הזה. אנשים קונים כיום רכבים מתאונה, יש מקרים של שוחד כדי להסתיר את עברה התאונתי של מכונית, המצב בעייתי". לדברי לוי: "מבחינתנו לא קרתה שום רפורמה בענף הרכב. יש מבנה שליטה בעייתי והדבר היחיד שנותר הוא כותרות על רפורמה בלי תוצאות בשטח".

 

סמנכ"ל רשות המיסים: "השינוי במיסוי הרכב לא שווק נכון".

 

"ענף הרכב הישראלי מאופיין במרכיב אמוציונלי חזק, כולם מומחים לרכב ומבינים, גם חברי הכנסת", כך ציין סמנכ"ל רשות המסים לשעבר בועז סופר.

 

לדברי סמנכ"ל רשות המסים ערן יעקב: "מדינת ישראל היתה בעולם של תשעים וחמישה אחוזי מס קניה לפני כמה שנים. המס ירד לשישים אחוז לאחרונה. כיום כל מי שרוצה יכול לרכוש רכב במס אפקטיבי נמוך יחסית. היה כאן שינוי משמעותי אך הוא לא שווק נכון. יש כיום נגישות לרכב חדש בחמישים ושניים אלף שקל וזה שינוי שיש לראות בצורה נכונה. בינואר עודכן המיסוי הירוק - כדי לאפשר לרכבים להיות יותר ירוקים, כדי לאפשר ליבואנים לייבא רכבים נקיים יותר. כיום אחוז הרכבים הנקיים בישראל עלה מהותית".

 

ערן יעקב ערן יעקב צילום: אוראל כהן

 

לדברי יעקב: "מדובר במיקסום של אילוצים. כיום הצרכן יכול להיות דווקא הרבה יותר רציונאלי. בעבר הרגולטור קבע שווי שימוש שלא שיקף את המציאות, אך התעשתנו, שינינו את השיטה. אפשרנו לצרכן לקחת איזה רכב שאכן מתאים לו. רווק לא צריך לקחת כיום רכב משפחתי, הוא יכול לבחור במכונית קטנה. מעבר לכך, אפשרנו גם שימוש נרחב באביזרי בטיחות, אפשרנו להתקין אותם לאחר הרכישה. עלות התקנת אביזרי בטיחות אצל היצרן מאוד יקרה ואנו הורדנו את העלות. כיום הרכבים יותר בטיחותיים".

 

לדברי ינון עמית, מנכ"ל אלבר היוצא: "ראשית, מס הקניה בישראל לא ירד כפי שהינו רוצים לחשוב. מעבר לכך, שערי המטבע בעייתיים, הזיכוי במס הוא זיכוי שקלי - ושערי המטבעות יצרו כאן בעיה. כיום מאוד פופולרי לדבר על הורדות מיסי קניה, אך מס הקניה כיום אינו עונש על עשירים, מדובר במס פיסקאלי שהוא מעל תקציב של משרד ממשלתי בינוני. אם רוצים להוריד את מס הקניה יש לעשות זאת בהדרגה. אנו התחלנו לאחרונה לעסוק באלבר ביבוא מקביל ובאופן טבעי יבואן מקביל ירכוש את הסחורה יקר יותר מיבואן רכב רגיל. כאשר מכפילים את העלויות בשיעורי מס של כמעט 130 אחוזים, לפעמים הדבר מבטל כדאיות יבוא של דגמים מסוימים. העובדה שרכבים היברידיים מיובאים בכמויות גדולות ביבוא מקביל אינה מקרית: מס גבוה הוא דבר שיוצר עיוותים ומשנה כללי משחק וכדי להוריד אותו יש לקחת מס מתחומים אחרים".

 

לדברי עמית: "רשות המסים בהחלט החליטה מה הציבור יקנה, זו לא תחרות. אם רשות המסים קובעת מס נמוך על רכב זעיר, היא החליטה בעצם עבור הציבור מה הוא יקנה. הניסיון לקבוע שיעורי מס שונים לרכבים שונים הוא ניסיון לנהל כלכלה מתוכננת וכלכלה שמנוהלת על ידי פקידים אינה עובדת היטב כמו שוק חופשי.

 

אסי שמלצר: "דורשים לייצא רכב משומש, ולקבל זיכוי במס קניה כל רכב חדש במקומו".

  

לדברי אסי שמלצר, יו"ר קבוצת שלמה יבואנית אופל ובעלת השליטה בחברת הליסינג וההשכרה שלמה SIXT: "עמדת רשות המסים אינה ברורה: המהלך שנעשה, של הטלת מס ירוק הוא פטנט של "שלם פחות-וקבל פחות". זה לא פטנט, החוכמה אינה לשלם פחות ולקבל פחות, אלא לשלם פחות ולקבל תמורה ראויה. יצירת שוק מתוחכם אינה מסתכמת ביצירת נוסחה של מיסוי ירוק - אלא בפתיחת חסמים. ביבוא מקביל. באימוץ תקינה של רכבים מארצות הברית. כיום השוק הישראלי הקטן נמצא בדרך להיעצר. כיום השוק בדרכו אל נקודת פיצוץ ואם לא תהיה בישראל מערכת שתדע לעסוק גם ביצוא של מכוניות - השוק יגיע למצב פיצוץ".

 

עוד ציין שמלצר, כי: "יצוא רכב מישראל לא יכול להיות חד ערכי. השוק הישראלי סגור לחלוטין - הדרך היחידה להיפטר מרכבים היא גריטה ולכן הרכבים הולכים ומזדקנים. כמחזיקי צי גדול אנו חייבים למצוא לרכבים כאלה פתרון, אך כאשר מוכרים בישראל 240 אלף רכבים בשנה, נוצר פקק. אנו מבקשים מן האוצר שיפתח אופקים חדשים ויבנה תהליכים שבהם יוכשרו יצואני רכב ותינתן להם גם הטבת מס עבור מס הקניה ששילמו כשהרכב היה חדש. אנו מבקשים תוכנית שתאפשר הפחתה של סכום מס הקניה ושנקבל הטבת מס קניה כאשר נרכוש רכב חדש", הסביר שמלצר. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x