$
דעות

מה מפספסים במערכת החינוך?

הילדים שלנו יגדלו לעולם שהחדשנות והיוזמה הם חלק מההוויה סביבם. מערכות החינוך צריכות להיות עירניות לשינוי ולהכין את הצעירים למציאות המתהווה

גיא חצרוני 08:1705.12.14

מחשוב לביש, ערים חכמות, אביזרים מקושרים. כל אלה הם חלק ממשהו גדול שמתרחש בעולם: "האינטרנט של כל דבר" (IOE) - חיבור חכם של אנשים, תהליכים, מידע ו"דברים". החיבור נותן ערך מוסף כפי שמעולם לא נראה, ע"י הפיכת נתונים לפעולות המייצרות יכולות חדשות, עשירות והזדמנויות עסקיות לאנשים ואפילו למדינות.

 

גלאים וחיישנים, מכשירים, חלקי מכוניות, אביזרי חשמל ועוד דברים מתחברים לאינטרנט ומביאים איתם שינוי עצום בכל הסובב אותנו. תחשבו על וייז כדוגמא, האייפונים שלכם במכוניות מקבלים מידע שעוזר לכם לנווט ולהמנע מפקקים ובתמורה האייפונים שלכם מספקים מידע על העומס בכבישים, מהירות הנסיעה שלכם, פקקים בדרך ועוד. כך, על ידי איסוף המידע, המערכת ממליצה לכם על מסלולים שיביאו אתכם מהר יותר וביחד עם זאת יפזרו את התנועה באופן שווה יותר בין הנתיבים, יורידו עומס מאחד ויעמיסו על נתיב אחר.

 

האייפונים שלכם במכוניות מקבלים מידע שעוזר לכם לנווט ולהמנע מפקקים ובתמורה האייפונים שלכם מספקים מידע על העומס בכבישים האייפונים שלכם במכוניות מקבלים מידע שעוזר לכם לנווט ולהמנע מפקקים ובתמורה האייפונים שלכם מספקים מידע על העומס בכבישים

 

וייז מדגימה כיצד ניתן לעשות שימוש מאיסוף מידע מחיישנים בזמן אמת. עכשיו תעשו תרגיל מחשבתי ותדמיינו שמכשירי החשמל בביתכם מודיעים לחברת החשמל כשהם מופעלים וצורכים אנרגיה. כך, בהתאמה, כשהם כבים, תהליך ייצור החשמל יהיה חסכוני בהרבה ויותאם לצריכה העדכנית. דמיינו מערכות רמזורים מקושרות המקבלות מידע בזמן אמת על עומסי תנועה וצירים מלאים ובאופן חכם פותחים וסוגרים מסלולים. מערכת ניסיונית כזו כבר רצה בטורונטו והצליחה להפחית עיכובים ב-40% ואת זמן הנסיעה ב-26% בשעות העומס.

 

לפי מחקר שפרסמה סיסקו, 99% מהדברים בעולם עדיין לא מחוברים לאינטרנט. זאת כאשר היום מחוברים כ-14 מיליארד דברים, וכשבכל שנייה מתווספים כ- 80 דברים לרשת. הערכה היא כי עד 2020 יחוברו מעל ל-50 מיליארד דברים, וזה רק קצה הקרחון. לפי הערכות ה-IOE ייצר ערך של כ-4.6 טריליון דולר לסקטור הציבורי העולמי כבר בשנת 2022 על ידי חיסכון בעלויות, הגדלת תפוקה ורווחים גבוהים יותר, כל זה תוך שיפור וייעול השירות לאזרח.

 

אך עבור רבים מאתנו הטכנולוגיה אינה ברכה אלא איום שהם נרתעים ממנו. לכן עלינו להפוך את הטכנולוגיה לידידותית לכולם. החיבוריות של כל הדברים, עם כמה שהיא אולי מאיימת חלק מאיתנו עם העובדה שהיא מעלימה מקצועות מסויימים, גם נושאת בחובה כלכלה חדשה ומשוכללת ועולם תעסוקה חדש. אנשים שיבינו את היסודות והמהות של העולם המקושר, אנשים עם הבנה טכנית בסיסית ורוח יזמית ימצאו בה כר מרעה אינסופי לרעיונות חדשים, לפיתוחים ואפליקציות מכל הסוגים: מסחריות, שירותים, קהילה, רפואה ועוד.

 

הילדים שלנו יגדלו לעולם שהחדשנות והיוזמה הם חלק מההוויה סביבם. מערכות החינוך צריכות להיות עירניות לשינוי ולהכין את הצעירים למציאות המתהווה - זיהוי צרכים, מגמות, הזדמנויות, הבנה בסיסית של העולם המקושר. מספר מדינות באירופה כבר מאמצות תוכנית לימודים הכוללת היכרות והבנה בסיסית של החיבוריות של הדברים כחלק מתוכנית החובה לכל התלמידים באשר הם, כל זה כהכנה טובה יותר לשנים הבאות.

 

בשיקגו, שלאחרונה השיקה עצמה כ"עיר חכמה" השכיל ראש העיר, רם עמנואל, להבין כי לצד ההשקעה הכלכלית יש להשקיע בחינוך. הוא העביר חוק עירוני שקובע שלימודי התכנות יהיו למקצוע חובה באוניברסיטאות המקומיות. לדבריו לימודי קוד, זוהי שפה שעל כולם לדעת ולהכיר. גם כאן בישראל, שנתפסת כאומת הסטארט-אפ עלינו לפעול לחנך את ילדינו להבנה טובה יותר של המציאות המשתנה, כך שיוכלו לנצל את השפע וגם להטמע במקצועות החדשים שעוד עתידים לצוץ. אם כך, יש לפעול כבר היום להנחלת לימודים טכנולוגים בסיסיים במערכת החינוך כחלק מתוכנית הלימודים.

 

גיא חצרוני הוא מנהל אחריות תאגידית Cisco

בטל שלח
    לכל התגובות
    x