$
משפט

מה לעשות כשהספק מסרב להחליף מוצר פגום?

חובות המוכר וזכויות הצרכנים מעוגנות בחוק הגנת הצרכן, לכן עמדו על מימוש זכויותיכם הצרכניות

עמליה פרנק כהן וטלי כהן-מאירוביץ 15:1523.11.14

בני הזוג ד' רכשו דלתות ב-14 אלף שקל ומהר מאד גילו שהן פגומות. הם פנו לספק אך זה סירב להחליף את הדלתות ואף האשים אותם בכך שהם גרמו לליקויים.

 

בעולם אידיאלי, כשהיינו מחזירים מוצר פגום לחנות המוכר היה מקבל אותנו בסבר פנים יפות ומציע לנו החזר או מוצר חלופי. אולם בדרך כלל אנו נתקלים בספקים המתכחשים לפגמים, מציעים פיצוי שאינו מתאים או שאיננו מעוניינים בו, ובמקרים אחרים פשוט מאשימים אותנו בתקלה ומתנערים ממנה.

 

לא פעם מתברר לנו בדיעבד, כי ביקור הטכנאי שנועד לתקן את המוצר הפגום שזה עתה רכשנו כרוך בתשלום, או שהחלק שטעון תיקון אינו במסגרת אחריות. לעיתים, בתום תלאות, טרטורים ותסכול נקבל את ההחזר ולעיתים, לא תהיה לנו ברירה אלא להגיש נגד הספק תביעה בעילה צרכנית.

 

חובה לספק לתת שירות לצרכן לאחר מכירה

 

חובות המוכר וזכויות הצרכנים מעוגנות בחוק הגנת הצרכן, תקנותיו ובחוק המכר. בסעיף 18 לחוק הגנת הצרכן נקבעה האחריות של המוכר לפגמים וליקויים במוצריו או שירותיו. כך למשל, קובע החוק, כי ניתן לחייב יצרן, יבואן, סיטונאי או קמעונאי של טובין או שירותים, לתת שירות לצרכן לאחר מכירה, לרבות תיקון ליקויים ופגמים והחלפת הטובין.

 

במקרה של אי התאמה ו/או פגם במוצר קובע סעיף 11 לחוק המכר כי המוכר לא קיים את חיוביו כלפי הרוכש אם מסר רק חלק מהממכר, נכס שונה מהמוסכם או שאינו מתאים למה שהוסכם בין הצדדים או שאיכותו נמוכה מהמוסכם או נכס שמבחינת סוגו, תיאורו, איכותו או תכונותיו אינו מתאים לדגם או לדוגמה שהוצגו לקונה.

 

עם זאת, החוק מטיל גם חובות על הצרכן: כך למשל, אם לפני הרכישה הוא ידע על אי ההתאמה או הפגם במוצר - הוא אינו יכול להסתמך על אי ההתאמה או הפגם ולהיתלות בהם כדי לבטל את ההסכם. מחובת הקונה לבדוק את המוצר מיד לאחר קבלתו.

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

חובה על הקונה גם להודיע למוכר על הפגם או אי ההתאמה בסמוך לבדיקת המוצר או לגילוי הפגם. במקרה שהקונה משתהה - הדבר עלול לפגוע בזכותו לביטול העסקה והשבת המוצר. מומלץ להודיע לספק על אי ההתאמה או פגם מיידית באמצעות מכתב בדואר רשום וכן באמצעות פקס או דוא"ל. חיוני לשמור את האסמכתא על משלוח המכתב.

 

הספק הסרבן פיצה את בני הזוג

 

במקרה של בני הזוג ד', כאמור, הספק מיהר להתנער מאחריות וטען שהליקויים בדלתות (סדקים, התנפחויות וחסר של קורות עץ) נבעו משימוש לא נכון בדלתות ומהצפתן בעת נקיון הבית. בני הזוג, שעמדו על החלפת הדלתות או על החזרת כספם, הגישו תביעה נגד הספק והצטיידו בחוות דעת מקצועית של מהנדס שאישר כי מדובר בפגם ביצור.

 

בית המשפט קיבל את טענות בני הזוג במלואן וחייב את הספק "הסרבן" לפצות את בני הזוג ב- 40 אלף שקל שכללו גם פיצוי על עגמת נפש. הוא דחה את טענות ההגנה של הספק, לרבות הסתמכותו על כתב האחריות עליו חתמו התובעים שבמסגרתו הגביל הספק את אחריותו לנזקי מים.

 

נקבע, כי טופס הגבלת אחריות אינו תקף מאחר שאין זה סביר שאחריות על מכירת דלתות, המיועדות לדירת מגורים, תכלול הוראה המגבילה את הרוכשים מלשטוף רצפות.

 

בית המשפט גם קיבל את טענת התובעים, כי מדובר בהגבלה כל כך מהותית, שראוי שתובא במובלט ובמודגש טרם הקניה, למשל, בטופס ההזמנה. בסופו של דבר, התביעה התקבלה כאמור והדלתות הפגומות הוחזרו לספק.

 

בהקשר זה כדאי להדגיש את החשיבות שבקריאת כל הטפסים, הכתבים והמסמכים שהספקים מחתימים אתכם עליהם. כיום, ספקים רבים נוטים להחתים את הקונים על טפסי ויתור ושחרור מאחריות, והרוכשים, שאינם שמים לב לפרטים הקטנים, חותמים על העסקה מבלי לדעת מה היא טומנת בחובה.

 

המסקנה המתבקשת היא כי הצרכן צריך לעמוד איתן מול דחיות ותירוצים מטעם הספק על אף הטרטור, הסחבת והתסכול. אם אתם סבורים כי ספק מתנער מכם שלא בצדק - אל תוותרו, פנו לגופים צרכניים ועמדו על זכותכם.

 

המאמר באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין

 

עו"ד ד"ר עמליה פרנק-כהן בעלת משרד עו"ד העוסק בתחומי נזיקין, צרכנות ומסחר. עו"ד טלי כהן-מאירוביץ עוסקת בדיני נזיקין, תאונות דרכים ומשמשת כדיינת בבית הדין המשמעתי המחוזי של לשכת עורכי הדין

 

** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x