$
דעות

פרשנות

השפעה מאוחרת של המחאה

הירידה במכירות שוק המזון השנה נבעה משינוי הרגלי צריכה אך לא פחות מכך בגלל הימנעות יצרני המזון מהעלאת מחירים

נורית קדוש 07:4605.01.15
הירידה במכירות שוק המזון השנה נבעה משינוי הרגלי צריכה אך לא פחות מכך בגלל הימנעות יצרני המזון מהעלאת מחירים מדצמבר 2012. העלאות המחירים שהיו לנוהג קבוע בענף, פעמיים בכל שנה אחרי סוכות ופסח, תרמו לאורך השנים לכך ששוק המזון הציג עליות של כ־5% בממוצע במכירות.

קניות קניות צילום: עמית שעל

 

המחאה ב־2011 יצאה לדרך אחרי העלאת המחירים שביצעו היצרניות אחרי פסח באותה שנה. היצרנים התאפקו ונמנעו מהעלאת מחירים למשך שנה וחצי, אז טענו כי לא יוכלו לספוג את עליות חומרי הגלם והעלו מחירים. התגובה המיידית של הצרכנים היתה צמצום כמות המוצרים שרכשו. כך הסתיימה 2013 עם ירידה כמותית בשיעור 3%. ב־2014, כשלא היתה השפעה חיובית של עליית מחירים על המכירות הכספיות, אלו צנחו לראשונה מזה לפחות עשור.

 

בעוד שבועיים ייכנסו מגבלות חוק המזון לתוקף, שיאסרו על הרשתות לדרוש מהספקים תשלומים שונים ויאסרו על הספקים לרכוש שטחי תצוגה. בימים אלו נחתמים הסכמי סחר בין הרשתות הגדולות ליצרנים.

 

על פי הערכות, הסכמי הסחר שנחתמים שומרים על רמת ההנחות לה זכו הקמעונאים בשנה שחלפה. ההסכמים נחתמים לטווח קצר, כדי שהצדדים יוכלו לשנותם במהלך השנה, בהתאם להשפעות חוק המזון על הפעילות. כך, הבטחות הממשלה לטפל ביוקר מחירי המזון באמצעות חוק המזון, לא תמומש. הקמעונאים יזכו לאותן הנחות, והצרכנים ימשיכו לשלם על מזון יותר מהנהוג בעולם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x